سینماسینما، کیوان کثیریان:
سینما میتواند ابزار بسیار مفیدی در گردشگری، بازاریابی و جذب گردشگران بهشمار رود، چراکه یکی از ویژگیهای مهم سینما مکان فیلم یا لوکیشن بوده و مکانی که رویدادهای فیلم در آن رخ میدهد حتی اگر دراماتیزه شده باشد نیز یک نگاه گردشگری در آن وجود دارد.
اگر مکانی که وقایع فیلم در آن رخ میدهد یک مکان مشخص با جاذبههای گردشگری باشد، فیلمبرداری و ساخت فیلم در آن مکان میتواند جاذبههای گردشگری آن را معرفی کرده و با تصویربرداری و نمایش جاذبههای مکان فیلم، مخاطب را ترغیب به بازدید و سفر به مکان فیلمبرداری کند و با تاثیرگذاری در خودآگاه یا ناخودآگاه، تماشاگر علاقهمند به سفر کردن به آن مکان شود. یکی از جاذبههای سینما که میتواند موجب رونق صنعت گردشگری شود و گردشگران خارجی را جذب کند، برگزاری جشنوارههای بینالمللی فیلم است. البته این جشنوارهها باید با کیفیت و استانداردهای بینالمللی برگزار شوند تا مورد استقبال گردشگران قرار گیرند و باید تبدیل به یک نشان بینالمللی شوند و در این صورت میتوانند گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب کنند. بهعنوان نمونه جشنواره بینالمللی کن در شهری با ۷۰هزار نفر جمعیت برگزار میشود اما این جشنواره به حدی معروف و شناخته شده که در زمان برگزاری آن یک میلیون نفر در این شهر کوچک حضور مییابند. جشنواره کن موجب شده شهر کن به یک مقصد گردشگری تبدیل شود و در تمام ایام سال حتی زمانی که جشنواره کن نیز برگزار نمیشود گردشگران به آن سفر کنند. این شهر هیچ جاذبه خاصی ندارد و تنها جاذبه آن جشنواره بینالمللی کن است. با اینهمه درآمد کلانی از گردشگری کسب میکند. بسیاری از جشنوارههای بینالمللی فیلم در دنیا نیز به همین شیوه موفق به جذب گردشگران جهانی شدهاند. جشنواره بینالمللی فیلم فجر این قابلیت را دارد و اگر کیفیت برگزاری آن بهبود یافته و سینماگران معتبر و فعالان معروف صنعت سینما را به خود جذب کند میتواند هر سال گردشگران جهانی بسیاری را نیز به خود جذب کند. برای دستیابی به این هدف باید از جشنواره بینالمللی کن الگوبرداری شود چراکه این جشنواره حدود ۷۰ سال است که بهطور سالانه برگزار میشود و بسیار موفق عمل کرده، اما جشنواره فیلم فجر نسبت به آن بسیار جوانتر بوده و باید هرسال کیفیت خود را بهبود بخشد.
به طور طبیعی صنعت سینمایی و جشنوارههای بینالمللی سینما در جهان همواره توجه جهانیان را به خود جلب میکند و میتواند ابزار قدرتمندی در جذب گردشگران بهشمار رود و ما میتوانیم از سینما برای رونق گردشگری کشورمان نیز استفاده کنیم. ایران برای گردشگران دنیا کشوری جذاب و ناشناخته بوده و جاذبههای طبیعی، تاریخی و باستانی بسیار مشهوری نیز دارد و سینما و جشنوارههای بینالمللی سینمایی میتواند به توسعه گردشگری کمک کرده و موجب شود گردشگران با جاذبههای گردشگری به طور مستقیم آشنا شوند. یکی از دیگر راههایی که میتوان از سینما به عنوان ابزاری کارآمد برای تبلیغات و معرفی جاذبههای گردشگری کشور در سطح جهانی استفاده کرد دعوت از فیلمسازان مطرح دنیا برای فیلمبرداری و فیلمسازی در ایران است. بسیاری از کشورهای جهان از این روش برای توسعه و تبلیغات گردشگری استفاده میکنند و تاکنون نیز روش موفقی بوده است. در ایران نیز طی سالهای گذشته برنامههای بازدید و سفر از اماکن مختلف گردشگری مانند کویر برای مهمانان خارجی تدارک دیده شده تا شاید ایده فیلمبرداری و ساخت فیلم در این مکانها در ذهن آنها جرقه بزند، چراکه ایران با وجود جاذبههای متنوع طبیعی مانند کویر، کوه، دریا و جنگل و دارا بودن اقلیمهای متنوع آب و هوایی میتواند مکان بسیار مناسبی برای ساخت فیلم باشد. فیملسازان جهانی همواره از ایده ساخت فیلم در کشورهای مختلف استقبال کردهاند بهعنوان نمونه بسیاری از فیلمهای هالیوودی در مکانهای متفاوتی ساخته شدهاند؛ برخی از آنها در اتیوپی فیلمبرداری شده و برخی از فیلمهای حادثهای هالیوودی در اهرام ثلاثه مصر ساخته شدند که در معرفی و گردشگری شدن این مکانها بسیار موثر بودهاند. با این همه متاسفانه در ایران موانع سیاسی و اجتماعی بسیاری وجود دارد که فعالیت فیلمسازان بینالمللی را با چالشها و مشکلات بسیاری روبهرو کرده و با وجود مشکلات فرهنگی، قانونی و عرفی بسیار در این زمینه ممکن است حتی مجوز ساخت یک فیلم بینالمللی در ایران برای یک فیلمساز خارجی صادر نشود. با این وجود ساخت فیلم از سوی فیلمسازان خارجی و مطرح بینالمللی در ایران سابقه داشته و بهعنوان نمونه پیش از انقلاب فیلم کاروانها در ایران ساخته شد و بخشی از فیلم شبهای عربی پازولینی نیز در اصفهان فیلمبرداری شد.
روزنامه گسترش تجارت

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند