دبورا یانگ نویسنده هالیوود ریپورتر به بهانه نمایش فیلم سینمایی «قصر شیرین» ساخته سیدرضا میرکریمی در جشنواره فیلم شانگهای نقدی بر روی این اثر نوشته است.
به گزارش سینماسینما متن یادداشت یانگ با ترجمه آتوسا قلمفرسایی به این شرح است:
قصر شیرین، اثر جدید رضا میرکریمی فیلمی جادهای درباره پدری است که بر خلاف میلاش دو بچه کوچکش را به دنبال خود میکشد.
این فیلم قبل از رقابت در جشنواره فیلم شانگهای توانسته بود در جشنواره ملی فجر دو جایزه بهترین فیلمنامه و موسیقی متن را از آن خود کند.
رضا میرکریمی پیش از این توانسته با کارگردانی داستانهای احساسی و درگیرکننده از زندگیهای خانوادگی، سه بار به عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار معرفی شود. فیلم قصر شیرین که بسیار دقیق نوشته و با حساسیت و ظرافت کارگردانی شده، درام روانشناختی دیگری از اوست که مفهوم پدر بودن و مسئولیتهای ناشی از آن را در قالب یک داستان با هوشمندی روایت میکند. فیلم در ضمن حفظ نگاه به مخاطب، توانسته درام اجتماعی و تریلر پر تنشی را در فضایی نسبتاً آرام خلق کند، که این خود رویکرد جدیدی در سینمای ایران است. قصر شیرین سیمرغ بلورین برای بهترین فیلمنامه و بهترین موسیقی متن را در بهمن ماه از جشنواره ملی فیلم فجر دریافت کرده است، و حالا هم برای رقابت در جشنواره فیلم شانگهای شرکت دارد. ( میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر است، که بطور جداگانه در اردیبهشت ماه در تهران برگزار میشود. قصر شیرین تنها در بخش بازار این جشنواره به نمایش در آمد.)

قصر شیرین، که یادآور روح دزد دوچرخه ویتوریو دسیکا است، احساسات دوگانهای را در تماشاگر ایجاد میکند که ناشی از مواجهه پدری تازه از زندان آزاد شده و در مسیر سقوط اخلاقی با پسر کوچکش است که به او وفاداری دردناکی دارد. اگرچه قصه فیلم به گونهای طراحی شده که احساسات تماشاگر را مدام درگیر کند و رهایش نکند، اما میرکریمی (که علاوه بر کارگردانی، تهیه کنندگی و تدوین فیلم را نیز به عهده داشته) این نکته را در نظر داشته که قلیان احساسات تماشاگر را به گونهای کنترل کند تا او را به پایان مؤثر فیلم راهنمایی کند. پایانی که به ظاهر ساده اما بسیار پر قدرت است.
وقتی جلال (حامد بهداد) به شهر زن سابقش باز میگردد، مردی نخراشیده و نتراشیده است که تنها به خودش فکر میکند.
حامد بهداد که در فیلم مارموز کمال تبریزی توانسته در نقش بدلی کمرنگ از رییس جمهور سابق ایران خوش بدرخشد، در این فیلم با هنرمندی از پس نقش جلال بر میآید؛ شخصیتی که احساسات خود را به شدت سرکوب میکند، اما کم کم در طول داستان در مواجهه با لحظات خشونت و کشمکش این احساسات را در مقابل بچههایش بروز میدهد.
سارا(نیوشا علیپور) که در سن مهد کودک است برای نقشی که ایفا کرده قابل تحسین است؛ یک جور شرلی تمپل امروزی. او بسیار و به اندازه شیرین است و با عدم درکش از موقعیتهای بغرنج خانوادگی در طول فیلم سرخوشی را به فیلم تزریق میکند. برادر کمی بزرگترش علی (یونا تدین) به عنوان یک نوجوان و بخاطر فهم بیشترش از دنیای بزرگسالان، بیشتر موقعیتهای ناخوشایند را درک میکند، هرچند کوچکتر از آن است که بتواند با آن مقابله کند.
فیلمنامهنویسان محمد داودی و محسن قرایی توانستهاند با نگارش دقیق دیالوگها و قرار دادن جلال در مقابل شاهدی شوکه شده یا سرزنشگر این شخصیت را قابل درک کنند.
*
بازیگران: حامد بهداد، ژیلا شاهی، اکبر آیین، نیوشا علیپور، محمد عسگری، یونا تدین
کارگردان، تهیهکننده، تدوینگر: رضا میرکریمی
فیلمنامهنویسان: محمد داودی، محسن قرایی
مجری طرح: محمدصادق میرکریمی
مدیر فیلمبرداری: مرتضی هدایی
طراح صحنه و لباس: آتوسا قلمفرسایی
موسیقی: امین هنرمند
مکان نمایش: جشنواره بین¬المللی فیلم شانگهای
پخش جهانی: ایریماژ
۸۶ دقیقه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزه اصلی جشنواره شانگهای برای فیلم قرقیزی/ برندگان جوایز «جام زرین» معرفی شدند
- راهیافتن «یک وجب خاک» به بخش مسابقه جشنواره شانگهای
- رقابت «مرد خاموش» احمد بهرامی در جشنواره شانگهای
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- «دِرب» به جشنواره شانگهای میرود
- نمایش پنج فیلم ایرانی در جشنواره شانگهای
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





