کیوان کثیریان" />کیوان کثیریان
جشنواره سی و چهارم فیلم فجر تمام شد و مثل همیشه حواشی و حرف و حدیث هایی داشت. مرور ۱۰ نکته از این جشنواره خالی از لطف نیست.
۱ * نشتی خبری؛ لو رفتن نام هیات انتخاب و…
اولین چالش جدی دبیر جشنواره، اعلام نکردن اسامی هیات انتخاب بود. تصمیمی که دلایل درستی داشت ولی به یک نکته توجه نشده بود؛ اینجا ایران است. برخی رسانه ها به افشای این نام ها پرداختند تا رشته های آقای دبیر پنبه شود و نهایتا اعلام رسمی نام این هیات، جذابیتی برای کسی نداشته باشد. آخرش هم معلوم نشد “نشتی” ماجرا دقیقا کجاست. درباره نام فیلم های بخش نگاه نو هم همین اتفاق افتاد تا همه به امنیت خبری جشنواره شک کنند. دبیر اما در ساعت یازده و نیم شب، وقتی هنوز هیات انتخاب درحال شام خوردن بودند نام فیلم های بخش سودای سیمرغ را اعلام کرد، جلوی نشتی را گرفت و همه را سورپرایز کرد.
۲ * پوستر پرماجرا
پوستر جشنواره امسال کلی مدعی داشت. عکس امیر عابدی از مرحوم خسرو شکیبایی، ایده مجید برزگر و نقاشی بزرگمهر حسین پور، جدال بی جهتی را موجب شد که چند روزی به طول انجامید. حسین پور از اینکه نام برزگر به عنوان طراح آمده گلایه کرد و خود را طراح پوستر دانست. پس از چند روز جدال رسانه ای، ماجرا با عقب نشینی دبیر و برزگر ختم شد.
۳ * برج میلاد؛ کاخ بلبشو
انتخاب برج میلاد برای هفتمین بار به عنوان کاخ جشنواره همچنان یکی از حاشیه های جشنواره است. کاخی که هزار مدعی دارد و جز رسانه ها و عوامل فیلمها انواع و اقسام نهادها در آن سهمیه دارند. انتصاب بهروز غریب پور به عنوان مدیر برج نوید نظم و قاعده مندی بیشتری میداد که عملا چنین نشد. برج از هرسال بی نظم تر و شلوغ تر شد تا به گلایه شدید اهل رسانه منجر شود. اوج ماجرا هنگام نمایش لانتوری پیش آمد که ازدحام بی سابقه مردم عملا اهل رسانه را به حاشیه راند. تازه امسال با سختگیری ستاد برگزاری، رسانه ها کارت های کمتری نصیبشان شده بود.
۴ * حاتمی کیا؛ همیشه و همچنان شاکی
فیلم امسال حاتمی کیا فیلم بدی نبود. لااقل از دوسه کار اخیرش بهتر بود. اما حاتمی کیا در سال های اخیر نه با فیلم هایش که با حرف هایش تیتر می شود. نمی دانم وقتی کسی بلد است فیلم بسازد، چه لزومی دارد به عالم و آدم بپرد! نمی دانم حاتمی کیا چرا از این مدل همیشه گلایه مند و همیشه شاکی و همیشه مهاجم دل نمی کند. او تواناتر از این حرف هاست که نیازی به این گونه مواضع جناحی و ژورنالیستی داشته باشد.
۵* فیلم اولی ها
فیلم اولی ها امسال به مراتب فیلم های بهتری ساختند. حتی بهتر از بخش مسابقه. حتی حق این بود که بیش از سه فیلم اولی در بخش مسابقه اصلی حاضر باشند. این محدودیت، عملا مغایر شایسته سالاری است. فیلم خوب، خوب است. ربطی به سابقه فیلمسازش ندارد. خانه ای در خیابان چهل و یکم، برادرم خسرو و یکی دوفیلم دیگر این قابلیت را داشتند که در میان فیلم های مسابقه باشند. سه فیلمی هم که در بخش مسابقه حاضر بودند الحق فیلم های برجسته ای هستند که خبر از حضور یک نسل تازه خوشفکر و توانا می دهند. سعید روستایی با ابد و یک روز ، محمدحسین مهدویان با ایستاده در غبار و حمیدرضا قربانی با خانه ای در خیابان چهل و یکم را می توان پدیده های جشنواره امسال دانست.
۶ * حذف جایزه فیلمنامه
طی یک اقدام عجیب، جایزه فیلمنامه از بخش نگاه نو حذف شد و تنها دوجایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی باقی ماند. جشنواره امسال به جای تقویت بخش مهم فیلم اولی ها، بیشتر در راه محدودتر کردن این بخش قدم برداشت.
۷ * ایستاده در غبار
یک اتفاق ویژه در سینمای ایران اتفاق افتاده است. فیلم خوب محمدحسین مهدویان یک ایده بکر دارد و یک ساختار عالی و دست اول. جوانی که چشمش به جنگ نیفتاده، دارد فضای جنگ و قهرمانانش را بهتر از هرکس دیگری به تصویر می کشد، آن هم با این کیفیت عالی. مهدویان آن اتفاق ویژه است.
۸ * مورد برادر ده نمکی
این مسعود ده نمکی کیس عجیبی است. چطور می شود هم فیلمی تا این حد ضعیف ساخت و این همه هم ادعا داشت و مهاجم بود. این همه دشمن فرضی ساخت و این همه درباره “حرف های مهمی که زده ام” حرف زد. باشد. حالا خدا مدیوم سینما را زده است که مدتی است زیر دست و پای مبارک ایشان دارد دست وپا می زند. ده نمکی اینطوری فیلم می سازد. حرف هایی هم دارد که می زند. فیلم هایش ضعیفند ولی به هر دلیل به بخش مسابقه راه می یابند. باشد. همه او را همینطوری پذیرفته اند. ولی این حس خود کوبریک پنداری از کجا می آید؟ والله بعید است فرانسیس فورد کوپولا هم اینقدر ادعا داشته باشد.
۹ * بازیگران
هدیه تهرانی پس از چندسال غیبت، بازگشتی تقریبا موفق با فیلم آااادت نمی کنیم داشت. ناصر هاشمی هم پس از سال ها با برادرم خسرو با بازی خوبش دوباره به سینما برگشت.
حالا پیمان معادی و علی مصفا را می شود بازیگران سطح اول سینمای ایران دانست. درخشش معادی در ابد و یک روز حیرت انگیز است و مصفا در خانه ای در خیابان چهل و یکم بی نظیر ظاهر می شود.
شهاب حسینی، مریلا زارعی، لیلا حاتمی، هنگامه قاضیانی و مهناز افشار نیز همچنان در روزهای خوبشان به سر می برند.
۱۰ * ستاره های تازه
پدرام شریفی، امیرجدیدی، سارا بهرامی و یکی دوتای دیگر ستاره های تازه سینمای ایرانند. در دورانی که بازیگران جوان در سینما کم شمارند و بازیگران چهل ساله همچنان نقش بیست ساله ها را می گیرند، ظهور بازیگران جوان، لازم بود. الهام کردا دیر امد ولی با ظرفیت های بالای بازیگری اش که ریشه در تئاتر دارد، جایش را در سینما پیدا کرد. حمیدرضا آذرنگ و پانته آ پناهی ها هم دیگر به بازیگران تثبیت شده سینما بدل شده اند.
هفته نامه تماشاگران ۲۴ بهمن ۹۴
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





