سینماسینما، علی پاکزاد – ابراهیم داروغهزاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: «بحث دیدن فیلمها از سوی ارگانهای دیگر یک سوء برداشت بود. ما جلسهای با کمیسیون فرهنگی برگزار کردیم و گزارشی را در باب روند برگزاری جشنواره به آنها ارائه دادیم. آقای حیدریان در آن جلسه گفتند در روز خاصی برای مدیران سازمان سینمای فیلم مستند «زنانی با گوشوارههای باروتی» را نمایش خواهند داد که اعضای کمیسیون فرهنگی نیز توسط رئیس سازمان سینمایی برای تماشای این فیلم دعوت شدند.»
به گزارش سینماسینما، هر سال با نزدیک شدن به جشنواره فجر حواشی زیادی به گوش میرسد. جشنواره سی و ششم نیز از این حواشی بینصیب نمانده است. بحث مشاهده و تصمیمگیری درباره فیلم‹ها از سوی قوه قضائیه و نمایندگان مجلس سر و صدایی در رسانهها به پا کرد. اما دبیر جشنواره با قاطعیت چنین شایعاتی را رد میکند.
ابراهیم داروغهزاده دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر درباره برگزاری و شرایط این مراسم گفت: «قطعا در آینده اتفاقاتی خواهد افتاد که قابل پیشبینی نیست. شبیه به مراسم قرعه کشی فیلمها که بیشتر دوستان اعتقاد داشتند عدالت رعایت شده و به درستی این مراسم برگزار شده است. شاید باز هم از این دست اتفاقات داشته باشیم. امیدوارم اتفاقاتی شبیه به قرعه کشی فیلمها زیاد در جشنواره رخ دهد. تصمیم مسئولان این است که در برگزاری جشنواره بهترین و بیشترین سرویس به فیلمسازان و اهالی سینما ارائه شود. یکی از موضوعات مهم ما بحث داوری است؛ در این بخش هم سعی میکنیم که در انتها تمامی دوستان راضی باشند و شرایط به خوبی پیش برود. به دنبال این هستیم که حق کسی ضایع نشود.»
او ادامه داد: «بحث دیدن فیلمها از سوی ارگانهای دیگر یک سوء برداشت بود. ما جلسهای را با کمیسیون فرهنگی برگزار کردیم و گزارشی را در باب روند برگزاری جشنواره فجر به آنها ارائه دادیم. آقای حیدریان در آن جلسه گفتند که در روز خاصی برای مدیران سازمان سینمای فیلم «زنانی با گوشواره های باروتی» را نمایش خواهند داد که اعضای کمیسیون فرهنگی نیز توسط رئیس سازمان سینمایی برای تماشای این فیلم دعوت شدند. البته نکته مهم این است که فیلم های مستند و کوتاه ما در جشنواره های مورد نظر اکران شده است. اقای حیدریان دعوت کردند که این دوستان حضور پیدا کنند و این فیلم را به این دلیل که موضوع جذابی دارد، مشاهده کنند. اتفاقا چند نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی نیز تشریف اوردند و فیلم را دیدند. اما بعد این تصور شکل گرفت که نمایندگان قرار است که فیلمهای جشنواره را مشاهده کنند در صورتی که اصلا فیلمها در اختیار جشنواره نیست که آنها بتوانند ببینند. معمولا نسخه نهایی فیلمها در دو هفته آغازین بهمن ماه در اختیار جشنواره قرار میگیرد. به غیر از هیات انتخاب و هیات داوران هیچ کس دیگری فیلمها را نخواهد دید. نمایندگان مجلس و کارکنان دولت نیز همزمان با خبرنگاران و اهالی رسانه فیلمها را در سالن وزارت ارشاد خواهند دید.»
داروغه زاده درباره فیلمهای «شعلهور» و «امپراطور جهنم» گفت: «ببینید جشنواره فجر آغاز سال سینمای ایران است. بعضی از فیلمها مراحل نهایی را طی نکردهاند. بسیاری از فیلمها ثبت نام میکنند و فیلم ارائه میدهند. اما هیات انتخاب فیلمها را میبینید و اگر فیلمی از سوی هیات انتخاب بررسی نشود و نقصی داشته باشد، کنار گذاشته میشود. اگر این فیلمها تا سال آینده کامل شود و قابل ارزیابی شوند و نمایش عمومی نداشته باشند این فرصت را هیات انتخاب برای آن فیلم ها قائل می شود و دوباره آن ها را می بینند. اولین بار هم نیست که این اتفاق رخ می دهد. هیات انتخاب این دو فیلم را دید و آنها را برای بخش مسابقه انتخاب کرد.»
دبیر جشنواره فجر درباره حضور فیلم اولی ها گفت: «ببینید هیات انتخاب و جشنواره فجر به دنبال کیفیت فیلمها است. امکان دارد تعداد زیادی فیلم اولی حضور داشته باشند، اما کیفیت لازم را نداشته باشند. مطمئنم که فیلمهایی که کیفیت لازم را داشته اند وارد جشنواره شده اند. اگر قرار باشد اتفاق خاصی برای فیلم اولی ها رخ دهد قطعا بین همین سه فیلمی که داخل هستند رخ خواهد داد. اگر اتفاقی هم رخ ندهد قطعا برای آن فیلم هایی که بیرون ماندند هم نمی افتاد. سینمای حرفه ای دیگر فیلمساز اول یا چندم را نمی شناسد و اصلا نمی پذیرد. همه فیلمها زمانی که می خواهند در جشنواره قرار بگیرند باید تمامی مسائل حرفه ای را رعایت کنند. برای مردم فیلم اول و دوم ندارد مهم نیست بلکه کیفیت مهم است. ما سینماگران باتجربه ای را می شناسیم که فیلمشان در جشنواره هیچ اقبالی نداشته است. پس این میان فرقی بین فیلم ساز اول و دوم وجود ندارد. هر کسی که می تواند در سینمای حرفه ای با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند و فیلم خوبی بسازد قطعا مورد توجه هم قرار خواهد گرفت.»
داروغهزاده درباره بخشهای جنبی جشنواره و احتمال نمایش فیلمها خارج از بخش مسابقه گفت: «سیاست ما این بود که به هر حال همه فیلم های سینمای ایران در جشنواره نمایش داده نشود. به این دلیل که فیلم سوزی رخ می دهد. امکان یک اکران بکر از فیلم ها سلب خواهد شد. فیلم هایی که در بخش مسابقه حضور دارند اجازه دهیم با هم رقابت کنند و فیلم هایی که حضور ندارند نیز آن معماگونگی خود را حفظ کنند. اجازه دهیم که سینماداران و پخش کنندگان این انگیزه را داشته باشند تا فیلم های دیگر را نیز مشاهده کنند. وقتی تمام فیلم های یک سال سینمای ایران را نمایش می دهیم یک دلزدگی ایجاد می شود و تمام داشته های سینمای ایران مشخص می شود. چرا در ده روز رسانه ها باید ۴۴ فیلم ببینند. قطعا خستگی ایجاد می شد و روی نقد و نوشته های آنها نیز تاثیر میگذاشت. امسال فیلم های خیلی خوبی داریم. قطعا مخاطبان ارتباط خوبی برقرار خواهند کرد.»
دبیر جشنواره گفت: «به غیر از صاحبان آثار هنرمندان دیگر نمی توانند در پردیس ملت حضور پیدا کنند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش داروغهزاده به رد صلاحیت طباطبایینژاد
- هیات انتخاب، داوری و فیلمهای راه یافته به بخش کوتاه جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- دبیر جشنواره فیلم فجر خبر داد؛ اعلام آثار سودای سیمرغ تا پنجم بهمن/ معرفی اعضای هیات انتخاب فجر۴۱
- بهروز افخمی: علتهایی خارج از هیات انتخاب، مانع ورود برخی آثار به جشنواره شد
- داروغه زاده :اصل اعتراض مهدویان به سانسور را به حق می دانم
- توضیحات داروغهزاده درباره ممیزیهای سختگیرانه و سردرگم سینمای ایران/ فرهنگ در ایران، حوزهای حاکمیتی است/ سیاستگذاریها حاکمیتی است
- بحث توئیتری منیژه حکمت و ابراهیم داروغهزاده بر سر شفافسازی منابع مالی در سینما
- توئیت ابراهیم داروغهزاده در حمایت از سازندگان پایتخت ۶
- واکنش دبیر جشنواره فجر به کنسرت ابی و شادمهر با یک و نیم غلط املایی
- واکنش داروغه زاده به ماجرای انتشار چت های خصوصی سالومه با برخی بازیگران
- شوخی عجیب دبیر جشنواره فجر با کرونا
- ارسال کمکهای اهدایی سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر به بلوچستان
- نشست خبری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- نشست مطبوعاتی جشنواره فیلم فجر برگزار شد/ تحریم، دوتابعیتی و حمایت شهرداری از جشنواره موضوعات داغ نشست
- مراسم قرعهکشی جشنواره فیلم فجر/ گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش