سینماسینما، محسن جعفری راد- به عباس کیارستمی زنگ می زنم تا نظرش را درباره حکم دادگاه بپرسم.
تلفن که طبق معمول روی پیغامگیر است و پاسخی در کار نیست.
چند ثانیه بعد تلفنم زنگ می خورد بدون آنکه شماره بیفتد و صرفا یک رنگ سبزی روی گوشی ام افتاده.
کیارستمی است.می گوید اینجا بد آنتن می دهد. کاری داشتید؟
در پاسخ به سوالم که حکم را عادلانه می دانید یا خیر ابتدا می خندد (از همان خنده های طعنه آمیز معروفش) و بعد می گوید:”عادلانه باشد یا نه چه فرقی به حال من می کند.”
می گویم خب نظر شما مهم است. می گوید “ایشان (دکتر میر)چندین بار تلفنی و حضوری از من بابت کوتاهی کارشان عذرخواهی کرده اند.احتمالا کسی که عذرخواهی کرده بدل ایشان بوده و نه ایشان یا کسی که الان گفته سرم به دیوار خورده،بدل ایشان بوده و نه ایشان! الان برای من پیدا کردن دکتر میر واقعی مهم است و نه حکمی که داده اند.”
می پرسم راستی در آن دنیا هم سینما در جریان است؟
می گوید “من همه حواسم به سینمایی است که دکتر میر و دوستانش در حال جریان دارند و می خواهم بفهمم که پایان فیلمشان چطور تمام می شود.پایان خوش است یا پایان باز!”
می پرسم راستی از مهمانی روز پنجشنبه راضی بودید؟
می گوید “انقدر عطر گل رز در خانه ام پیچیده که واقعا خوشحال کننده است.مهم نیست چه کسانی آمده اند و نیامده اند،مهم این است که خانه من عطر خوبی دارد.”
می گویم از فرزندتان بهمن چه انتظاری دارید؟
می گوید: “بهمن هیچ وقت اهل اعتراض و جنجال و حاشیه نبوده. خودش می داند که چطور باید برخورد کند و در فیلمهایش هم صداقت و نسبی نگری به مفاهیم مشخص است.اما نمی دانم واقعا تلاش هایش برای روشنگری ارزش این همه صرف حوصله و وقت و هزینه را دارد یا نه”
سوال آخرم این است: از کمپین “شما تنها نیستید” چه توقعی دارید؟
“توقعی ندارم.برای پاسخ به هر سوالی می توانند به فیلمهای من مراجعه کنند. فقط یک تفاوت مهم دارد فیلمهای من با وضعیت فعلی. در فیلمهایم انسانیت و سکوت و سرسبزی جریان دارد اما هرگونه سکوتی در شرایط فعلی جایز نیست چون ممکن است این اتفاق برای مردم عادی هم بیفتد و شاید عدم سکوت منجر شود که پزشکان و مدیران بیمارستان و وزیر و … به خودشان بیایند و قبل از نام و سابقه بیمار به انسان بودنش فکر کند.”
می گویم حرف آخرتان.
می گوید:
“کار جنون ما به تماشا کشیده است
یعنی تو هم بیا که تماشای ما کنی”
تازه یادم افتاد دو سئوال دیگه هم باید بپرسم. می گویم راستی آقای میر گفته اند که سرخود رفته اید به بیمارستانی گم نام در فرانسه.
عباس کیارستمی این بار کمی مصمم تر حرف می زند :اولا که وقتی دیدم حالم مدام بدتر می شود با مشورت با خانواده و دوستان و پزشکان به این نتیجه رسیدیم که باید جای دیگری برای مداوا بروم. در یکی از کلیپ هایی که از من منتشر شده گفتم که باید جایم را عوض کنم. ثانیا که با یک سرچ اینترنی ساده می توان فهمید که بیمارستان محل درمان من گمنام نبوده.
می گویم جالب اینجاست که شما در زمان زندگی کمتر حاشیه پررنگی داشتید اما مرگتان به حواشی و جنجال ختم شده. درباره این تناقض چه نظری دارید.
می گوید:” نظری ندارم.باید این سوال را از حاشیه پردازان پرسید. زندگی تنها موقعیت متن ماست و هر چیزی غیر از زندگی می شود حاشیه . از جمله تناقضات فراوان درباره از بین رفتن زندگی من. فکر می کنم اگر اینهایی که کارهای ما را با قاچاق سر خیابان می فروشند را دستگیر می کردند، باز هم بیشتر از سه ماه کارشان تعلیق می شد تا پزشکی که تقصیر و قصورش مشخص شده و سه ما به ایشان استراحت داده اند!”
مکالمه ما تمام می شود. از طریق تلگرام ،کیارستمی عکسی برای من می فرستد.عکسی که از زاویه زیر زمین به سمت گلهای رز روی سنگ قبر گرفته شده و تنها عکس از این زاویه در جهان است.مثل اکثر کارهایش،باز یک اثر استثنایی به جهان هدیه داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟