
سینماسینما، کیوان کثیریان:
سینما میتواند ابزار بسیار مفیدی در گردشگری، بازاریابی و جذب گردشگران بهشمار رود، چراکه یکی از ویژگیهای مهم سینما مکان فیلم یا لوکیشن بوده و مکانی که رویدادهای فیلم در آن رخ میدهد حتی اگر دراماتیزه شده باشد نیز یک نگاه گردشگری در آن وجود دارد.
اگر مکانی که وقایع فیلم در آن رخ میدهد یک مکان مشخص با جاذبههای گردشگری باشد، فیلمبرداری و ساخت فیلم در آن مکان میتواند جاذبههای گردشگری آن را معرفی کرده و با تصویربرداری و نمایش جاذبههای مکان فیلم، مخاطب را ترغیب به بازدید و سفر به مکان فیلمبرداری کند و با تاثیرگذاری در خودآگاه یا ناخودآگاه، تماشاگر علاقهمند به سفر کردن به آن مکان شود. یکی از جاذبههای سینما که میتواند موجب رونق صنعت گردشگری شود و گردشگران خارجی را جذب کند، برگزاری جشنوارههای بینالمللی فیلم است. البته این جشنوارهها باید با کیفیت و استانداردهای بینالمللی برگزار شوند تا مورد استقبال گردشگران قرار گیرند و باید تبدیل به یک نشان بینالمللی شوند و در این صورت میتوانند گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب کنند. بهعنوان نمونه جشنواره بینالمللی کن در شهری با ۷۰هزار نفر جمعیت برگزار میشود اما این جشنواره به حدی معروف و شناخته شده که در زمان برگزاری آن یک میلیون نفر در این شهر کوچک حضور مییابند. جشنواره کن موجب شده شهر کن به یک مقصد گردشگری تبدیل شود و در تمام ایام سال حتی زمانی که جشنواره کن نیز برگزار نمیشود گردشگران به آن سفر کنند. این شهر هیچ جاذبه خاصی ندارد و تنها جاذبه آن جشنواره بینالمللی کن است. با اینهمه درآمد کلانی از گردشگری کسب میکند. بسیاری از جشنوارههای بینالمللی فیلم در دنیا نیز به همین شیوه موفق به جذب گردشگران جهانی شدهاند. جشنواره بینالمللی فیلم فجر این قابلیت را دارد و اگر کیفیت برگزاری آن بهبود یافته و سینماگران معتبر و فعالان معروف صنعت سینما را به خود جذب کند میتواند هر سال گردشگران جهانی بسیاری را نیز به خود جذب کند. برای دستیابی به این هدف باید از جشنواره بینالمللی کن الگوبرداری شود چراکه این جشنواره حدود ۷۰ سال است که بهطور سالانه برگزار میشود و بسیار موفق عمل کرده، اما جشنواره فیلم فجر نسبت به آن بسیار جوانتر بوده و باید هرسال کیفیت خود را بهبود بخشد.
به طور طبیعی صنعت سینمایی و جشنوارههای بینالمللی سینما در جهان همواره توجه جهانیان را به خود جلب میکند و میتواند ابزار قدرتمندی در جذب گردشگران بهشمار رود و ما میتوانیم از سینما برای رونق گردشگری کشورمان نیز استفاده کنیم. ایران برای گردشگران دنیا کشوری جذاب و ناشناخته بوده و جاذبههای طبیعی، تاریخی و باستانی بسیار مشهوری نیز دارد و سینما و جشنوارههای بینالمللی سینمایی میتواند به توسعه گردشگری کمک کرده و موجب شود گردشگران با جاذبههای گردشگری به طور مستقیم آشنا شوند. یکی از دیگر راههایی که میتوان از سینما به عنوان ابزاری کارآمد برای تبلیغات و معرفی جاذبههای گردشگری کشور در سطح جهانی استفاده کرد دعوت از فیلمسازان مطرح دنیا برای فیلمبرداری و فیلمسازی در ایران است. بسیاری از کشورهای جهان از این روش برای توسعه و تبلیغات گردشگری استفاده میکنند و تاکنون نیز روش موفقی بوده است. در ایران نیز طی سالهای گذشته برنامههای بازدید و سفر از اماکن مختلف گردشگری مانند کویر برای مهمانان خارجی تدارک دیده شده تا شاید ایده فیلمبرداری و ساخت فیلم در این مکانها در ذهن آنها جرقه بزند، چراکه ایران با وجود جاذبههای متنوع طبیعی مانند کویر، کوه، دریا و جنگل و دارا بودن اقلیمهای متنوع آب و هوایی میتواند مکان بسیار مناسبی برای ساخت فیلم باشد. فیملسازان جهانی همواره از ایده ساخت فیلم در کشورهای مختلف استقبال کردهاند بهعنوان نمونه بسیاری از فیلمهای هالیوودی در مکانهای متفاوتی ساخته شدهاند؛ برخی از آنها در اتیوپی فیلمبرداری شده و برخی از فیلمهای حادثهای هالیوودی در اهرام ثلاثه مصر ساخته شدند که در معرفی و گردشگری شدن این مکانها بسیار موثر بودهاند. با این همه متاسفانه در ایران موانع سیاسی و اجتماعی بسیاری وجود دارد که فعالیت فیلمسازان بینالمللی را با چالشها و مشکلات بسیاری روبهرو کرده و با وجود مشکلات فرهنگی، قانونی و عرفی بسیار در این زمینه ممکن است حتی مجوز ساخت یک فیلم بینالمللی در ایران برای یک فیلمساز خارجی صادر نشود. با این وجود ساخت فیلم از سوی فیلمسازان خارجی و مطرح بینالمللی در ایران سابقه داشته و بهعنوان نمونه پیش از انقلاب فیلم کاروانها در ایران ساخته شد و بخشی از فیلم شبهای عربی پازولینی نیز در اصفهان فیلمبرداری شد.
روزنامه گسترش تجارت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





