سینماسینما، ترجمه: مصطفی احمدی، نوشته: ال دیاریو
نه حزب مردم و نه خانواده سلطنتی به آلمودوبار (یا با تلفظ مصطلح؛ آلمودوار) در شبکه های اجتماعی خود پس از این دستاورد تاریخی برای سینمای اسپانیا تبریک نگفتند.
پدرو آلمودوبار روز شنبه با برنده شدن شیر طلایی برای «اتاق کناری»؛ فیلمی از اسپانیا تاریخساز شد. با این حال، به نظر میرسد این دستاورد برای تشویق او از طرف حزب مردم به اندازه کافی بزرگ نبوده است. حساب توییتر این حزب که برنده شدن هر مدال توسط هیئت اسپانیایی در بازیهای پارالمپیک را جشن میگرفت، هیچ اشارهای به کارگردان اهل لامانچا نداشت.
با این حال، در گذشته برنده شدن جوایز مختلف را به فیلمهای دیگر تبریک میگفتند: خابیر فِسر که فیلمش؛ «قهرمانان» همین چند روز پیش به عنوان نماینده اسپانیا در اسکار انتخاب شد و آلبرتو میلگو و لئو سانچز پس از برنده شدن اسکار بهترین فیلم کوتاه انیمیشن با «برف پاککن» با این پیام آنها در توئیتر مواجه شدند: «این بار دیگر نشان میدهد که استعداد یک اسپانیایی هیچ مرزی ندارد.»
همچنین از خوزه لوئیس مارتینز آلمِیدا، شهردار مادرید، شهری که نقش بسیار برجستهای در کارنامه سینمایی این کارگردان دارد، تبریکی ندیدیم. آلمیدا برای تبریک به برنده مسابقه دوچرخه سواری، پریموز روگلیچ، برنده مقام دوم، بن اوکانر، و انریک ماس اسپانیایی، که به مقام سوم رسید وقت گذاشت.
با این حال، مارتا ریورا د لا کروز، مشاور امور فرهنگی در شهرداری مادرید، به آلمودوبار و شرکت تولید فیلمش ال دسهئو، تبریک گفت. «این اولین بار است که یک محصول اسپانیایی برنده شیر طلایی میشود. و از زمان بونوئل، هیچ کارگردان اسپانیایی این جایزه را نگرفته بود. به پدرو آلمودوبار و کل گروهش تبریک میگویم.»

خانواده سلطنتی با وجود خوشحالی از همه مدالهای بازیهای پارالمپیک، در شبکههای اجتماعی خود جایی برای این کارگردان اهل لامانچا نگذاشتند تا به آلمودوبار به خاطر موفقیتش برای سینمای اسپانیا تبریک بگویند.
کارلوس پارامیو، مشاور سابق شورای شهر بایادولید، که در حال حاضر مقام مشاور در کابینه ایالت کاستیا و لئون را دارا است، شایسته فصل جداگانهای است. او نوشت: «حدس بزنید چه کسی قرار نیست آخرین فیلم آلمودوبار را ببیند؟» ، همراه با شکلک دستی که بلند شده است.
آلمودوبار پس از برنده شدن شیر طلایی در جشنواره فیلم ونیز، حملات خود به جناح راست را تکرار کرد و توضیح داد که فیلمش «پاسخی به سخنان نفرتانگیزی که در اسپانیا میشنویم» است. و نتیجه گیری کرد: «این فیلمی است به نفع همبستگی مطلق، همدلی عمیق. گفتمانی که در اروپا علیه مهاجرت، علیه کودکان بی سرپرست در جریان است، و با آنها به گونهای رفتار میکنند که انگار جنایتکار هستند، گویی مهاجم هستند، این غمانگیز است. من فیلم را با این نیت نساختم، اما در این لحظه فکر میکنم پاسخی است به همه چیزهایی که اینقدر منفی است. من بین مردم بزرگ اسپانیا احساس یکپارچگی میکنم و میدانم بخش عظیمی از آنها طرفدار آن گفتمان نیستند. حتی باید جریمه ای هم برایشان بگذارند، وقتی که معلوم شود که آنها دارند حقهبازی میکنند، زیرا آنها به طرز غیرقابل تحملی جامعهای که در آن زندگی میکنیم را تحریک میکنند. و ما مستحق آن نیستیم.»
۹ سپتامبر ۲۰۲۴
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره آخرین ساخته پدرو آلمودوار/ رنگ در سایهسار مرگ
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- یک جایزه افتخاری برای پدرو آلمودوار؛ پنجاهمین جایزه چاپلین به برنده شیر طلایی ونیز اعطا میشود
- شیر طلای ونیز به آلمادوار رسید
- با اعطای جایزه معتبر دونوستیا؛ جشنواره فیلم سن سباستین از پدرو آلمودوار تقدیر میکند
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ یادداشت پدرو آلمودوار/ اینجا خیابان من است و این پرچم من
- مجموعه داستانهای کوتاه آلمودوار منتشر میشود
- ترجمهی اختصاصی سینماسینما/ خاطرهی یک روز خستهکننده/ یادداشتی از پدرو آلمودوار
- روایت پدرو آلمودوار از «رنج و شکوه» / قصهگویی پرشور با ذهن خسته از جهان
- اختصاصی سینماسینما/ یک فیلمساز زن ایرانی در بین کاندیداهای جایزه آکادمی اروپا
- رییس هیأت داوران جشنواره کن انتخاب شد
- گلدن گلوب فرانسوی به کاترین دونوو اهدا شد
- فرهادی در بین ۱۰۰ کارگردان هیجانانگیز دنیا / ادای احترام به کیارستمی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





