سینماسینما، علی پاکزاد – پویا بادکوبه کارگردان سینما گفت:«البته فیلم اولی بودن من هم در عدم ورود فیلم به جشنواره بی تاثیر نبود؛ و این حرف را قبلا هم گفته ام. دوستی از من چند روز پیش پرسید که یک فیلم باید بر اساس اسم کارگردان یا تجربه آن انتخاب شود یا چیز دیگری؟ من هم در جواب گفتم کیفیت و سینما و استرتژی هایی که به سینمای ایران کمک می کند باید معیار قرار گیرد.»
به گزارش سینماسینما، فیلم «درساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه برای حضور در جشنواره سی و ششم فرم درخواست این جشنواره را پر کرده بود. «درساژ» اولین ساخته پویا بادکوبه مورد توجه اعضای هیات انتخاب جشنواره فجر قرار نگرفت و از بخش مسابقه خارج شد. بازیگران این فیلم عبارتند از: علی مصفا، شبنم مقدمی، یسنا میرطهماسب، جلال فاطمی، سیامک ادیب، علی صلاحی، شایان فصیح زاده، به افرید غفاریان، رامبد مطلبی، لطف الله سیفی، محسن افتاب سوار، باسط رضایی، نعیم بختیاری، شبنم دادخواه، مهرانا سمامی، رضا نجفی، سیروس معصومی، سینا موسوی و نگار مقدم.
پویا بادکوبه کارگردان فیلم «درساژ» درباره داستان این فیلم گفت: «ما سعی کردیم بر اساس وقایعی که در جامعه میبینیم فیلم بسازیم. بخش عمده مردم ما که در کلانشهرها نیز حضور دارند، عضوی از طبقه متوسط شهری هستند. البته این قشر متوسط نیز از آسیب پذیرترینهای جامعه هستند. به این دلیل که رویاهای بزرگی در سر دارند و زندگی روزمره را با همین رویاها می گذرانند. تورم و گرانی و مشکلات مختلف باعث می شود که این دسته عظیم مردم از نیاز هایی که دارند به دور شوند. هدف اصلی ما نشان دادن مشکلات و معضلات جامعه متوسط شهری بود.»
او ادامه داد: «مهرشهر کرج برای ما نقطه ویژه ای محسوب می شد. هم برای من و هم برای نویسنده این فیلم بسیار حائز اهمیت بود. بافت خیلی ویژه ای در محله مهرشهر وجود دارد. به این دلیل که خانه های ویلایی قدیمی در کنار خانه های سازمانی که اخیرا بنا شده اند قرار گرفته اند. این تضاد برای ما بسیار جالب بود. لوکیشن اصلی ما مهرشهر بود. خانواده اصلی فیلم از قشر متوسط هستند. این خانواده دختر نوجوانی دارند که به اندازه ای که باید به آن توجه نمی کنند. به این دلیل که درگیر اهداف اقتصادی مشخصی هستند. ما نشان می دهیم که قشر متوسط تا چه حدی در ایران تحت فشار هستند. گلسا دختر فیلم ما که یک نوجوان است و مسائلی که پیرامون او وجود دارد را ما در فیلم نشان می دهیم. »
کارگردان فیلم «درساژ» درباره انتخاب نشدن این فیلم از سوی هیات انتخاب جشنواره فجر گفت: «دوستان مختلفی که صاحب نظر هم در حوزه سینما هستند این فیلم را دیده اند و نظر مساعدی هم نسبت به آن داشتند. این دوستانی که فیلم من را دیده اند، در هیات انتخاب حضور ندارند؛ اگر این افراد حضور داشتند قطعا فیلم ما در جشنواره سی و ششم نمایش داده می شد. اگر کلی و ساده نگاه کنیم باید بگوییم که هیات انتخاب این فیلم را نپسندیده است. اعتقاد دارم که تفسیر ، افراد را از حقیقت دور می کند و عموما هم عادت ندارم این کار را انجام دهم. به هر حال من تفاسیری را در ذهن دارم. اما اگر قرار باشد جواب شما را بدهم فکر کنم که باید به قصه اشاره کنم. قصه ما مطابق با سلیقه دوستان هیات انتخاب نبوده است. فکر می کنم نوع این قصه با سینمای رایج این روزهای ما هم خوانی نداشته است. نوع روایت و سبک ما خیلی با ذهنیت افرادی که در هیات انتخاب حضور داشتند هماهنگ نبود. این فیلم و قصه کاملا اول شخص است. کارگردانی هم به همین منوال، فیلم نیز ریتم خاص خود را دارد. شاید ما با استانداردهای روز سینمای ایران و سلایق دوستان هماهنگ نبوده ایم.»
بادکوبه همچنین گفت: «البته فیلم اولی بودن من هم در عدم ورود فیلم به جشنواره بی تاثیر نبود؛ و این حرف را قبلا هم گفته ام. دوستی از من چند روز پیش پرسید که یک فیلم باید بر اساس اسم کارگردان یا تجربه آن انتخاب شود یا چیز دیگری؟ من هم در جواب گفتم کیفیت و سینما و استرتژی هایی که به سینمای ایران کمک کند باید معیار قرار گیرد. به قول اساتید ما می گفتند سینما و تلویزیون به نوعی قصه گویی می کنند که کار را برای مردم راحت کرده اند و لقمه جویده شده را تحویل آنها می دهند؛ مردم دیگر به قصه و روایت ضعیف عادت کرده اند. به همین ترتیب بهتر است که جشنواره تمام المانهای حرفه ای را رعایت کند اما به هر حال من هم یک فیلم اولی بودم!.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با پویا بادکوبه، کارگردان «درساژ»/ به تعداد آدمها واقعیت، متفاوت است
- سلوکِ بلوغ / نگاهی به فیلم “درساژ”
- نسل امروز/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- در باب عصیانی آرام و دخترانه/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- فرار بیمعنی/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- اسب و تنهایی/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- عصیان ریشهدار زمانها/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- یک فیلم ایرانی، برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلمهای شرقی ژنو
- جشنواره اروگوئه میزبان ۴ فیلم ایرانی
- دنیای دهه هشتادیها/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- شلیک دقیقِ «درساژ» به هدف
- «درساژ» و «تخته گاز» چهارشنبه اکران میشوند
- «درساژ» برگزیده جشنواره فیلمهای پارسی استرالیا
- «درساژ» در جشنواره بین المللی ساخالین روسیه
- پس از دریافت جایزه در شانگهای / «درساژ» به ملبورن می رود /استقبال از نمایش فیلم در لهستان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





