رییس مؤسسهی توسعهی هنرهای معاصر از واگذاری بلیتفروشی جشنوارهی موسیقی فجر به یک شرکت خصوصی خبر داد و گفت: این شرکت در ازای دریافت ۴ درصد از فروش، یک و نیم میلیارد تومان بیلبورد تبلیغاتی در اختیار جشنواره قرار میدهد و همچنین ۳۰ درصد از مبلغ پیشبینی برای فروش را قبل از فروش، تضمین و پرداخت میکند.
به گزارش سینماسینما، مهدی افضلی – مدیر موسسهی توسعهی هنرهای معاصر – ، دربارهی نقش و وظیفهی این موسسه در فعالیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توضیح داد: فصل ۵، اعتباری تخصیصی است که وزارت ارشاد جهت حمایت از هنر و فعالیتهای هنری پرداخت میکند. موسسهی توسعه هنرهای معاصر به عنوان موسسهی مورد اعتماد در این زمینه که در ساختار اداری کاملا خصوصی است، مورد توجه این وزارتخانه است و بودجهی فصل ۵ را جذب میکند.
افضلی ادامه داد: معاونت هنری وزارت ارشاد بهعنوان مرجع سیاستگذار و موسسهی توسعه به عنوان بازوی اجرایی سعی میکند از هنر و جامعهی هنری حمایت کند. موسسه یا سیاستهای معاونت هنری را اجرا و یا به انجمنهای مربوطه واسپاری میکند. درواقع در دو بخش مستقیم یا غیرمستقیم عمل میکنیم. از لحاظ قانونی امکان اجرای مستقیم برنامههای هنری توسط موسسه وجود دارد.
او در پاسخ به اینکه چرا بودجه مستقیما به مجموعهها توزیع نمیشود، اظهار کرد: باید گفت، تعریف فصل ۵، قانون حمایت از فعالیتهای هنری است. در سال ۹۴، ۲۵ میلیارد تومان بودجه به معاونت هنری ارشاد تخصیص داده شده است که در سالهای قبل رقمهای متفاوتی مانند ۱۸ میلیارد یا ۲۰ میلیارد تومان بوده است. البته بودجهی تحقق یافته تا امروز ۹ میلیارد تومان است.
افضلی در ادامهی سخنانش مطرح کرد: طی تفاهمنامهای، دستگاه دولتی ناظر بر عملکرد ماست و نمیتوانیم خلاف شیوهنامهی تعریفشده بودجه را هزینه کنیم. نظارتهای دستگاههای قضایی مانند سازمان بازرسی هم بر فعالیتهای موسسهی توسعه هنرهای معاصر وجود دارد.
وی دربارهی تفاوت عملکرد موسسهی توسعهی هنرهای معاصر در دو دولت قبل و فعلی توضیح داد: در اینباره تفاوتی احساس نمیشود. شاید در ابتدا نیاز به شناخته شدن و جلب اعتماد مدیران جدید بود اما الان بعد از دوسال این اعتماد وجود دارد. در حال حاضر حتی از دورههای قبل نیز اعتماد بیشتری به موسسهی توسعه هنرهای معاصر در وزارت ارشاد وجود دارد. ما از دولت قبل بدهی نداشتیم. اگر این بدهیها مربوط به انجمنها بوده یا موسسههای تابعه که من در جریان نیستم و ارتباطی با ما ندارد.
افضلی دربارهی برخی شایعهها مبنی بر توزیعنشدن بودجههای تخصیصی در زمان جذب و استفاده از رسوب پول در این مدت، گفت: معمولا تقسیم بودجه چند روزی بیشتر طول نمیکشد؛ چون دوستان متوجه زمان دریافت وجوه نمیشوند، ممکن است این شائبه ایجاد شود که پول دیر داده شده و میخواهیم از رسوب پول استفاده کنیم. تلاش میکنیم در اولین فرصت با مدیریت، برای هزینهکرد شفاف، منابع به مجموعههای اصلی خود برسد. اینقدر رقم پولهای دریافتی ناچیز است که در تاخیر پرداخت این پولها سودی نصیب مجموعه نخواهد شد که بخواهیم با اینکار بدبینی و بیاعتمادی برای مجموعه ایجاد کند.
رییس توسعهی هنرهای معاصر دربارهی نقش مجموعهی متبوعش در شکلگیری جشنوارهها، اظهار کرد: در برخی جشنوارهها بر امور اجرایی نظارت مستقیم داریم و در برخی دیگر نیز فقط حمایتکننده هستیم. مثلا در جشنوارهی تئاتر سال گذشته کار اجرایی انجام دادیم اما برگزاری جشنوارهی تئاتر امسال مستقیما بر عهدهی خودشان است؛ فقط آنها برآوردی میکنند و ما هزینهها را پرداخت میکنیم.
وی افزود: سی و یکمین جشنوارهی موسیقی فجر مستقیما در موسسه اجرا میشود. در این دوره نوآوری در بحث سیاستهای کلان وزارت ارشاد تحت عنوان برونسپاری پیش بینی شد و قرار شد، جشنواره به شرکتهای خصوصی واگذار شود. امسال این شیوه امتحان خواهد شد. یک شرکت خصوصی بخشهایی از اجرا را برعهده میگیرد که به غیر از موضوع فروش است. فروش به صورت مستقل در شبه مناقصه برگزار شده، از بین سامانههای فروش «ققنوس» بهترین پیشنهاد را داد. در مذاکرات اولیه قرار بود، موضوع فروش بلیت را نیز شرکت مشارکتکننده بر عهده بگیرد که به علت شبههناک بودن موضوع فروش بلیت به شرکتهای مربوط واگذار شد. این شرکت فعالیتهای اجرایی را انجام میدهد. شرکت به ازای دریافت ۴ درصد از فروش، یک و نیم میلیارد تومان بیلبورد تبلیغاتی در اختیار جشنواره قرار میدهد و همچنین ۳۰ درصد از مبلغ پیشبینی برای فروش را قبل از فروش تضمین و پرداخت میکند.
افضلی افزود: پیشبینی میکنیم از محل بلیتفروشی جشنوارهی موسیقی فجر دو میلیارد تومان کسب شود که این رقم در سال قبل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود. بودجهی اختصاصی هم یک میلیارد تومان خواهد بود. این در حالی است که بودجهی سال گذشته یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود.
او دربارهی جشنوارهی مد و لباس نیز گفت: برای جشنوارهی مد و لباس تخصیص اعتباری تا به امروز نداشتهایم و صرفا به عنوان فعالیت هنری از آن حمایت میکنیم. این دوره جشنواره بعد از مذاکرات متعدد با اصناف برگزار شد که میتوانند هم افزایی کنند و به هدف کارگروه مد و لباس بهتر دسترسی پیدا کنند. هزینهی جشنواره قرار است توسط اصناف پرداخت شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مدیرعامل جدید موزه سینما معرفی شد
- پیام رییس سازمان سینمایی به محمد حیدری چه بود؟
- احتمال وداع محمد حیدری با موزه سینما/ مدیری باسابقه پا به موزه میگذارد
- بررسی دوتابعیتیبودن داوران جشنواره فجر در کمیسیون فرهنگی
- حیدری: نمایش در کاخ مردمی تاثیر خوبی بر اکران درطول سال دارد
- توضیحات دبیر جشنواره فیلم فجر درباره بخش هنر و تجربه
- روز چهارم جشنواره/وقتی «خفه گی» پای وزیر بهداشت را به سینما باز کرد
- گزارش تصویری روز دوم جشنواره فیلم فجر – نشست خبری چراغهای ناتمام و شماره ۱۷ سهیلا
- سوال خبرنگار شرق از محمد حیدری درباره علت حضور سید ضیا هاشمی در هیات انتخاب
- پخش افتتاحیه جشنواره فیلم فجر از تلویزیون
- اعضای هیئت داوران و فیلمهای کوتاه سیمرغ فیلم کوتاه معرفی شدند
- چند رسانه جشنواره فیلم فجر را پوشش میدهند؟
- گزارش تصویری نشست خبری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر
- نشست سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر۳/از حذف لوگوی فارابی تا «امپراطور جهنم»
- نشست سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر ۲ / شفاف سازی هزینه های جشنواره
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





