کیوان کثیریان
انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد نزدیک میشود و اینبار هم نام چند نفر از اهل فرهنگ در میان نامزدها به چشم میخورد. اینکه برخی از اهالی فرهنگ احساس وظیفه یا شایستگی کنند که به مجلس بروند، چیز تازهای نیست. پیش از این هم این اتفاق افتاده و بهروز افخمی از فهرست اصلاحطلبان به مجلس ششم راه یافت و طبعا چهار سال تمام به چشم نیامد و بیتأثیر بود. او عملا با عملکردش بر ادعای ناکارآمدی اهل فرهنگ در حوزه تصمیمسازی صحه گذاشت. اینبار نیز چند نفر از فعالان فرهنگی عزمشان را جزم کردهاند تا ردای وکالت مجلس را بر تن کنند. حتما احساس وظیفه یا احساس شایستگی یا احساس تکلیف کردهاند. در اینکه مجلس به وجود آدمهای آشنا به فرهنگ نیاز دارد، شکی نیست. حداقل توقع اهل فرهنگ از نمایندگانشان -بهویژه در کمیسیون فرهنگی- این است که نام چهار فیلم سینمایی را بدانند، به فیلمندیدنشان افتخار نکنند، پایشان به سالن تئاتر و موسیقی باز شده باشد، کتاب خوانده باشند، با مسائل مربوط به رسانه بیگانه نباشند و اساسا فرهنگ برایشان مسئله باشد. اینها هم توقعات بالایی نیست، اما آنچه مسلم است این حضور باید هدفمند و با برنامه باشد و آدم یاد حضور بیوجه و خنثای برخی ورزشکاران در شوراهای شهر برخی شهرها نیفتد که برای مردم هیچ منفعتی ندارد. نام یک بازیگر تلویزیون و سینما و استاد تئاتر، یک مدیر سینمایی، یک تهیهکننده سینما، یک وزیر فرهنگ سابق، یک کارگردان سینما، یک مدیر مرتبط به تئاتر، دو، سه روزنامهدار و احتمالا چند نفر دیگر در میان نامزدهای مجلس دهم تهران دیده میشود. نمیدانم این دوستان چقدر برنامه دارند و چقدر با واقعگرایی و اطلاع از شرایط روز کشور، نامزد شدهاند و چقدر از حوزه وظایف و اختیارات یک نماینده مجلس آگاهند و نمیدانم چقدر با نیت ایجاد تغییر مثبت در وضعیت نامطلوب فرهنگ، خود را در معرض انتخابشدن قرار دادهاند. اما میدانم اهل فرهنگ خواستههای سادهای دارند؛ حقوق اولیهشان را میخواهند. بدیهیترین حقوقشان پایمال میشود و کسی به دادشان نمیرسد. فرهنگ نه اولویت مجلس است و نه دولت؛ تنها و مظلوم و محروم و بیپناه است. برخی از انتظارهای اهل فرهنگ اینهاست:
نظاممندشدن حوزه فرهنگ برای جلوگیری از دخالتهای غیررسمی در این حوزه، اعتباربخشیدن به مجوزها و تصمیمگیریهای نهادهای اجرائی حوزه فرهنگ، ارتقای درخور توجه بودجه بخش فرهنگ و نظارت بر نحوه هزینهکرد عادلانه آن، گسترش و تقویت نهادهای صنفی و مشارکتدادن آنها در تصمیمسازیها و اداره امور مختلف برای احیای اصل ۴۴ و کمکردن سهم و نقش و تصدیگری دولت در فرهنگ، کمکردن سختگیریها و ممیزیهای غیرلازم در زمینههای مختلف فرهنگی، اعتماد به هنرمندان و اهل فرهنگ، فشار به دولت برای بالابردن اولویت فرهنگ در امور اجرائی. باید امید بست به آنکه اینبار اوضاع فرهنگ در مجلس بهبود یابد و بهتر از دوران تأسفبار فعلی باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- اکران «روزی روزگاری آبادان» به تعویق افتاد
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه