سینماسینما، محمد حقیقت
امروز جمعه فیلمهای مسابقه جشنواره فیلم ونیز تمام شد و انتظار یافتن شاهکار بیهوده بود، اما از سینمای سنگاپور یک فیلم قابل توجه بهنام «چشمان غریبه» ساخته Siew hua yeo، توجهها را جلب کرد. در ابتدای فیلم، زوج جوانی در حال تفریح در یک پارک نشان داده میشود که شیفته دختر بچه دوسالهشان هستند، کسی در حال فیلمبردای نسبتا آماتوری از این صحنه است، اما زمانی نمیگذرد که فرزند این زوج ناپدید میشود. از این جا به بعد ما با درامی جنایی و درگیرکننده روبرو میشویم. پلیسی با تجربه و خشن پیگیر ماجرا میشود، او به پدر و مادر این کودک پیشنهاد میکند که خودتان هم پیگیر ماجرا بشوید. کم کم از دید شخصی، پدر و مادر بچه دنبال میشوند؛ گویی کسی دارد از آنها هم فیلمبرداری میکند طوریکه حالتی جاسوسی به خود میگیرد. هر چه ماجرا جلوتر میرود، بنظر میآید همه افراد زیر نظر هستند و از همه فیلم گرفته میشود. خود پدر کودک هم از دیگران، مخفیانه فیلم میگیرد. منطقهای که این زوج در ان زندگی میکنند شامل آپارتمانهای تو در تو و مدرن است که بعضیها از پنجرهها، خانه دیگران را کنجکاوانه دید میزنند که این صحنه یادآور «پنجره عقبی» هیچکاک است، اما در صحنهای دیگر میتوان تاثیر فیلم «پنهان» ساخته مایکل هانکه را هم مشاهده کرد. رفته رفته می توان در یافت که به لباسهایی که از یک بوتیک بزرگ محله خریده شده، اتیکتهایی چسبیده شده که میتواند از راه دور افراد را کنترل کرده و حتی حالت (چشم فضول) که همان چشم غریبه باشد تلقی شود. از این جا به بعد دوربین به همه کس و همه جا «محرم» حساب میشود، همه جا سرک میکشد، و زندگی خطرناکی را برای ساکنان آن ناحیه رقم میزند!
هر چه تکنولوژی بیشتر پیش میرود، امنیت زندگی خصوصی و محرمانه آدمها بیشتر به خطر افتاده است. نگاه کارگردان تیز بینانه به این نکته پرداخته است. در پایان ماجرا، البته فرزند آنها پیدا میشود زیرا آن اتیکتی که به بلوز او بوده ماجرا را لو میدهد. ساخت این فیلم با میزانسن های اگرچه خوب، اما متاسفانه مثل بسیاری از فیلم های جشنواره، از صحنههای کشدار رنج میبرد.
آیا این فیلم میتواند در رده جایزهبگیرهای جشنواره ونیز قرار بگیرد؟ باید تا فردا ساعت هفت بعد از ظهر صبر کرد.
از فیلمهای خیلی خوب مسابقه میتوان به «من هنوز اینجا هستم» از برزیل ساخته والتر سالس ، «اتاق بغلی» ، از اسپانیا ساخته آلمادوار، «دستور» ساخته جوستن کورزل، هم اشاره کرد. متاسفانه از سینمای فرانسه با وجود ۴ فیلم در مسابقه، اثر قابل توجهی دیده نشد! با سر و صدای بسیاری که راجع به فیلم «جوکر» وجود داشت، آیا داوران جایزهای برای «جوکر: جنون مشترک» مثلا بازیگری زن لیدی گاگا در نظر خواهند گرفت؟ پاسخ، شنبه ۷ سپتامبر.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- در حاشیه جشنواره فیلم ونیز؛ چهارمین دوره Cinema&Arts به دو هنرمند ایرانی جایزه داد
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- «درون امیر» حضور کسی را که نیست، رقم میزند
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- تظاهرات گسترده در جشنواره ونیز برای حمایت از مردم غزه
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





