تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۵/۱۰ - ۱۶:۰۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 179068

سینماسینما، محمد حقیقت

بنا به تصمیم وزیر جدید فرهنگ فرانسه خانم «ریما عبدالملک» کمیته انتخاب فرانسوی برای برگزیدن بهترین فیلم سال این کشور تغییر کرد و افراد جدیدی به جای هیئت قبلی برگزیده شدند. آیا با این کمیته جدید، شانس سینمای فرانسه افزایش می یابد؟ هیچ ضمانتی وجود ندارد!
این «کمیته انتخاب فیلم فرانسوی برای اسکار» شامل هفت نفر است که عبارتند از: ژاک اودیار (کارگردان مشهور ‌و معتبر که جوایز بسیاری از جمله نخل طلا بدست آورده است)، میشل گوندری (کارگردان «درخشش ابدی یک ذهن پاک» و برنده اسکار که البته جایگاه چندان مهمی درسینمای فرانسه ندارد)، همچنین فیلیپ روسوله (تهیه کننده متوسط فرانسوی) و «دیدار دومهری» (تهیه کننده‌ای که وزنه سنگینی در سینمای مهم فرانسه به حساب نمی آید. او از میان تمام فیلمهایی که تهیه کرده، تنها یک بار فیلمی درمسابقه کن داشت بنام «دختران خورشید» که نقدهای منفی زیادی از منتفدین فرانسه گرفت و در زمان پخش فیلم در سینماها هم کاملا ناموفق بود).

ازسوی دیگر هنگامه پناهی، پخش کننده بین‌المللی فیلم (از جمله فیلمهای ایرانی) هم در این کمیته هست که البته درمیان ‌حرفه‌ای‌ها و بزرگان سینما در فرانسه چندان جایگاهی ندارد. گرگوار ملین، تهیه کننده نسبتا جوان و پخش کننده فیلم‌های اغلب تجاری و ارین توسکان دوپلانتیه، مدیر ارتباطات کمپانی گومونت که از کمپانی اعظم این کشور محسوب می‌شود. در کنار آنها مدیر مرکز ملی سینمای فرانسه و همچنین سرژ توبیانا رییس یونی فرانس و سردبیر قبلی کایه دوسینما (فقط بعنوان ناظر در جلسات انتخاب فیلم) حضورخواهند داشت.

سینمای فرانسه اگرچه با فیلم (آرتیست) درسال ۲۰۱۱ توانسته بود چند جایزه اسکار ببرد، اما از سوی کمیته فرانسوی بعنوان بهترین فیلم سال این کشور به آکادمی معرفی نشده بود! همچنین درسال ۲۰۱۲ که فیلم «عشق» ساخته میشاییل هانکه برنده اسکار شد، با اینکه در فرانسه و با بازیگران فرانسوی و به زبان این کشور با سرمایه گذاری فرانسوی/اتریشی ساخته شده بود، اما از سوی فرانسه به آکادمی اسکار پیشنهاد نشده بود بلکه اتریش آن را معرفی کرده بود و اسکار بنام آنها ثبت شد. از این رو آخرین فیلم واقعا فرانسوی ‌برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان برای فرانسه به سی سال پیش برمی‌گردد که مربوط به فیلم «اندوچین» ساخته رژیس ورنیه است.

وزیر جدید فرهنگ منتظر است اتفاق خوبی برای سینمای فرانسه در اسکار رقم بزند. امسال قرار است در لیست نهایی که ۱۵ سپتامبر از سوی کمیته فرانسوی انتخاب می‌شود، سه فیلم به مرحله نهایی برسند و روز ۱۲ سپتامبر، یک فیلم فرانسوی اعلام و قبل از سوم اکتبر رسما این فیلم به آکادمی اسکار معرفی شود. درحال حاضر با توجه به بیش از پنجاه فیلم فرانسوی که از ژانویه امسال به پرده آمده، صحبت از هیچ فیلمی که ارجحیت داشته باشد در میان نیست. البته چهار فیلم جدید و نسبتا مهم ازسینمای فرانسه در مسابقه جشنواره ونیز شرکت خواهد داشت. ‌بسته به محبوبیت و موفقیت آن فیلم ها، یکی آن ‌ها می‌تواند شانس بالاتری بدست آورد.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها