سینماسینما، علی پاکزاد – جمال ساداتیان تهیهکننده٬ با انتقاد از نبود صراحت در عملکرد حوزه هنری در زمینه اکران فیلمها٬ تحریم فیلمها از سوی این نهاد را اقدامی در جهت ایجاد هرج و مرج در اکران دانست.
به گزارش سینماسینما، «مادر قلب اتمی» بنا به تصمیم مسئولان سالنهای سینمای حوزه هنری اجازه اکران در سالنهای این سازمان را به دست نیاورده است. خبرها حکایت از آن دارد «اکسیدان» ساخته حامد محمدی و به تهیهکنندگی منوچهر محمدی نیز با چنین مسالهای مواجه خواهد شد.
این رویهای که است که حوزه هنری بعد از سال ۱۳۹۰ در پیش گرفته و هر سال تعدادی فیلم را از داشتن امکان اکران در سینماهای این سازمان محروم میکند.
جمال ساداتیان نیز به عنوان یکی از تهیهکنندگانی که آثار او از جمله «برف روی کاجها» و «انتهای خیابان هشتم» در جریان اکران با مشکل تحریم حوزه هنری روبرو شدهاند٬ درباره عملکرد حوزه هنری در جریان اکران فیلمها گفت: «معضل تحریم فیلم و سینما را میتوان از چند منظر بررسی کرد. تهیهکنندگان جوان و کارگردانان بعد از ساخت فیلمشان منتظر میمانند تا بازخورهای احتمالی مخاطب را در جریان اکران دریافت کنند. توقع این است یک فیلم با ظرفیتی که دارد خوب دیده شود. برای دیده شدن این ظرفیتها نیاز به سالن سینماست. سالن های سینمایی که در اختیار حوزه هنری قرار دارد اموال عمومی و برای مردم است. این سالنها باید در اختیار همگان قرار بگیرد.»
او ادامه داد: «سالنهای سینما هم مانند دیگر اموال عمومی است که باید در اختیار مردم باشد. مثل پارک، تاکسی و اتوبوس اینها جزو اموال عمومی است و مردم باید درباره آنها تصمیم بگیرند. وقتی یک فیلم تمام مجوزهای قانونی را کسب میکند دیگر نیازی نیست افردی با اعمال سلیقه شخصی درباره فیلم مورد نظر تصمیم بگیرند. این نوع رفتارها با شاکله سیاسی و اخلاقی موجود در کشور نمیخواند.»
او با اشاره به اینکه خودش هم درگیر برخوردهای سلیقهای حوزه هنری بوده٬ گفت: «به شخصه درگیر این موضوعات بودهام. این نوع رفتار از سوی حوزه هنری باعث بروز هرج و مرج میشود و باعث به وجود آمدن بحرانهای اجتماعی میشود و این اتفاقات انسجام جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد.»
تهیهکننده فیلم «برف روی کاجها» درباره وظیفه حوزه هنری گفت: «حوزه هنری بیش از بخش خصوصی باید در خدمت مردم باشد. تمام مردم نسبت به اموالی مشابه آنچه در اختیار حوزه هنری قرار دارد٬ محق هستند و باید از آن بهرهمند شوند. در مجموع باید بگویم سینماهایی که دست حوزه هنری است به نفع مردم عمل نمیکند.»
او در مورد عملکرد حوزه هنری در مواجهه با فیلمهایی که موافق اکران آنها نیست٬ گفت: «با وجود آنکه بارها اهالی سینمای ایران درباره معضل سالنهای سینمای حوزه صحبت کردهاند٬ اما هیچکسی در این میان پاسخگو نیست. مسئولان حوزه هنری تا این حد جرات هم ندارند که بگویند فلان فیلم را توقیف کردهایم. با کلمات بازی کردن دیگر فایده ندارد. چرا استدلال درباره عملکردی که دارید ارائه نمیدهید. اگر منطق داشته باشید قطعا مورد اقبال مردم هم قرار میگیرید.»
ساداتیان در پایان اضافه کرد:«حوزه هنری باید خسارت های وارد شده را بپردازد.از لحاظ روحی و اقتصادی باید این تامین خسارت انجام شود. حوزه هنری چه کاره است که به جای مردم تصمیم بگیرد. من با فیلمهای «انتهای خیابان هشتم» و «برف روی کاجها» تجربه تحریم فیلم از سوی حوزه هنری را از سر گذراندهام٬ هرچند قرار بود دیگر شاهد این اتفاقات و این شیوه برخورد حوزه نباشیم٬ اما باز هم با جسارت تمام این رویه را ادامه میدهند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- سید جمال ساداتیان: شاید مجبور شوم فیلم کمدی بسازم/ ایدهآل پلتفرمها «نیسان آبی» است
- گفتگو با سیدجمال ساداتیان/ ممیزیها ناشی از اعمال قدرت به وزارت ارشاد است
- بررسی حواشی آرای تماشاگران در جشنواره فیلم فجر
- /اختصاصی/نوروز بیگی : حوزه هنری خواسته ای داشت که به پایان فیلم بی همه چیز آسیب می رساند
- سید جمال ساداتیان: بسیاری از فیلمهای پشت خط اکران به درد سینما نمیخورند
- نشست بررسی مدیریت سامانه نمایش درخواستی برگزار شد
- گفتوگوی سینماسینما با ساداتیان: وضعیت سالنها اسفناک است/ چرا مجوز سریالها بلا تکلیف است؟
- ساداتیان در برنامه «هفت» مطرح کرد/ سینما، آنقدر که مردم را میترسانند ترسناک نیست
- سیدجمال ساداتیان: اکران در شبکه نمایش خانگی پس از بازگشایی سینماها هم کارکرد دارد
- باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد/ شکایت وزارت ارشاد از تهیهکننده و کارگردان «متری شیش و نیم»
- تهیهکننده «متری شیش و نیم» در رادیو/ چرا تماشاگران سینما زیاد نمیشوند؟
- اختصاصی/ انتقاد سید جمال ساداتیان از قطع درختان یک باغ توسط اداره اوقاف
- چرا عوامل «متری شیش و نیم» سکانسی از این فیلم را منتشر کردند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





