سینماسینما، ایلیا محمدی نیا:
«کارون»؛ فیلمی که هیات انتخاب جشنواره حقیقت ندید
محمد احسانی دغدغه محیط زیست ایران را دارد چه آن زمان که فیلم “بانوی ارومیا” را درباره دریاچه ارومیه ساخت و چه زمانی که مستندی در باره دریاچه هامون”روزگار هامون” را به پایان رساند. او امسال با فیلم “کارون” در جشنواره فیلم حقیقت حضور دارد هر چند ناباورانه در بخش خارج از مسابقه آن که آدمی حیرت می کند که چرا؟
فیلمی که تلاش کرده است چارچوب های حداقلی یک مستند را به خوبی رعایت کند چرا تنها امکان یک نمایش آن هم در آخرین روز جشنواره و صد البته در بخش خارج از مسابقه را پیدا می کند.
چندی پیش با کارگردانی صحبت کردم که از عدم حمایت مرکز گسترش سینمای مستند از طرح هایش می گفت و اینکه آنها تمایلی به تولید آثاری که موضوعاتی به زعم شان حساسیت زا داشته باشند ندارند. اگر قرار باشد که فیلمی باعث شود محیط زیست یا وزارت فلان و بهمان ناراحت شوند چه مرضی است که ساخته شود.
نگاهی به بعضی از آثار جشنواره نشان می دهد که یا هیات انتخاب جشنواره اساسا فیلم را ندیده اند و یا اینکه از جانب مدیران بالا دستی و محافظه کار جشنواره توصیه شده است نبینند همچنان که به آنها توصیه شده است که برخی آثار را آنگونه که بالادستی های جشنواره می خواهند ببینند که دیدند و در نتیجه ما شاهد آثار ضعیفی در جشنواره هستیم. جشنواره ای که به حتم برای هیات انتخاب افتخاری را به دنبال ندارد.
کارون به حتم فیلم کاملی نیست اما فیلم بدی هم نیست. تکلیف کارگردان با خودش و سوژه اش معلوم است. او می خواهد فیلمی در باره کارون بسازد که چگونه در کنار آب همیشه جاری و خروشان و عاری از هرگونه آلوده گی اش تمدن ها و فرهنگ ها و قومیت ها شکل گرفته و به حیاتشان در طول تاریخ در امتداد مسیرش ادامه داده اند و حال به جهت پاره ای دست اندازی نابخردانه مدیران و صاحبان سرمایه حیاتش سخت شده است.
فیلم با تصاویری از زادگاه کارون از کوهرنگ شروع می شود با موسیقی مارش گونه ای که گویی سربازی می خواهد آن را روایت کند. که چگونه با زایش کارون جشن و پایکوبی مردمان ایل بختیاری در کنارش جان می گیرد و در ادامه مسیرش در تالاب چغار خور با دست اندازی برخی مسئولان به سختی می خورد و با سد کارون ۳ بختیاری ها آیین سوگواری در کنارش برگزار می کنند چرا که با این سد بالغ بر ۱۰ هزار نفر از ۶۳ پارچه روستا مجبور به کوچ از سرزمین آبا و اجدادی می شوند در حالیکه خانه و زمین شان به ثمن بخس به یغما رفت در حالیکه بالغ بر ۱۰۰ هزار اصله درخت بلوط که قوت لایموتشان بود برای همیشه به زیر آب سد رفت در حالیکه ۱۱۰ اثر باستانی و میراث معنوی و هویت قوم شان در زیر آب سد مدفون شد. و..
کارگردان در مسیر رودخانه کارون تمدن ها و فرهنگی های را که شکل رفته نشان می دهد که چگونه روزگاری با آب همین کارون بیمار این روزها حیات و مماتشان گره خورده بود. از” کول فرح” که در کنارش نقش برجسته هایی تمدن ایلامیان بود تا شوشتر که میراث دار تمدن هخامنشی و ساسانی است. این که چگونه پیروان آیین مندایی (صبی) بخش مهمی از آیین نیاکانشان با آب کارون گره خورده که چگونه مرد میانسال از پرباری کارون در زمانی نه چندان دور می گوید از آن زمانی که نه سد کارون ۳ بود و نه سد گتوند که باعث شوری آب کارون شده است از گریه هایش می گوید که باورکردنش درد دارد.
درباره این فیلم و البته و توفیق ها و کاستی هایش در نقدی مفصل بر فیلم در هنگامه اکرانش خواهم گفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- نقد و بررسی بلندترین پلان-سکانس سینمای مستند ایران
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت ۱۴۰۳
- در ستایش یک اثر نایاب در سینمای مستند/ نگاهی به «این بامداد خسته»
- معرفی فیلمهای ۳ بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- یک ایرانی نامزد دریافت پاندای طلایی چین شد
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- کتاب «حاشیه همان متن است» منتشر شد
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار راهیافته به بخش مستند بلند جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اعلام شد
- مستندهای خارجی بلند و نیمه بلند مسابقه بینالملل «سینماحقیقت» معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند