۱٫ سازندگان معمای شاه واکنش عجیبی به انتقادها نشان داده اند و منتقدانشان را هواداران شاه سابق ایران قلمداد کرده اند! سخیف ترین عکس العمل ممکن برای پاسخ به انتقادات همین است؛ واکنشی از سر استیصال که نشان از دست های خالی آنها دارد.
معمولا برخی کسانی که کار ایدئولوژیک می سازند و یا بعضی هوادارانشان، خود را با سوژه گره می زنند و یکی می بینند و از طرف دیگر منتقدان را رو در روی سوژه تصور می کنند.
وقتی مثلا کسی که از فیلم “محمد رسول الله” انتقاد می کند می شود کافر حربی و یا کسی که فیلم “اخراجی ها” یا “شیار ۱۴۳” یا “چ” را دوست نداشته باشد می شود ضدانقلاب یا کسی که روی فیلم “۳۳ روز” نقد منفی بنویسد می شود صهیونیست، چرا آقای ورزی، منتقدان سریال ضعیفش را شاهدوست نخواند؟
آنها فراموش می کنند که فارع از مضمون، چیزی به نام زبان تصویر هست، چیزی به نام ساختار هست، چیزی به نام فیلمنامه و کیفیت بازی و کارگردانی هست و خیلی چیزهای دیگر که ارتباطی با مضمون ندارد. مساله و مشکل، ساختاری است و به میزان مهارت و دانش فیلمساز بستگی دارد. سازندگان آثار ایدئولوژیک طبعا باید بدانند توهین کردن به کسی یا چیزی به زبان هنر، آداب و قواعد و روش هنرمندانه هم دارد تا به هدف مورد نظرش برسد و پروپاگاندا کردن یک شخصیت یا جریان هم همینطور. تحقیر کردن جریان ها یا شخصیت های منفی تاریخی اگر تا این حد با نابلدی و سطحی نگری انجام شود به راحتی به ضد خود بدل می شود و تمجید و تقدیس جریان ها و شخصیت های مثبت نیز همچنین. این عرصه بسیار حساس تر از از حدی است که امثال محمدرضا ورزی تصور می کنند و دشوارتر از حدی است که امثال او دانش و توانش را دارند.
۲٫ یکی از وظایف سینماتک ها در همه جای دنیا، نمایش و تحلیل کلاسیک های سینماست. یک حرکت فرهنگی تاریخی است بی هیچ شائبه دیگری. در جامعه سیاست زده ما اما هر حرکتی سیاسی تعبیر می شود و بی جهت برایش در طیف بندی های سیاسی سهم و نقشی در نظر می گیرند و برخی هم واکنش های نامتناسبی نشان می دهند و فضاسازی می کنند. اساس این واکنش ها مثل این است که بگویی در یک برنامه که هدفش تحلیل تاریخ معاصر است، تصویر شاه سابق ایران را نشان ندهیم یا در یک برنامه خبری، خبری از باراک اوباما نخوانیم!
هدف از نمایش و تحلیل فیلم های کلاسیک تاریخ سینمای ایران و جهان، تحلیل تاریخ، دانش افزایی و آگاهی بخشی است. همین.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «کیک محبوب من»؛ روایت سهل و ممتنع تنهایی
- شیون فومنی به روایت کاوه بهرامی مقدم/ «دره پروانهها»؛ شاعرانگی یک زندگی
- نگاهی کوتاه به نمایشِ «سگِ نگهبان و درختی در باغ»؛ بازجویی یک جنایتِ خیالی!
- با ۳ جایزه برای سینماگران ایرانی؛ برندگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- گزارشی از فروش فیلمها/ «زودپزِ» رامبد جوان؛ صدرنشین گیشه
آخرین ها
- بازگشت دِپ به هالیوود؛ پنه لوپه کروز و جانی دپ در یک فیلم اکشن مهیج بازی میکنند
- چین از رقابت اسکار ۲۰۲۵ خارج شد
- تحسینِ «پیش به سوی سرزمین ناشناخته»/ جایزه بزرگ جشنواره فیلمهای مدیترانه برای فیلمی از فلسطین
- پالم رویال؛پوسیدگی اخلاقی اشراف
- روزهای پایانی «سی نورا» بر صحنه شهرزاد/ بازیگران و عوامل نمایش «منگی» معرفی شدند
- نگاهی کوتاه به نمایشِ «سگِ نگهبان و درختی در باغ»؛ بازجویی یک جنایتِ خیالی!
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- ۱۰ فیلم از سینماگران ایرانی در جشنواره آسیایی بارسلون
- راهیابی «علت مرگ: نامعلوم» به جشنواره اسپانیایی/ فیلم علی زرنگار در تدارک اکران
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- نمایش «تَرَک عمیق» در جشنواره فیلم آسیایی بارسلون
- اکران خصوصی فیلم «باغ کیانوش» / گزارش تصویری
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- برگزاری هفتمین سمینار سواد رسانهای و اطلاعاتی با حمایت همراه اول
- جایزه برای فیلمی با بازی حاتمی و بهداد؛ «پیر پسر» بهترین فیلم جشنواره لندنبریز شد
- فوت بازیگر فیلم کلاسیک «سلحشوران»؛ دیوید هریس درگذشت
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- «کیک محبوب من»؛ روایت سهل و ممتنع تنهایی
- رونمایی از پوستر و پیش نمایش سریال «ژولیت و شاه»/ خاطرات همایونی سریال شد
- آرشاک قوکاسیان دوبلور پیشکسوت درگذشت
- تقدیر جشنواره ایتالیایی از فیلم سینمایی «تابستانی که برف آمد»
- جری تیلور نویسنده و سازنده «پیشتازان فضا: وویجر» درگذشت
- «شبگرد» فرزاد موتمن اکران میشود
- درباره «ما با هم تمامش میکنیم»/ خشونت خانگی؛ قاتل خاموش نسلها
- با اکرانی محدود؛ وداع نه چندان شکوهمند ایستوود با سینما
- گزارشی از فروش فیلمها/ «زودپزِ» رامبد جوان؛ صدرنشین گیشه
- تجلیل جانی دپ در جشنواره فیلم رم/ رد شدن را دوست دارم!
- رسانه برای جذب مخاطب نیازمند اعتمادسازی است
- راهیابی «جهان غیرموازی» به جشنواره لهستانی
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود