کیوان کثیریان" />کیوان کثیریان
غائله اخیر که این بار در انتقاد از خانه سینما و جشن سالانه آن درگرفته است، نشانه ای آشکار بر لزوم شفاف شدن نقش صنفی خانه سینما و تفکیک قواعد آن از قوانین رسمی وزارت ارشاد است. خانه سینما یک نهاد صنفی است که باید قواعد خود را داشته باشد و از محافظه کاری ها و مصلحت اندیشی های مزاحم بر حذر بماند.
کنار ماندن تعدادی از فیلم ها از جشن خانه سینما و مشکلی که به دلیل قواعد اخیر وضع شده برای جشن هجدهم خانه بروز کرده است، ریشه در چند نکته ساده و بدیهی دارد.
+ پروانه سینمایی، پروانه ویدیویی
بارها گفته شده و نگارنده نیز پیشتر، حداقل دو نوبت بر این نکته تاکید کرده است که با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در سال های اخیر، عملا تفکیک فیلم ویدیویی و سینمایی، بی معناست و در شرایطی که با یک موبایل هم می توان فیلم سینمایی حرفه ای ساخت، سختگیری روی نوع پروانه ساخت و نمایش و ایجاد محدودیت برای فیلم ها با قید پروانه سینمایی و ویدیویی چه محلی از اعراب دارد؟ فیلم فیلم است. آنچه می تواند فیلم ها را از هم متمایز کند، کیفیت آنهاست. چه بسا یک فیلم کوچک تجربی جمع و جور که با یک دوربین موبایل ساخته شده به مراتب از یک فیلم بزرگ و پرخرج و پردبدبه، فیلم بهتری باشد!
نکته دیگر اینکه مگر دیگر فیلمسازی سی و پنج میلیمتری هم داریم که بخواهیم ویدیویی و سینمایی جدا کنیم؟
دیگر زمان اینکه میان فیلم ها تبعیض ماهوی قایل شویم گذشته است. یعنی چه که یک تکه کاغذ که نه به ساختار فیلم مرتبط است، نه به کیفیت و نه به امور فنی، به هر فیلم الصاق کنیم و بگوییم مطابق آن تکه کاغذ، این فیلم ها از آن فیلم ها «فیلم تر» اند؟
فکر کنید فیلم «ممیرو» در بیش از ده جشنواره جهانی پذیرفته می شود، در جشنواره ای مثل بوسان جایزه بهترین فیلم می گیرد و اینجا به دلیل «پروانه ساخت ویدیویی» از حضور در جشن باز می ماند، چون اساسا به عنوان یک فیلم به رسمیت شناخته نمی شود!
بعد این وسط اتفاقات بامزه ای می افتد. فیلمسازی مثل وحید وکیلی فر بعد از ساخت سه فیلم که دوتایش در گروه هنروتجربه اکران شده الان اگر بتواند پروانه ساخت سینمایی بگیرد، فیلم اولی محسوب می شود! لابد فیلمهای پیشین اش صفرم، منفی یک و منفی دو به حساب می آیند! اتفاقی که برای فیلمسازانی مثل کاوه سجادی حسینی، کیارش اسدی زاده، مرتضی فرشباف، عادل یراقی، علی کریم و … نیز افتاده است.
کاش به جای مقاومت های بی اثر و قواعد دست و پاگیر و هراس از حضور فیلمسازان جوان و خلاق، از تحولات تکنولولوژیک و ورود هوای تازه به سینما استقبال کنیم، همگی خود را به روز نگه داریم و با سرعت و شتاب پیشرفت سینما در ساحت تکنولوژی، ساخت و مضمون، هماهنگ شویم.
+اکران عمومی
معنای ساده اکران عمومی یک فیلم چیست؟ یک فیلم با کسب مجوز رسمی لازم، در سالن تاریک روی پرده به نمایش درآید و مردم با خرید بلیت فیلم را بر پرده ببینند.
حالا اینکه اکران در فلان سالن با اکران در بهمان سالن تفاوت دارد دیگر از آن حرف هاست.
وزارت ارشاد رسما به فیلم های مخاطب خاص مجوز می دهد و تازه در اکران، حمایتشان هم می کند، بعد خانه سینما اکران این فیلم ها را اکران عمومی نمی داند!
از طرفی پروانه نمایش ارشاد را ملاک قرار می دهیم و از طرف دیگر پروانه نمایش ارشاد را قبول نداریم! آخر تناقض.
حالا فهرست نامزدهای جشن هجدهم اعلام شده است. نام دو فیلم که در گروه هنروتجربه اکران شده، در میان نامزدها دیده می شود؛ فیلم های «دو» و «احتمال باران اسیدی». سال گدشته هم «ماهی و گربه» و… در چنین موقعیتی بودند. لابد به دلیل آنکه پروانه نمایش سینمایی داشته اند. خب پس فعلا نتیجه ساده ماجرا این است که اکران در گروه هنروتجربه، برای این چند فیلم، «اکران عمومی» محسوب شده ولی برای فیلم های دیگری که دقبقا در همین سالن ها اکران شده، اکران عمومی به حساب نمی آید!
+پروانه ساخت، پروانه نمایش
نگارنده در دوره های ۱۵، ۱۶ و ۱۷ جشن خانه سینما عضو شورای سیاستگذاری جشن خانه سینما بوده ام و چند دوره نیز از داوران نهایی جشن. آیین نامه ها را هم خوانده ام.
اگر اشتباه نکنم از دوره ۱۶ به دبیری محمد بزرگ نیا شرط داشتن پروانه نمایش به آیین نامه اضافه شد و این محدودیت البته بیشتر به خاطر در امان ماندن از حواشی دو فیلم «عصبانی نیستم» و «آشغالهای دوست داشتنی» وضع شد. پیش از آن تنها داشتن پروانه ساخت برای نمایش داده شدن و شرکت در رقابت جشن خانه کفایت می کرد. من فیلم های زیادی را در داوری دوره های پیش جشن دیده ام که یا سال ها بعد اکران شدند؛ مثل “دونده زمین” ساخته کمال تبریزی دبیر جشن هجدهم که تازه امسال در گروه هنروتجربه اکران شد(و طبعا آن روزها پروانه نمایش نداشت) و یا فیلم هایی که هنوز هم پس از سال ها اکران نشده اند مثل برخی فیلم های محمد رسولف و یا «صدسال به این سال ها» و کلی فیلم دیگر که نه تنها نامزد جایزه بودند بلکه صاحب تندیس هم شدند.
دلیل این مساله آن بود که آن وقت ها برای جشن خانه سینما، کارکرد صنفی از هرچیز دیگر بیشتر اهمیت داشت و بنا نبود این جشن نعل به نعل قواعد جشنواره فجر را مراعات کند یا پیرو بی گفت و گوی تصمیمات شوراهای ارشاد باشد. پروانه نمایش چون تابع حواشی و مسایل غیر فنی و غیرحرفه ای زیادی بود، جشن خانه سینما خود را ملزم به تاسی از سلایق رنگ به رنگ ممیزی ارشاد نمی دانست، ترجیح می داد از صنف حمایت کند و اطاعت کامل از قواعد ارشاد را به ادارات تابعه ان وزارتخانه وابگذارد.
+رابطه دولت و خانه سینما
همانطور که مواجهه و رودررویی دولت با خانه سینما، آنگونه که در دولت دهم بود، تبعات منفی دارد، نزدیکی بیش از اندازه به دولت نیز آسیب زاست و استقلال خانه را به خطر می اندازد. نمی دانم این همه محافظه کاری و الزام برای انطباق کامل با تصمیمات نظارتی دولت از کجا می آید ولی هرچه هست، نتیجه کار در نهایت به نفع خانه و جشن آن نیست. خانه سینما زیرمجموعه ارشاد نیست که تا این حد خود را موظف به رعایت آیین نامه های آن بداند. وجود یک خانه سینمای پیشرو، واقعگرا، شجاع، مستقل و روراست برای همه بهتر است.
خانه سینما باید زاویه اش را با سینمای مستقل و خلاق کم کند و اجماع مسالمت آمیزی میان تمام سینما پدید آورد. خانه سینما باید خانه همه اهالی فعال و خلاق سینما باشد.
اینگونه که حالا هست، مسیر حرکت خانه هر روز با اهداف پایه ای این نهاد صنفی فاصله بیشتری پیدا می کند و عملا راه به ترکستان خواهیم برد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه