تاریخ انتشار:۱۴۰۳/۰۶/۱۶ - ۲۲:۲۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 200089

سینماسینما، محمد حقیقت

امروز جمعه فیلم‌های مسابقه جشنواره فیلم ونیز تمام شد و انتظار یافتن شاهکار بیهوده بود، اما از سینمای سنگاپور یک فیلم قابل توجه به‌نام «چشمان غریبه» ساخته Siew hua yeo، توجه‌ها را جلب کرد. در ابتدای فیلم، زوج جوانی در حال تفریح در یک پارک نشان داده می‌شود که شیفته دختر بچه دوساله‌شان هستند، کسی در حال فیلمبردای نسبتا آماتوری از این صحنه است، اما زمانی نمی‌گذرد که فرزند این زوج ناپدید می‌شود. از این جا به بعد ما با درامی جنایی و درگیرکننده روبرو می‌شویم. پلیسی با تجربه و خشن پیگیر ماجرا می‌شود، او به پدر و مادر این کودک پیشنهاد می‌کند که خودتان هم پیگیر ماجرا بشوید. کم کم از دید شخصی، پدر و مادر بچه دنبال می‌شوند؛ گویی کسی دارد از آنها هم فیلمبرداری می‌کند ‌طوری‌که حالتی جاسوسی به خود می‌گیرد. هر چه ماجرا جلوتر می‌رود، بنظر می‌آید همه افراد زیر نظر هستند و از همه فیلم گرفته می‌شود. خود پدر کودک هم از دیگران، مخفیانه فیلم می‌گیرد. منطقه‌ای که این زوج در ان زندگی می‌کنند شامل آپارتمان‌های تو در تو و مدرن است که بعضی‌ها از پنجره‌ها، خانه دیگران را کنجکاوانه دید می‌زنند که این صحنه یادآور «پنجره عقبی» هیچکاک است، اما در صحنه‌ای دیگر می‌توان تاثیر فیلم «پنهان» ساخته مایکل هانکه را هم مشاهده کرد. رفته رفته می توان در یافت که به لباس‌هایی که از یک بوتیک بزرگ محله خریده شده، اتیکت‌هایی چسبیده شده که می‌تواند از راه دور افراد را کنترل کرده و حتی حالت (چشم فضول) که همان چشم غریبه باشد تلقی شود. از این جا به بعد دوربین به همه کس و همه جا «محرم» حساب می‌شود، همه جا سرک می‌کشد، و زندگی خطرناکی را برای ساکنان آن ناحیه رقم می‌زند!

هر چه تکنولوژی بیشتر پیش می‌رود، امنیت زندگی خصوصی و محرمانه آدم‌ها بیشتر به خطر افتاده است. نگاه کارگردان تیز بینانه به این نکته پرداخته است. در پایان ماجرا، البته فرزند آنها پیدا می‌شود زیرا آن اتیکتی که به بلوز او بوده ماجرا را لو می‌دهد. ساخت این فیلم با میزانسن های اگرچه خوب، اما متاسفانه مثل بسیاری از فیلم های جشنواره، از صحنه‌های کشدار رنج می‌برد.
آیا این فیلم می‌تواند در رده جایزه‌بگیرهای جشنواره ونیز قرار بگیرد؟ باید تا فردا ساعت هفت بعد از ظهر صبر کرد.
از فیلم‌های خیلی خوب مسابقه می‌توان به «من هنوز اینجا هستم» از برزیل ساخته والتر سالس ، «اتاق بغلی» ، از اسپانیا ساخته آلمادوار، «دستور» ساخته جوستن کورزل، هم اشاره کرد. متاسفانه از سینمای فرانسه با وجود ۴ فیلم در مسابقه، اثر قابل توجهی دیده نشد! با سر ‌و صدای بسیاری که راجع به فیلم «جوکر» وجود داشت، آیا داوران جایزه‌ای برای «جوکر: جنون مشترک» مثلا بازیگری زن لیدی گاگا در نظر خواهند گرفت؟ پاسخ، شنبه ۷ سپتامبر.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها