کیوان کثیریان
انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد نزدیک میشود و اینبار هم نام چند نفر از اهل فرهنگ در میان نامزدها به چشم میخورد. اینکه برخی از اهالی فرهنگ احساس وظیفه یا شایستگی کنند که به مجلس بروند، چیز تازهای نیست. پیش از این هم این اتفاق افتاده و بهروز افخمی از فهرست اصلاحطلبان به مجلس ششم راه یافت و طبعا چهار سال تمام به چشم نیامد و بیتأثیر بود. او عملا با عملکردش بر ادعای ناکارآمدی اهل فرهنگ در حوزه تصمیمسازی صحه گذاشت. اینبار نیز چند نفر از فعالان فرهنگی عزمشان را جزم کردهاند تا ردای وکالت مجلس را بر تن کنند. حتما احساس وظیفه یا احساس شایستگی یا احساس تکلیف کردهاند. در اینکه مجلس به وجود آدمهای آشنا به فرهنگ نیاز دارد، شکی نیست. حداقل توقع اهل فرهنگ از نمایندگانشان -بهویژه در کمیسیون فرهنگی- این است که نام چهار فیلم سینمایی را بدانند، به فیلمندیدنشان افتخار نکنند، پایشان به سالن تئاتر و موسیقی باز شده باشد، کتاب خوانده باشند، با مسائل مربوط به رسانه بیگانه نباشند و اساسا فرهنگ برایشان مسئله باشد. اینها هم توقعات بالایی نیست، اما آنچه مسلم است این حضور باید هدفمند و با برنامه باشد و آدم یاد حضور بیوجه و خنثای برخی ورزشکاران در شوراهای شهر برخی شهرها نیفتد که برای مردم هیچ منفعتی ندارد. نام یک بازیگر تلویزیون و سینما و استاد تئاتر، یک مدیر سینمایی، یک تهیهکننده سینما، یک وزیر فرهنگ سابق، یک کارگردان سینما، یک مدیر مرتبط به تئاتر، دو، سه روزنامهدار و احتمالا چند نفر دیگر در میان نامزدهای مجلس دهم تهران دیده میشود. نمیدانم این دوستان چقدر برنامه دارند و چقدر با واقعگرایی و اطلاع از شرایط روز کشور، نامزد شدهاند و چقدر از حوزه وظایف و اختیارات یک نماینده مجلس آگاهند و نمیدانم چقدر با نیت ایجاد تغییر مثبت در وضعیت نامطلوب فرهنگ، خود را در معرض انتخابشدن قرار دادهاند. اما میدانم اهل فرهنگ خواستههای سادهای دارند؛ حقوق اولیهشان را میخواهند. بدیهیترین حقوقشان پایمال میشود و کسی به دادشان نمیرسد. فرهنگ نه اولویت مجلس است و نه دولت؛ تنها و مظلوم و محروم و بیپناه است. برخی از انتظارهای اهل فرهنگ اینهاست:
نظاممندشدن حوزه فرهنگ برای جلوگیری از دخالتهای غیررسمی در این حوزه، اعتباربخشیدن به مجوزها و تصمیمگیریهای نهادهای اجرائی حوزه فرهنگ، ارتقای درخور توجه بودجه بخش فرهنگ و نظارت بر نحوه هزینهکرد عادلانه آن، گسترش و تقویت نهادهای صنفی و مشارکتدادن آنها در تصمیمسازیها و اداره امور مختلف برای احیای اصل ۴۴ و کمکردن سهم و نقش و تصدیگری دولت در فرهنگ، کمکردن سختگیریها و ممیزیهای غیرلازم در زمینههای مختلف فرهنگی، اعتماد به هنرمندان و اهل فرهنگ، فشار به دولت برای بالابردن اولویت فرهنگ در امور اجرائی. باید امید بست به آنکه اینبار اوضاع فرهنگ در مجلس بهبود یابد و بهتر از دوران تأسفبار فعلی باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





