سینماسینما، علی پاکزاد – پویا بادکوبه کارگردان سینما گفت:«البته فیلم اولی بودن من هم در عدم ورود فیلم به جشنواره بی تاثیر نبود؛ و این حرف را قبلا هم گفته ام. دوستی از من چند روز پیش پرسید که یک فیلم باید بر اساس اسم کارگردان یا تجربه آن انتخاب شود یا چیز دیگری؟ من هم در جواب گفتم کیفیت و سینما و استرتژی هایی که به سینمای ایران کمک می کند باید معیار قرار گیرد.»
به گزارش سینماسینما، فیلم «درساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه برای حضور در جشنواره سی و ششم فرم درخواست این جشنواره را پر کرده بود. «درساژ» اولین ساخته پویا بادکوبه مورد توجه اعضای هیات انتخاب جشنواره فجر قرار نگرفت و از بخش مسابقه خارج شد. بازیگران این فیلم عبارتند از: علی مصفا، شبنم مقدمی، یسنا میرطهماسب، جلال فاطمی، سیامک ادیب، علی صلاحی، شایان فصیح زاده، به افرید غفاریان، رامبد مطلبی، لطف الله سیفی، محسن افتاب سوار، باسط رضایی، نعیم بختیاری، شبنم دادخواه، مهرانا سمامی، رضا نجفی، سیروس معصومی، سینا موسوی و نگار مقدم.
پویا بادکوبه کارگردان فیلم «درساژ» درباره داستان این فیلم گفت: «ما سعی کردیم بر اساس وقایعی که در جامعه میبینیم فیلم بسازیم. بخش عمده مردم ما که در کلانشهرها نیز حضور دارند، عضوی از طبقه متوسط شهری هستند. البته این قشر متوسط نیز از آسیب پذیرترینهای جامعه هستند. به این دلیل که رویاهای بزرگی در سر دارند و زندگی روزمره را با همین رویاها می گذرانند. تورم و گرانی و مشکلات مختلف باعث می شود که این دسته عظیم مردم از نیاز هایی که دارند به دور شوند. هدف اصلی ما نشان دادن مشکلات و معضلات جامعه متوسط شهری بود.»
او ادامه داد: «مهرشهر کرج برای ما نقطه ویژه ای محسوب می شد. هم برای من و هم برای نویسنده این فیلم بسیار حائز اهمیت بود. بافت خیلی ویژه ای در محله مهرشهر وجود دارد. به این دلیل که خانه های ویلایی قدیمی در کنار خانه های سازمانی که اخیرا بنا شده اند قرار گرفته اند. این تضاد برای ما بسیار جالب بود. لوکیشن اصلی ما مهرشهر بود. خانواده اصلی فیلم از قشر متوسط هستند. این خانواده دختر نوجوانی دارند که به اندازه ای که باید به آن توجه نمی کنند. به این دلیل که درگیر اهداف اقتصادی مشخصی هستند. ما نشان می دهیم که قشر متوسط تا چه حدی در ایران تحت فشار هستند. گلسا دختر فیلم ما که یک نوجوان است و مسائلی که پیرامون او وجود دارد را ما در فیلم نشان می دهیم. »
کارگردان فیلم «درساژ» درباره انتخاب نشدن این فیلم از سوی هیات انتخاب جشنواره فجر گفت: «دوستان مختلفی که صاحب نظر هم در حوزه سینما هستند این فیلم را دیده اند و نظر مساعدی هم نسبت به آن داشتند. این دوستانی که فیلم من را دیده اند، در هیات انتخاب حضور ندارند؛ اگر این افراد حضور داشتند قطعا فیلم ما در جشنواره سی و ششم نمایش داده می شد. اگر کلی و ساده نگاه کنیم باید بگوییم که هیات انتخاب این فیلم را نپسندیده است. اعتقاد دارم که تفسیر ، افراد را از حقیقت دور می کند و عموما هم عادت ندارم این کار را انجام دهم. به هر حال من تفاسیری را در ذهن دارم. اما اگر قرار باشد جواب شما را بدهم فکر کنم که باید به قصه اشاره کنم. قصه ما مطابق با سلیقه دوستان هیات انتخاب نبوده است. فکر می کنم نوع این قصه با سینمای رایج این روزهای ما هم خوانی نداشته است. نوع روایت و سبک ما خیلی با ذهنیت افرادی که در هیات انتخاب حضور داشتند هماهنگ نبود. این فیلم و قصه کاملا اول شخص است. کارگردانی هم به همین منوال، فیلم نیز ریتم خاص خود را دارد. شاید ما با استانداردهای روز سینمای ایران و سلایق دوستان هماهنگ نبوده ایم.»
بادکوبه همچنین گفت: «البته فیلم اولی بودن من هم در عدم ورود فیلم به جشنواره بی تاثیر نبود؛ و این حرف را قبلا هم گفته ام. دوستی از من چند روز پیش پرسید که یک فیلم باید بر اساس اسم کارگردان یا تجربه آن انتخاب شود یا چیز دیگری؟ من هم در جواب گفتم کیفیت و سینما و استرتژی هایی که به سینمای ایران کمک کند باید معیار قرار گیرد. به قول اساتید ما می گفتند سینما و تلویزیون به نوعی قصه گویی می کنند که کار را برای مردم راحت کرده اند و لقمه جویده شده را تحویل آنها می دهند؛ مردم دیگر به قصه و روایت ضعیف عادت کرده اند. به همین ترتیب بهتر است که جشنواره تمام المانهای حرفه ای را رعایت کند اما به هر حال من هم یک فیلم اولی بودم!.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با پویا بادکوبه، کارگردان «درساژ»/ به تعداد آدمها واقعیت، متفاوت است
- سلوکِ بلوغ / نگاهی به فیلم “درساژ”
- نسل امروز/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- در باب عصیانی آرام و دخترانه/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- فرار بیمعنی/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- اسب و تنهایی/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- عصیان ریشهدار زمانها/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- یک فیلم ایرانی، برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلمهای شرقی ژنو
- جشنواره اروگوئه میزبان ۴ فیلم ایرانی
- دنیای دهه هشتادیها/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- شلیک دقیقِ «درساژ» به هدف
- «درساژ» و «تخته گاز» چهارشنبه اکران میشوند
- «درساژ» برگزیده جشنواره فیلمهای پارسی استرالیا
- «درساژ» در جشنواره بین المللی ساخالین روسیه
- پس از دریافت جایزه در شانگهای / «درساژ» به ملبورن می رود /استقبال از نمایش فیلم در لهستان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





