کیوان کثیریان
نام مهلقا ملاح، مهناز آرینفرد، اسکندر فیروز، لیلی ارشد، سرور منشیزاده و مریم مرعشی را چندبار در عمرتان شنیدهاید؟ اینها در زمره آدمهای بزرگ و مؤثر این مرزوبوماند. در این سرزمین هنوز هستند مردمانی که حتی در تلخترین و سختترین شرایط، بهجای غرزدن، گلایهکردن یا عافیتاندیشی، غمخوارانه همت میکنند، آستین بالا میزنند و تمام تلاششان را میکنند تا باری، حتی کوچک، از دوش همنوعانشان بردارند یا برای تغییر مثبت محیط اطرافشان تلاش کنند.
عملگرایی عاشقانه، عشق به انسان فارغ از مذهب و نژاد، عشق به طبیعت، عشق به زنان و کودکان و سالمندان سرزمین مادری، کمک به همنوعان بیمار و زمینخورده، فصل مشترک این آدمهاست. آنها معمولا امکان فراهمکردن زندگی بهتری را برای خود دارند ولی خود را وقف خدمت به این مملکت و آدمهایش کردهاند، بیهیچگونه چشمداشتی. تمام هموغمشان را به کار میگیرند تا با تمام مشکلات و موانع و محدودیتها، ایران و جهان جای قابلتحملی برای زندگی شود. گاه بدون ادعا و نمایش و ریا آنقدر کارهای بزرگی میکنند که جز کارستان و شاهکار نامی نمیشود بر آن نهاد. اینها غیرت و احساسات و آدمیت آدم را بدجوری به چالش میکشند.
رخشان بنیاعتماد که بیتردید خود، یکی از همین انسانهاست، درباره چند نفر از آنان و فعالیتهایشان فیلم ساخته. افکار بلند و نگاه مادرانه او به مردم سرزمینش همواره ستودنی است. او آنقدر به وظیفه انسانی و نقش اجتماعی خود آگاه است که همواره بیش از آنکه صرفا یک فیلمساز باشد، در قامت یک فعال اجتماعی اثرگذار ظاهر شده و الحق که موقعشناسی و نکتهسنجی بینظیری دارد. او در ۱۰ سال اخیر تنها یک فیلم بلند ساخته که همان را هم با حاشیهها و جنجالهای گوناگون مواجه کردهاند. اما بنیاعتماد هرگز در این سالیان دست روی دست نگذاشته و حالا که شرایط فیلمسازی در سینمای داستانی برایش فراهم نیست، تلاش کرده با ساخت مستند، اسناد مهمی از فعالیت آدمهای اثرگذار و گمنام حوزههای مختلف را ثبت کند.
مستندهای سالهای اخیر بنیاعتماد از این منظر، تکاندهنده و باارزش است. مستندهای حیاط خلوت خانه خورشید، همه درختان من، فردا میبینمت الینا و یک ساعت از یک عمر، در ادامه مسیر فیلمسازی بنیاعتماد و در امتداد نگاه اصلاحگرایانه، غمخوارانه و بهشدت امیدوارانه اوست. بنیاعتماد با ساخت این مستندها درباره فعالیت هرکدام از این فعالان اجتماعی، با شناساندن خدماتشان، گامی بلند در راه گسترش و نشر فرهنگ کمک به همنوع و احترام به محیط زندگی برداشته است که شاید درحالحاضر قدر دانسته نشود ولی بیتردید این کار درخشان در تاریخ فرهنگ این سرزمین ثبت خواهد ماند. ایکاش مستندهای او در تیراژ بالا به نمایش درآیند و دیده شوند تا بتوانند آنگونه که لازم است در گستره وسیع، اثر بگذارند. حالا بنیاعتماد یک فیلم درخشان و تکاندهنده دیگر درباره یک انسان بزرگ و کار ارزشمندش ساخته است. «آی آدمها» درباره «زنجیره امید» است. این دو نام را به خاطر بسپارید.
منبع: شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک یادداشت در هفت پرده
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند