کیوان کثیریان
نام مهلقا ملاح، مهناز آرینفرد، اسکندر فیروز، لیلی ارشد، سرور منشیزاده و مریم مرعشی را چندبار در عمرتان شنیدهاید؟ اینها در زمره آدمهای بزرگ و مؤثر این مرزوبوماند. در این سرزمین هنوز هستند مردمانی که حتی در تلخترین و سختترین شرایط، بهجای غرزدن، گلایهکردن یا عافیتاندیشی، غمخوارانه همت میکنند، آستین بالا میزنند و تمام تلاششان را میکنند تا باری، حتی کوچک، از دوش همنوعانشان بردارند یا برای تغییر مثبت محیط اطرافشان تلاش کنند.
عملگرایی عاشقانه، عشق به انسان فارغ از مذهب و نژاد، عشق به طبیعت، عشق به زنان و کودکان و سالمندان سرزمین مادری، کمک به همنوعان بیمار و زمینخورده، فصل مشترک این آدمهاست. آنها معمولا امکان فراهمکردن زندگی بهتری را برای خود دارند ولی خود را وقف خدمت به این مملکت و آدمهایش کردهاند، بیهیچگونه چشمداشتی. تمام هموغمشان را به کار میگیرند تا با تمام مشکلات و موانع و محدودیتها، ایران و جهان جای قابلتحملی برای زندگی شود. گاه بدون ادعا و نمایش و ریا آنقدر کارهای بزرگی میکنند که جز کارستان و شاهکار نامی نمیشود بر آن نهاد. اینها غیرت و احساسات و آدمیت آدم را بدجوری به چالش میکشند.
رخشان بنیاعتماد که بیتردید خود، یکی از همین انسانهاست، درباره چند نفر از آنان و فعالیتهایشان فیلم ساخته. افکار بلند و نگاه مادرانه او به مردم سرزمینش همواره ستودنی است. او آنقدر به وظیفه انسانی و نقش اجتماعی خود آگاه است که همواره بیش از آنکه صرفا یک فیلمساز باشد، در قامت یک فعال اجتماعی اثرگذار ظاهر شده و الحق که موقعشناسی و نکتهسنجی بینظیری دارد. او در ۱۰ سال اخیر تنها یک فیلم بلند ساخته که همان را هم با حاشیهها و جنجالهای گوناگون مواجه کردهاند. اما بنیاعتماد هرگز در این سالیان دست روی دست نگذاشته و حالا که شرایط فیلمسازی در سینمای داستانی برایش فراهم نیست، تلاش کرده با ساخت مستند، اسناد مهمی از فعالیت آدمهای اثرگذار و گمنام حوزههای مختلف را ثبت کند.
مستندهای سالهای اخیر بنیاعتماد از این منظر، تکاندهنده و باارزش است. مستندهای حیاط خلوت خانه خورشید، همه درختان من، فردا میبینمت الینا و یک ساعت از یک عمر، در ادامه مسیر فیلمسازی بنیاعتماد و در امتداد نگاه اصلاحگرایانه، غمخوارانه و بهشدت امیدوارانه اوست. بنیاعتماد با ساخت این مستندها درباره فعالیت هرکدام از این فعالان اجتماعی، با شناساندن خدماتشان، گامی بلند در راه گسترش و نشر فرهنگ کمک به همنوع و احترام به محیط زندگی برداشته است که شاید درحالحاضر قدر دانسته نشود ولی بیتردید این کار درخشان در تاریخ فرهنگ این سرزمین ثبت خواهد ماند. ایکاش مستندهای او در تیراژ بالا به نمایش درآیند و دیده شوند تا بتوانند آنگونه که لازم است در گستره وسیع، اثر بگذارند. حالا بنیاعتماد یک فیلم درخشان و تکاندهنده دیگر درباره یک انسان بزرگ و کار ارزشمندش ساخته است. «آی آدمها» درباره «زنجیره امید» است. این دو نام را به خاطر بسپارید.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد