گاهی فکر میکنم چه اتفاقی میافتد که بعضی همکاران ما در برخی رسانهها تا این اندازه با موضعی خصمانه و منفی از هیچ تلاشی برای تخطئه یک رویداد مهم بینالمللی که در کشور خودمان برگزار میشود، دریغ نمیکنند. چرا دلمان نمیخواهد یک جشنواره آبرومند در کشورمان داشته باشیم؟ چرا کمک نمیکنیم این جشنواره مسیر بهترشدن را طی کند؟ گاه طوری برخورد میشود که انگار این جشنواره در یک کشور دشمن برگزار میشود و ما موظفیم به هر قیمتی علیه آن بنویسیم، سرکوبش کنیم و حتی بهدروغ کمرونق جلوهاش دهیم. گاهی در تمایلات ملی آدمها میشود شک کرد و میشود از این میزان حقد و حسد شگفتزده شد. جشنواره جهانی فیلم فجر این روزها در تهران در حال برگزاری است. روزانه بالغ بر چهارهزارنفر در پردیس چارسو در رفتوآمدند، غالب آثار ایرانی که برای نخستینبار به نمایش درمیآیند بین ۸۰ تا صددرصد ظرفیتشان پر شدهاند، بیش از ۱۰ فیلم خارجی بدون حتی یک صندلی خالی روی پرده رفتهاند، بارهاوبارها مسئولان چارسو ناچار شدند صندلیهای پرتابل وارد سالن کنند تا تعداد بیشتری از علاقهمندان بتوانند از فیلمها استفاده کنند، چندین سئانس فوقالعاده داشتهایم و همه اینها در حالی است که داریم درباره فیلمهای خارجی حرف میزنیم. این استقبال از فیلمهایی که بهراحتی در شبکه غیررسمی میتوانند در دسترس قرار گیرند، برای جشنوارهای بینالمللی بسیار جالب توجه است. دوستانی که تنها در کار شمردن صندلیهای خالی هستند، چرا درباره سالنهای پر و صندلیهای اضافه حرف نمیزنند؟ چرا درباره ورکشاپهای پروپیمان و درجهیک حرف نمیزنند که با ازدحام بیسابقه و کیفیت بالا برگزار میشوند؟ چرا درباره پیوند جشنواره با دانشگاه سخنی نمیگویند؟ چرا درباره اینکه در روز بالغ بر پنجهزارنفر به کاخ وارد میشوند چیزی نمیگویند؟ چرا سینماگران مطرح و طراز اولی که در کاخ حاضر میشوند و از شیوه و کیفیت برگزاری اظهار شگفتی میکنند را نادیده میگیرند؟ چرا سوابق میهمانان خارجی جشنواره را انکار میکنند؟ چطور برنامهریزی استفاده حداکثری از حضور میهمانان خارجی را نمیبینند؟ چرا با ادبیاتی سخیف، زیر پونز نقشه بهدنبال چین و آمریکا و آلمان و ایتالیا و فرانسه و هند و دهها کشور دیگر میگردند؟ چطور ازدحام و استقبالها را نمیبینند؟ اصلا چرا همه عادت کردهایم با ازدحام و زیر دستوپاماندن فیلم ببینیم تا اسم جشنواره را بگذاریم پرشور؟ اگر با آرامش و احترام و نظم فیلم ببینیم و از برنامهها استفاده کنیم بهمان نمیچسبد؟ اگر حاشیه و جنجال مزاحم دورمان نباشد، معذب میشویم؟ سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر به گواه آنها که انصاف را فراموش نکردهاند، اعم از اهل رسانه و هنرمندان و علاقهمندان، یک اتفاق غرورآمیز برای سینمای ماست. تلاش شده با ایجاد یک فضای مفید، آرام و توأم با احترام، از همه جهات استانداردهای یک جشنواره جهانی مراعات شود. بیشک کموکاستی هم دارد ولی این آغاز راه یک جشنواره درستودرمان در ایران است؛ جشنوارهای که بشود به آن بالید حتی اگر حاشیهسازان و کارشکنان نخواهند.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین فیلم خارجی شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما