بابک کریمی سینماگر ایرانی که سال ها در خارج از کشور مشغول به کار بوده و همچنین سابقه داوری در جشنواره های بین المللی را دارد تاکید کرد در هیچ جشنواره درجه یکی چنین نیست که داوران زودتر از مخاطبان جشنواره فیلم ها را ببینند و به جمع بندی برسند.
به گزارش سینماسینما، انتشار خبر آغاز داوری فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر پیش از شروع جشنواره واکنش هایی را در میان سینماگران به همراه داشته است. سینماگران منتقد این روش که اغلب خود سابقه داوری در جشنواره های جهانی را داشته اند بر این باورند چنین شیوه ای هم خوان با یک جشنواره درجه یک نیست.
بابک کریمی بازیگر و تدوینگر سینما در یادداشتی شفاهی که در اختیار سینماسینما قرار داد، این شیوه داوری را چنین نقد کرد:
اتفاقی که امسال در جشنواره فیلم فجر رخ داده تقریبا در هیچ کدام از جشنواره های مهم و مطرح سینمای دنیا مرسوم نیست. اینکه هیات داوران، فیلم ها را پیش از آغاز جشنواره ببینند و آنها را داوری کنند، امری بسیار بعید از جشنواره های درجه یک است. هیچ یک از جشنواره های درجه یک مانند کن، ونیز، لوکارنو و برلین اینگونه داوری نمی شود. اتفاقی که به طور معمول رخ می دهد این است که داوران و شرکت کننده ها همزمان با هم به محل برگزاری جشنواره می رسند و فیلم ها را هم در کنار مردم به تماشا می نشینند. این روال برای همه فیلم ها، غیر از فیلم های روز آخر که باید زودتر دیده شوند تا داوران برای تعیین برنده ها و اعلام نتایج جلسه بگذارند، رخ می دهد. تفاوت زمان در این موارد هم تنها یکی دو روز است و نه بیشتر.
دلیل دیگر برای اینکه در جشنواره های مختلف داوران فیلم ها را زودتر نمی بیننند این است که از سوی هیات داوران خبری درباره فیلم ها یا برگزیدگان جشنواره درز نکند.
از سوی دیگر هیجان جشنواره به این است که فیلم ها در روزهای جشنواره دیده شوند و این اتفاق در تمام جشنواره های بزرگ سینمایی دنیا مرسوم است. در جشنوارههای کوچک، مثل جشنواره هایی که در شهرهای کوچک کشورهای خارجی برگزار می شود و سرمایههای آنچنانی ندارند، روش متفاوتی از داوری وجود دارد. در آنجا در اینگونه موارد لینک اینترنتی فیلم ها در اختیار داوران قرار می گیرد. در این جشنواره ها فیلم ها جدید نیستند و درز کردن ماجرای فیلم ها مشکلی ایجاد نمی کند. داوران در خانه فیلم ها را می بینند و تنها دو روز برای برگزاری جشنواره به محل آن می روند.
به هر حال طبیعی است که وقتی فیلم ها از سوی عده ای زودتر دیده شوند، خبرها درباره آنها درز می کند و این باعث می شود هیجان جشنواره گرفته شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران «شهر خاموش» در سینماهای فرانسه
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک کریمی/ همانهایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنتشکن بودند
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- پاشنه آشیل؛ کار کردن با یک گروه ثابت/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده»، برنده است
- بازگشت به دوران اوج فیلمسازی/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- معرفی بازیگران فیلم تازه مهدویان/ «مرد بازنده» در راه فجر + عکس
- بابک کریمی بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلمهای ایرانی سانفرانسیسکو شد
- فیلمبرداری فیلم «احمد به تنهایی» به پایان رسید
- برندگان یازدهمین دوره آکادمی فیلم کوتاه ایران معرفی شدند
- بابک کریمی مراسم اهدای جوایز «ایسفا» را اجرا میکند
- «مجبوریم» در فستیوال فیلم «بنگلور» به نمایش در میآید
- کاهانی : با اینکه سکه های زیادی می دادند ولی دوبار داوری جشنواره را نپذیرفتم
- بابک کریمی از همکاری با سوفیا لورن در «زندگی پیش رو» گفت/ یک روز تاریخی
- گزارشی از چگونگی ادامه مسیر تولید در سینما/ موج نو در راه است یا ورشکستگی؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟





