کیوان کثیریان
نام مهلقا ملاح، مهناز آرینفرد، اسکندر فیروز، لیلی ارشد، سرور منشیزاده و مریم مرعشی را چندبار در عمرتان شنیدهاید؟ اینها در زمره آدمهای بزرگ و مؤثر این مرزوبوماند. در این سرزمین هنوز هستند مردمانی که حتی در تلخترین و سختترین شرایط، بهجای غرزدن، گلایهکردن یا عافیتاندیشی، غمخوارانه همت میکنند، آستین بالا میزنند و تمام تلاششان را میکنند تا باری، حتی کوچک، از دوش همنوعانشان بردارند یا برای تغییر مثبت محیط اطرافشان تلاش کنند.
عملگرایی عاشقانه، عشق به انسان فارغ از مذهب و نژاد، عشق به طبیعت، عشق به زنان و کودکان و سالمندان سرزمین مادری، کمک به همنوعان بیمار و زمینخورده، فصل مشترک این آدمهاست. آنها معمولا امکان فراهمکردن زندگی بهتری را برای خود دارند ولی خود را وقف خدمت به این مملکت و آدمهایش کردهاند، بیهیچگونه چشمداشتی. تمام هموغمشان را به کار میگیرند تا با تمام مشکلات و موانع و محدودیتها، ایران و جهان جای قابلتحملی برای زندگی شود. گاه بدون ادعا و نمایش و ریا آنقدر کارهای بزرگی میکنند که جز کارستان و شاهکار نامی نمیشود بر آن نهاد. اینها غیرت و احساسات و آدمیت آدم را بدجوری به چالش میکشند.
رخشان بنیاعتماد که بیتردید خود، یکی از همین انسانهاست، درباره چند نفر از آنان و فعالیتهایشان فیلم ساخته. افکار بلند و نگاه مادرانه او به مردم سرزمینش همواره ستودنی است. او آنقدر به وظیفه انسانی و نقش اجتماعی خود آگاه است که همواره بیش از آنکه صرفا یک فیلمساز باشد، در قامت یک فعال اجتماعی اثرگذار ظاهر شده و الحق که موقعشناسی و نکتهسنجی بینظیری دارد. او در ۱۰ سال اخیر تنها یک فیلم بلند ساخته که همان را هم با حاشیهها و جنجالهای گوناگون مواجه کردهاند. اما بنیاعتماد هرگز در این سالیان دست روی دست نگذاشته و حالا که شرایط فیلمسازی در سینمای داستانی برایش فراهم نیست، تلاش کرده با ساخت مستند، اسناد مهمی از فعالیت آدمهای اثرگذار و گمنام حوزههای مختلف را ثبت کند.
مستندهای سالهای اخیر بنیاعتماد از این منظر، تکاندهنده و باارزش است. مستندهای حیاط خلوت خانه خورشید، همه درختان من، فردا میبینمت الینا و یک ساعت از یک عمر، در ادامه مسیر فیلمسازی بنیاعتماد و در امتداد نگاه اصلاحگرایانه، غمخوارانه و بهشدت امیدوارانه اوست. بنیاعتماد با ساخت این مستندها درباره فعالیت هرکدام از این فعالان اجتماعی، با شناساندن خدماتشان، گامی بلند در راه گسترش و نشر فرهنگ کمک به همنوع و احترام به محیط زندگی برداشته است که شاید درحالحاضر قدر دانسته نشود ولی بیتردید این کار درخشان در تاریخ فرهنگ این سرزمین ثبت خواهد ماند. ایکاش مستندهای او در تیراژ بالا به نمایش درآیند و دیده شوند تا بتوانند آنگونه که لازم است در گستره وسیع، اثر بگذارند. حالا بنیاعتماد یک فیلم درخشان و تکاندهنده دیگر درباره یک انسان بزرگ و کار ارزشمندش ساخته است. «آی آدمها» درباره «زنجیره امید» است. این دو نام را به خاطر بسپارید.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما