سینماسینما، سامان بیات
سینمای ایران پر از نکات جذابیست که تابحال به دقت دیده نشده. چرا که گاه نگاه تاریخی دقیقی بر روی آن صورت نگرفته و به سرعت از آن عبور کردهاند. «نکتههای گمشده سینمای ایران» به گوشههای پنهان سینمای ایران میپردازد. به نکاتی که تابحال به آنها پرداخته نشده.
تصاویر زیر را با هم ببینیم و بپردازیم به تاریخچهی آنها:

تصویر سمت چپ پرتره منسوب به پیامبر اسلام است، تصویر وسط متعلق به مجید محسنی در فیلم «خواب های طلایی» (۱۳۳۰) ساخته معزدیوان فکری.
و اما سومین تصویر:
تاریخِ شمایل حضرت محمد(ص) به سال ۱۹۱۰ بازمیگردد. یعنی زمانی که “رادولف لهنرت” و “ارنست لاندروک” عکاسی میکردند و یک کمپانی عکس با عنوان «لهنرت لاندروک» تاسیس کردند. در سال ۱۹۰۴ طی سفری به تونس، عکسی از پسربچه ای دستار به سر گرفته شد. این عکس در طول تاریخ، بیشناسنامه دست به دست گشت و مدتها بعد آنرا به عنوان پرترهی حضرت محمد (ص) وارد بازار کردند. بنابر اظهارات خانم اشراقی، نوه امام خمینی(ره) در صفحه اینستاگرام خود، امام خمینی(ره) این تصویر را در اتاق خود نگه میداشتند و بسیار به این شمایل علاقمند بودند.
معزدیوان فکری کارگردان فیلم «خوابهای طلایی» تحصیلات خود را در مدرسه سن لوئی که زیرنظر فرانسوی ها اداره میشد به پایان رساند. مجید محسنی که کار خود در سینما را با این فیلم آغاز کرد میگوید: استاد فکری نمایشنامهای با نام یک روز از زندگی شاه عباس کبیر را آماده داشت که بعد از دعوت به کار فیلم تغییراتی در آن به وجود آورده و عنوان خوابهای طلایی را برایش انتخاب کرد. چون تازه کار بودیم زمان فیلمبرداری طولانی شد و هزینه نیز بالا رفت اما فروش فیلم بسیار خوب بود. موزیک معروف خوابهای طلایی که جواد معروفی با پیانو آنرا اجرا کرده موسیقی همین فیلم است.
براساس فیلمشناخت سینمای ایران نوشته عباس بهارلو (نشر قطره، جلد اول) خوابهای طلایی نوزدهمین فیلم داستانی تاریخ سینمای ایران است.
این فیلم درباره جابجایی یک شاهزاده و گداست و اولین فیلم سینمای ایران که به اختلاف طبقاتی اشرافیت و طبقه کارگر میپردازد. اینکه معزدیوان فکری این شباهت بین گریم محسنی و این پرتره را عمدا بهکار برده یا خیر بحثیست جدا و قضاوت آن برعهده مورخین ما.

مجید محسنی، معزدیوان فکری و شهلا ریاحی در فیلم خوابهای طلایی

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پردهخوانیِ شیرینِ رنجهای ناشنیده و ناگفته!
- گفتگو با حسن حسینی درباره کتاب راهنمای فیلم سینمای ایران (بخش اول)/ بیداری از خواب دگماتیسم
- نگاهی به تاریخ سینمای ایران؛ میرزا ابراهیم خان عکاسباشی
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ تقابل انسان شهری و روستایی در سینمای پیش از انقلاب + ویدئو
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- تشییع پیکر شهلا ریاحی / گزارش تصویری
- اختصاصی سینماسینما/ عکسهای کمتر دیده شده از شهلا ریاحی/ گزارش تصویری
- پیکر شهلا ریاحی از مقابل تالار وحدت تشییع میشود
- شهلا ریاحی درگذشت
- خبر درگذشت شهلا ریاحی تکذیب شد
- مرور تاریخ سینمای ایران در قالب نشستهای پژوهشی
- کشف یک فیلم نامرئی/ فیلمی به سفارش ساواک
- نشستهای تاریخ سینمای ایران برگزار میشود
- حضور شهلا ریاحی در یک محفل هنری، پس از سالها
- انتقاد تند فرزند شهلا ریاحی از عکسی که از مادرش منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





