
سینماسینما، کیوان کثیریان:
سینما میتواند ابزار بسیار مفیدی در گردشگری، بازاریابی و جذب گردشگران بهشمار رود، چراکه یکی از ویژگیهای مهم سینما مکان فیلم یا لوکیشن بوده و مکانی که رویدادهای فیلم در آن رخ میدهد حتی اگر دراماتیزه شده باشد نیز یک نگاه گردشگری در آن وجود دارد.
اگر مکانی که وقایع فیلم در آن رخ میدهد یک مکان مشخص با جاذبههای گردشگری باشد، فیلمبرداری و ساخت فیلم در آن مکان میتواند جاذبههای گردشگری آن را معرفی کرده و با تصویربرداری و نمایش جاذبههای مکان فیلم، مخاطب را ترغیب به بازدید و سفر به مکان فیلمبرداری کند و با تاثیرگذاری در خودآگاه یا ناخودآگاه، تماشاگر علاقهمند به سفر کردن به آن مکان شود. یکی از جاذبههای سینما که میتواند موجب رونق صنعت گردشگری شود و گردشگران خارجی را جذب کند، برگزاری جشنوارههای بینالمللی فیلم است. البته این جشنوارهها باید با کیفیت و استانداردهای بینالمللی برگزار شوند تا مورد استقبال گردشگران قرار گیرند و باید تبدیل به یک نشان بینالمللی شوند و در این صورت میتوانند گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب کنند. بهعنوان نمونه جشنواره بینالمللی کن در شهری با ۷۰هزار نفر جمعیت برگزار میشود اما این جشنواره به حدی معروف و شناخته شده که در زمان برگزاری آن یک میلیون نفر در این شهر کوچک حضور مییابند. جشنواره کن موجب شده شهر کن به یک مقصد گردشگری تبدیل شود و در تمام ایام سال حتی زمانی که جشنواره کن نیز برگزار نمیشود گردشگران به آن سفر کنند. این شهر هیچ جاذبه خاصی ندارد و تنها جاذبه آن جشنواره بینالمللی کن است. با اینهمه درآمد کلانی از گردشگری کسب میکند. بسیاری از جشنوارههای بینالمللی فیلم در دنیا نیز به همین شیوه موفق به جذب گردشگران جهانی شدهاند. جشنواره بینالمللی فیلم فجر این قابلیت را دارد و اگر کیفیت برگزاری آن بهبود یافته و سینماگران معتبر و فعالان معروف صنعت سینما را به خود جذب کند میتواند هر سال گردشگران جهانی بسیاری را نیز به خود جذب کند. برای دستیابی به این هدف باید از جشنواره بینالمللی کن الگوبرداری شود چراکه این جشنواره حدود ۷۰ سال است که بهطور سالانه برگزار میشود و بسیار موفق عمل کرده، اما جشنواره فیلم فجر نسبت به آن بسیار جوانتر بوده و باید هرسال کیفیت خود را بهبود بخشد.
به طور طبیعی صنعت سینمایی و جشنوارههای بینالمللی سینما در جهان همواره توجه جهانیان را به خود جلب میکند و میتواند ابزار قدرتمندی در جذب گردشگران بهشمار رود و ما میتوانیم از سینما برای رونق گردشگری کشورمان نیز استفاده کنیم. ایران برای گردشگران دنیا کشوری جذاب و ناشناخته بوده و جاذبههای طبیعی، تاریخی و باستانی بسیار مشهوری نیز دارد و سینما و جشنوارههای بینالمللی سینمایی میتواند به توسعه گردشگری کمک کرده و موجب شود گردشگران با جاذبههای گردشگری به طور مستقیم آشنا شوند. یکی از دیگر راههایی که میتوان از سینما به عنوان ابزاری کارآمد برای تبلیغات و معرفی جاذبههای گردشگری کشور در سطح جهانی استفاده کرد دعوت از فیلمسازان مطرح دنیا برای فیلمبرداری و فیلمسازی در ایران است. بسیاری از کشورهای جهان از این روش برای توسعه و تبلیغات گردشگری استفاده میکنند و تاکنون نیز روش موفقی بوده است. در ایران نیز طی سالهای گذشته برنامههای بازدید و سفر از اماکن مختلف گردشگری مانند کویر برای مهمانان خارجی تدارک دیده شده تا شاید ایده فیلمبرداری و ساخت فیلم در این مکانها در ذهن آنها جرقه بزند، چراکه ایران با وجود جاذبههای متنوع طبیعی مانند کویر، کوه، دریا و جنگل و دارا بودن اقلیمهای متنوع آب و هوایی میتواند مکان بسیار مناسبی برای ساخت فیلم باشد. فیملسازان جهانی همواره از ایده ساخت فیلم در کشورهای مختلف استقبال کردهاند بهعنوان نمونه بسیاری از فیلمهای هالیوودی در مکانهای متفاوتی ساخته شدهاند؛ برخی از آنها در اتیوپی فیلمبرداری شده و برخی از فیلمهای حادثهای هالیوودی در اهرام ثلاثه مصر ساخته شدند که در معرفی و گردشگری شدن این مکانها بسیار موثر بودهاند. با این همه متاسفانه در ایران موانع سیاسی و اجتماعی بسیاری وجود دارد که فعالیت فیلمسازان بینالمللی را با چالشها و مشکلات بسیاری روبهرو کرده و با وجود مشکلات فرهنگی، قانونی و عرفی بسیار در این زمینه ممکن است حتی مجوز ساخت یک فیلم بینالمللی در ایران برای یک فیلمساز خارجی صادر نشود. با این وجود ساخت فیلم از سوی فیلمسازان خارجی و مطرح بینالمللی در ایران سابقه داشته و بهعنوان نمونه پیش از انقلاب فیلم کاروانها در ایران ساخته شد و بخشی از فیلم شبهای عربی پازولینی نیز در اصفهان فیلمبرداری شد.
روزنامه گسترش تجارت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





