علی پاکزاد_ سیاوش اسعدی کارگردان و نویسنده و همسرش نورا هاشمی فرزندی به نام اوستا دارند. اسعدی فیلمنامهای با نام «سال تحویل» در دست دارد که روایتی از وضعیت نوجوانان و کودکان است. این کارگردان اعتقاد دارد اگر قصه قابل قبولی در حوزه کودک و نوجوان نوشته شود، قطعا فیلمهایی ساخته میشود که پتانسیل آنها بسیار زیاد است و میتوانند در جشنوارههای خارجی سینمای کودک ایران را بهخوبی معرفی کنند. اسعدی مهمترین ضعف سینمای کودک و نوجوان را نبود قصههای مناسب میداند. او معتقد است قصههایی که امروز برای سینمای کودک وجود دارد، عموما بینمک است و تاثیر خاصی روی این قشر از جامعه نمیگذارد.
علاقه دارید برای کودکان و نوجوانان فیلم بسازید؟
اکنون شرایط فیلمسازی در حوزه کودک دشوار است. متاسفانه قصههای خوبی برای فیلمسازی در حوزه کودک نوشته نمیشود. یعنی یک داستان خوب ارتباط مستقیم دارد با قصه مناسب، که در شرایط کنونی چنین قصههایی وجود ندارد. اما بهشخصه مایلم در این حوزه فیلم بسازم. معتقدم که ما در سینمای کودک نیاز داریم که قهرمان قصه داشته باشیم. اگر قصه خوب وجود داشته باشد، قطعا فیلمهایی برای کودکان و نوجوانان میسازم. قصههایی که اکنون برای سینمای کودک و نوجوان تهیه میشود، غالبا بینمک هستند، در صورتی که سینمای کودک و نوجوان بسیار جذاب است. یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در این حوزه به آن پرداخت، بحث بلوغ و غریزه نوجوانان است، که اگر در این رابطه فیلم ساخته شود، قطعا برای کودکان و نوجوانان جذاب خواهد بود. اینکه نوجوانان ما زمانی که با غریزههای مختلف روبهرو میشوند، چه عکسالعملهایی از خود نشان میدهند، میتواند جذاب باشد. اگر قصهای داشته باشم که کودک شخصیت اصلی آن باشد، با کمال میل چنین فیلمی میسازم. همین الان فیلمنامهای در دست دارم با نام «سال تحویل» که درباره موضوعات و مسائلی که پیرامون نوجوانان رخ میدهد، روایت میکند. موضوع فیلم ما درباره غرایز نوجوانان است که در آن نکات مهمی را مدنظر قرار دادهایم.
دلیل خاصی ندارد. ناخودآگاه شما با قصهای روبهرو میشوید که شخصیت اصلی آن به کودک میپردازد و قطعا ساخت فیلم درباره آن جذاب خواهد بود. باز هم میگویم به قصه خیلی مرتبط است. من چنین موضوعی را قبول ندارم که رسالت یک فیلمساز به این است که حتما در کارنامه کاریاش باید کار کودک داشته باشد. کار برای کودکان نیاز به حس و قصه مناسب دارد تا ثمره آن برای کودکان و نوجوانانی که آن را میبینند، جذاب باشد. سینما رسالت ندارد. من اکنون قصهای دارم که برای کودکان جذاب است، پس حتما چنین فیلمی را خواهم ساخت.
اگر فیلم برای سینمای کودکان بسازید، میتوانید سرمایه لازم را برای آن جذب کنید؟
اصولا جذب سرمایه برای هر فیلمنامهای سخت است، چه برسد به سینمای کودک و ساخت فیلمی با این مضمون! برچسب کودک و نوجوان باعث شده کارگردانان ما به سراغ ساخت فیلمهای کودک نروند. فیلمهای کودک و نوجوان به دلیل اینکه در سالهای اخیر جنبه آموزشی داشته، تبدیل به فیلمهای نفروش شده است. اگر قصه خوبی داشته باشیم، بهترین فیلمها در حوزه کودک را میتوانیم در کشور بسازیم. تا حدی که این فیلمها در فستیوالهای بینالمللی نیز بهخوبی بدرخشند. مشکل سرمایهگذاری اکنون برای تمام فیلمهای ما وجود دارد و فقط سینمای کودک دچار این معضل نیست. سرمایهگذاران ما را هم نمیگذارند کار کنند و دلیل این رویکرد را متوجه نمیشوم. اگر به دنبال سینمایی پویا در حوزه کودک هستیم، باید قصههای خوبی بنویسیم و کاملا واقعی به موضوع کودک و نوجوان نگاه کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- «غریزه»؛ شکوهِ سینمای ناب
- «غریزه»؛ وقتی همچون تبعیدی از شهر خود میگریزی
- بیانیه سینماگران برای فیلم سینمایی «غریزه»
- «غریزه» اکران میشود
- «غریزه»؛ عاشقانهای ناآرام
- «غریزه» به زودی اکران میشود/ جوایز بینالمللی برای فیلم تازه سیاوش اسعدی
- محمدرضا مویینی «غریزه» را تدوین کرد
- معرفی بازیگران زن فیلم «غریزه»
- یک درخونگاه از دو «هنرمند»/ نگاهی به «درخونگاه»
- چرا امین حیایی در چند فیلم اخیرش موفق بود؟
- غربت در وطن/ نگاهی به فیلم «درخونگاه»
- روایت متفاوت دهه ۶۰ در «درخونگاه»/ «حمال طلا» از اقتصاد میگوید
- سیاوش اسعدی در گفتوگو با سینماسینما/ ما سالاد جشنوارهایم، غذای اصلی کسان دیگریاند
- شاهرخ استخری: برای سینمای کودک هر کاری می کنم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





