سینماسینما، محمد حقیقت
امروز جمعه فیلمهای مسابقه جشنواره فیلم ونیز تمام شد و انتظار یافتن شاهکار بیهوده بود، اما از سینمای سنگاپور یک فیلم قابل توجه بهنام «چشمان غریبه» ساخته Siew hua yeo، توجهها را جلب کرد. در ابتدای فیلم، زوج جوانی در حال تفریح در یک پارک نشان داده میشود که شیفته دختر بچه دوسالهشان هستند، کسی در حال فیلمبردای نسبتا آماتوری از این صحنه است، اما زمانی نمیگذرد که فرزند این زوج ناپدید میشود. از این جا به بعد ما با درامی جنایی و درگیرکننده روبرو میشویم. پلیسی با تجربه و خشن پیگیر ماجرا میشود، او به پدر و مادر این کودک پیشنهاد میکند که خودتان هم پیگیر ماجرا بشوید. کم کم از دید شخصی، پدر و مادر بچه دنبال میشوند؛ گویی کسی دارد از آنها هم فیلمبرداری میکند طوریکه حالتی جاسوسی به خود میگیرد. هر چه ماجرا جلوتر میرود، بنظر میآید همه افراد زیر نظر هستند و از همه فیلم گرفته میشود. خود پدر کودک هم از دیگران، مخفیانه فیلم میگیرد. منطقهای که این زوج در ان زندگی میکنند شامل آپارتمانهای تو در تو و مدرن است که بعضیها از پنجرهها، خانه دیگران را کنجکاوانه دید میزنند که این صحنه یادآور «پنجره عقبی» هیچکاک است، اما در صحنهای دیگر میتوان تاثیر فیلم «پنهان» ساخته مایکل هانکه را هم مشاهده کرد. رفته رفته می توان در یافت که به لباسهایی که از یک بوتیک بزرگ محله خریده شده، اتیکتهایی چسبیده شده که میتواند از راه دور افراد را کنترل کرده و حتی حالت (چشم فضول) که همان چشم غریبه باشد تلقی شود. از این جا به بعد دوربین به همه کس و همه جا «محرم» حساب میشود، همه جا سرک میکشد، و زندگی خطرناکی را برای ساکنان آن ناحیه رقم میزند!
هر چه تکنولوژی بیشتر پیش میرود، امنیت زندگی خصوصی و محرمانه آدمها بیشتر به خطر افتاده است. نگاه کارگردان تیز بینانه به این نکته پرداخته است. در پایان ماجرا، البته فرزند آنها پیدا میشود زیرا آن اتیکتی که به بلوز او بوده ماجرا را لو میدهد. ساخت این فیلم با میزانسن های اگرچه خوب، اما متاسفانه مثل بسیاری از فیلم های جشنواره، از صحنههای کشدار رنج میبرد.
آیا این فیلم میتواند در رده جایزهبگیرهای جشنواره ونیز قرار بگیرد؟ باید تا فردا ساعت هفت بعد از ظهر صبر کرد.
از فیلمهای خیلی خوب مسابقه میتوان به «من هنوز اینجا هستم» از برزیل ساخته والتر سالس ، «اتاق بغلی» ، از اسپانیا ساخته آلمادوار، «دستور» ساخته جوستن کورزل، هم اشاره کرد. متاسفانه از سینمای فرانسه با وجود ۴ فیلم در مسابقه، اثر قابل توجهی دیده نشد! با سر و صدای بسیاری که راجع به فیلم «جوکر» وجود داشت، آیا داوران جایزهای برای «جوکر: جنون مشترک» مثلا بازیگری زن لیدی گاگا در نظر خواهند گرفت؟ پاسخ، شنبه ۷ سپتامبر.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- در حاشیه جشنواره فیلم ونیز؛ چهارمین دوره Cinema&Arts به دو هنرمند ایرانی جایزه داد
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- «درون امیر» حضور کسی را که نیست، رقم میزند
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- تظاهرات گسترده در جشنواره ونیز برای حمایت از مردم غزه
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





