
وس کریون کارگردان مجموعه فیلمهای ترسناک «کابوس در الم استریت» و «جیغ» از دنیا رفت.
وس کریون یکشنبه ۳۰ اوت (هشتم شهریور) بر اثر سرطان مغز در خانه خود در لس آنجلس درگذشت. او ۷۶ ساله بود.
این فیلمساز همهفنحریف بیش از همه برای خلق شخصیت معروف فردی کروگر در فیلمهای «کابوس در الم استریت» و «روحچهره» در فیلمهای “جیغ” شهرت داشت.
او در دوران کاری خود که بیش از ۴۰ سال ادامه داشت، حدود ۳۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی کارگردانی کرد و در مقام نویسنده، بازیگر و تهیهکننده نیز بسیار فعال بود.
کریون متولد دوم اوت ۱۹۳۹ در کلولند در ایالت اوهایو بود. او در رشته انگلیسی و روانشناسی از کالج ویتن در ایلینویز مدرک لیسانس داشت و فوق لیسانس فلسفه و نویسندگی از دانشگاه جان هاپکینز بود.
اولین فیلم بلند داستانی کریون فیلم جنجالی و تکاندهنده «آخرین خانه سمت چپ» بود که او در ۱۹۸۲ فیلمنامه آن را نوشت و کارگردانی کرد. کریون با کمدی سیاه «تپهها چشم دارند» (۱۹۷۷) و «Swamp Thing» در ۱۹۸۲ به کار خود ادامه داد. فیلم دوم از روی مجموعه داستانهای انتشارات دیسی کامیکس ساخته شد و یکی از اولین اقتباسهای سینمایی از قصههای مصور بود.
کریون «کابوس در الم استریت» را در ۱۹۸۴ از روی فیلمنامهای نوشته خودش کارگردانی کرد. این فیلم درباره یک قاتل روانی به نام فردی کروگر (با بازی رابرت اینگلاند) است که قربانیان خود را وقتی میکشد که خواب میبینند. جانی دپ در فیلم نقشی کوتاه داشت.
پس از موفقیت اولین فیلم «کابوس در الم استریت» هفت دنباله شامل «انتقام فردی»، «جنگجویان رؤیا»، «استاد رؤیا»، «کودک رؤیا»، «مرگ فردی»، «کابوس تازه» و «فردی در برابر جیسن» بر آن ساخته شد. کریون در میان این فیلمها «کابوس تازه» را هم کارگردانی کرد و یکی از فیلمنامهنویسان «جنگجویان رؤیا» بود.
«مار و رنگینکمان» (۱۹۸۸) به کارگردانی او از روی کتابی غیرداستانی درباره وودو (مذهبی مبتنی بر جادوگری) ساخته شد.
کریون در ۱۹۹۶ فیلم بسیار موفق «جیغ» را با بازی نو کمبل، دیوید آرکت و کورتنی کاکس ساخت. موفقیت فیلم به حدی بود که سه دنباله به همراه داشت.
اولین «جیغ» در دنیا بیش از ۱۷۰ میلیون دلار فروش داشت. «جیغ ۲» سال ۱۹۹۷ بیش از ۱۷۰ میلیون دلار فروخت و «جیغ ۳» سال ۲۰۰۰ حدود ۱۶۰ میلیون دلار به دست آورد. فروش جهانی «جیغ ۴» (۲۰۱۱) حدود ۹۷ میلیون دلار بود.
قصه اصلی سری فیلمهای «جیغ» درباره یک قاتل زنجیرهای روانی است که لباس هالووین به تن دارد و میکوشد دختری جوان بنام سیدنی پرسکات (کمبل) و دیگر افراد مرتبط با زندگی او را بکشد. دیوید آرکت و کورتنی کاکس دیگر بازیگران این مجموعه هستند.
فیلم چهارم «جیغ» که آخرین فیلم کریون در مقام کارگردان است، مورد توجه منتقدان قرار نگرفت. تاد مکارتی درباره فیلم در هالیوود ریپورتر نوشت: «فیلم به سرعت و به شکلی ملالآور در همان مسیر قبلی از نوع دیگر آثار وس کریون قرار میگیرد: یک جور شوخی با خود که با قتلهای منظم در شهری کوچک همراه میشود.»
کریون بین فیلمهای «جیغ ۲» و «جیغ ۳» فیلم غیرترسناک «موسیقی قلب» (۱۹۹۹) را کارگردانی کرد که نامزدی اسکار بهترین بازیگر زن را برای مریل استریپ به همراه داشت. او همان سال رمان «Fountain Society» را نوشت.
او در ۲۰۰۵ تریلر روانشناختی «چشم سرخ» را با بازی ریچل مکآدامز و کیلیان مورفی ساخت و در ۲۰۰۶ یکی از اپیزودهای فیلم « Paris, je t’aime» را کارگردانی کرد. بخشی که او برای این فیلم ساخت فضایی کمدی رمانتیک داشت. کریون بعداً تهیهکننده بازسازی فیلمهای اولش «تپهها چشم دارند» و «آخرین خانه سمت چپ» شد.
تریلر ترسناک «روحم تسخیر میشود» (۲۰۱۰) یکی دیگر از آخرین ساختههای اوست. داستان درباره یک قاتل زنجیرهای به ظاهر مرده است که به زادگاه خود بازمیگردد تا هفت کودک را که روز مرگ او به دنیا آمدهاند، به قتل برساند.
کریون این اواخر روی چند پروژه تلویزیونی و یک رمان مصور کار میکرد.
منبع: ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد






عالی