سینماسینما، محمد حقیقت
«دانه انجیر معابد» جدیدترین فیلم محمد رسولاف از چهارشنبه ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور) با تبلیغات بسیار گسترده در پنلهای خیابانی و همچنین با آفیشهایی که راهروهای متروهای پاریس را پرده کرده، به پرده آمده است.
دو هفته قبل از اکران این فیلم، فیلم «تاتامی» که سوژهاش به ایران مربوط است روی پرده رفته بود. زر امیرابراهیمی بهعنوان همکار کارگردان و کمک سناریست در جریان ساخت این فیلم حضور داشت و خود وی نیز در فیلم نقش مربی جودوکار ایرانی را بازی میکند. زبان فیلم فارسی است و درباره یک دختر جودوکار ایرانی است. گی ناتیو «تاتامی» را ساخته است. قصه فیلم از این قرار است که زن جودوکار ایرانی در مسابقات بین المللی شرکت میکند و در نهایت برای احراز قهرمانی باید با یک جودوکار اهل رژیم اسراییل روبرو شود، اما از سوی مقامات بلند پایه ایرانی از این کار منع می شود، تنش بالا میگیرد و…
هر دو فیلم با سوژههای ملتهب سیاسی و افشاگرانه ای که دارند خوراک خوبی برای رسانه های غرب به حساب می آیند و باعث می شود رادیو تلویزیون ها و مطبوعات و حتی فضای مجازی به این دو فیلم بسیار بپردازند. «تاتامی» سال گذشته در بخش افق های جشنواره ونیز شرکت کرده بود، و فیلم محمد رسول اف امسال در مسابقه کن، جایزه ویژه داوران را بدست آورد.
پخش کنندگان هر دو فیلم نهایت استفاده را کرده و سینماهای بسیاری را به آنها اختصاص دادهاند. «تاتامی» از روز ۴ سپتامبر توسط کمپانی متروپولیتن به پرده رفت و در هفته اول در ۵۳ سینما، با احتساب سانس های پیش از نمایش، تعداد ۵۹۶۳۲ بیننده داشت، اما در هفته دوم با اینکه به تعداد سینماهایش افزوده شد، در زمینه فروش افت کرده است. در هفته دوم ۳۷۴۷۹ تماشاگر به دیدن «تاتامی»نشستند. تا به امروز، مجموعا این فیلم ۹۷۱۱۰ بیننده داشته است.
فیلم «دانه انجیر معابد»از چهار شنبه ۱۸ سپتامبر در بیش از صد سینما در فرانسه به پرده رفت که در روز اول، با احتساب ۷۳۰۰ تماشاگر در جلسات پیش نمایش در پاریس و شهرستانها، مجموعا توانست تعداد ۱۸۰۹۵ بیننده داشته باشد – این فیلم به احتمال زیاد تا پایان هفته اول، در کل فرانسه به رقم هشتاد یا هشتاد و پنج هزار تماشاگر دست خواهد یافت. تا به امروز «دانه انجیر معابد» پرفروش ترین فیلم محمد رسول اف در فرانسه در هفته اول میتواند باشد، اگر چه باید منتظر هفته های بعد شد.
اما در مورد فروش فیلمهای ایرانی در فرانسه یادآور شد که «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی که از ۸ ژوین ۲۰۱۱ به پرده رفته بود، توانست در هفته اول بیش از ۱۵۰ هزار تماشاگر داشته باشد و از آن پس تاکنون هیچ فیلم ایرانی به چنین رقمی در هفته اول نمایش خود دست نیافته است. همین فیلم در پایان نمایش خود در فرانسه، مرز یک میلیون تماشاگر را پشت سرگذاشت. آیا فیلم دیگری از ایران وجود خواهد داشت که رکورد معجزه اصغر فرهادی را بشکند؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی فیلم آلمان برگزیدگانش را شناخت؛ «دانه انجیر معابد» لولای نقرهای گرفت/ میثاق زارع بهترین بازیگر شد
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- نامزدهای جایزه لومیر معرفی شدند
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- ۱۰ فیلم از سینماگران ایرانی در جشنواره آسیایی بارسلون
- با حضور کمرنگ سینمای ایران؛ نامزدهای هفدهمین جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک معرفی شدند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





