تاریخ انتشار:۱۴۰۳/۰۶/۳۱ - ۱۸:۴۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 200795

سینماسینما، محمد حقیقت

«دانه انجیر معابد» جدیدترین فیلم محمد رسول‌اف از چهارشنبه ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور) با تبلیغات بسیار گسترده در پنل‌های خیابانی و همچنین با آفیش‌هایی که راهروهای متروهای پاریس را پرده کرده، به پرده آمده است.

دو هفته قبل از اکران این فیلم، فیلم «تاتامی» که سوژه‌اش به ایران مربوط است روی پرده رفته بود. زر امیرابراهیمی به‌عنوان همکار کارگردان و کمک سناریست در جریان ساخت این فیلم حضور داشت و خود وی نیز در فیلم نقش مربی جودوکار ایرانی را بازی می‌کند. زبان فیلم فارسی است و درباره یک دختر جودوکار ایرانی است. گی ناتیو «تاتامی» را ساخته است. قصه فیلم از این قرار است که زن جودوکار ایرانی در مسابقات بین المللی شرکت می‌کند و در نهایت برای احراز قهرمانی باید با یک جودوکار اهل رژیم اسراییل روبرو شود، اما از سوی مقامات بلند پایه ایرانی از این کار منع می شود، تنش بالا می‌گیرد و…

هر دو فیلم با سوژه‌های ملتهب سیاسی و افشاگرانه ای که دارند خوراک خوبی برای رسانه های غرب به حساب می آیند و باعث می شود رادیو تلویزیون ها و مطبوعات و حتی فضای مجازی به این دو فیلم بسیار بپردازند. «تاتامی» سال گذشته در بخش افق های جشنواره ونیز شرکت کرده بود، و فیلم محمد رسول اف امسال در مسابقه کن، جایزه ویژه داوران را بدست آورد.

پخش کنندگان هر دو فیلم نهایت استفاده را کرده و سینماهای بسیاری را به آنها اختصاص داده‌اند. «تاتامی» از روز ۴ سپتامبر توسط کمپانی متروپولیتن به پرده رفت و در هفته اول در ۵۳ سینما، با احتساب سانس های پیش از نمایش، تعداد ۵۹۶۳۲ بیننده داشت، اما در هفته دوم با اینکه به تعداد سینماهایش افزوده شد، در زمینه فروش افت کرده است. در هفته دوم ۳۷۴۷۹ تماشاگر به دیدن «تاتامی»‌نشستند.  تا به امروز، مجموعا این فیلم ۹۷۱۱۰ بیننده داشته است.

فیلم «دانه انجیر معابد»از چهار شنبه ۱۸ سپتامبر در بیش از صد سینما در فرانسه به پرده رفت که در روز اول، با احتساب ۷۳۰۰ تماشاگر در جلسات پیش نمایش در پاریس و شهرستان‌ها، مجموعا  توانست تعداد  ۱۸۰۹۵ بیننده داشته باشد – این فیلم به احتمال زیاد تا پایان هفته اول، در کل فرانسه به رقم هشتاد یا هشتاد و پنج هزار تماشاگر دست خواهد یافت. تا به امروز «دانه انجیر معابد» پرفروش ترین فیلم محمد رسول اف در فرانسه در هفته اول می‌تواند باشد، اگر چه باید منتظر هفته های بعد شد.

اما در مورد فروش فیلمهای ایرانی در فرانسه یادآور شد که «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی که از ۸ ژوین ۲۰۱۱ به پرده رفته بود،  توانست در هفته اول بیش از ۱۵۰ هزار تماشاگر داشته باشد و از آن پس تاکنون هیچ فیلم ایرانی به چنین رقمی در هفته اول نمایش خود دست نیافته است. همین فیلم در پایان نمایش خود در فرانسه،  مرز یک میلیون  تماشاگر را پشت سرگذاشت. آیا  فیلم دیگری از ایران وجود خواهد داشت که رکورد معجزه اصغر فرهادی را بشکند؟!

لینک کوتاه

 

آخرین ها