سینماسینما، کیوان کثیریان:
سینما میتواند ابزار بسیار مفیدی در گردشگری، بازاریابی و جذب گردشگران بهشمار رود، چراکه یکی از ویژگیهای مهم سینما مکان فیلم یا لوکیشن بوده و مکانی که رویدادهای فیلم در آن رخ میدهد حتی اگر دراماتیزه شده باشد نیز یک نگاه گردشگری در آن وجود دارد.
اگر مکانی که وقایع فیلم در آن رخ میدهد یک مکان مشخص با جاذبههای گردشگری باشد، فیلمبرداری و ساخت فیلم در آن مکان میتواند جاذبههای گردشگری آن را معرفی کرده و با تصویربرداری و نمایش جاذبههای مکان فیلم، مخاطب را ترغیب به بازدید و سفر به مکان فیلمبرداری کند و با تاثیرگذاری در خودآگاه یا ناخودآگاه، تماشاگر علاقهمند به سفر کردن به آن مکان شود. یکی از جاذبههای سینما که میتواند موجب رونق صنعت گردشگری شود و گردشگران خارجی را جذب کند، برگزاری جشنوارههای بینالمللی فیلم است. البته این جشنوارهها باید با کیفیت و استانداردهای بینالمللی برگزار شوند تا مورد استقبال گردشگران قرار گیرند و باید تبدیل به یک نشان بینالمللی شوند و در این صورت میتوانند گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب کنند. بهعنوان نمونه جشنواره بینالمللی کن در شهری با ۷۰هزار نفر جمعیت برگزار میشود اما این جشنواره به حدی معروف و شناخته شده که در زمان برگزاری آن یک میلیون نفر در این شهر کوچک حضور مییابند. جشنواره کن موجب شده شهر کن به یک مقصد گردشگری تبدیل شود و در تمام ایام سال حتی زمانی که جشنواره کن نیز برگزار نمیشود گردشگران به آن سفر کنند. این شهر هیچ جاذبه خاصی ندارد و تنها جاذبه آن جشنواره بینالمللی کن است. با اینهمه درآمد کلانی از گردشگری کسب میکند. بسیاری از جشنوارههای بینالمللی فیلم در دنیا نیز به همین شیوه موفق به جذب گردشگران جهانی شدهاند. جشنواره بینالمللی فیلم فجر این قابلیت را دارد و اگر کیفیت برگزاری آن بهبود یافته و سینماگران معتبر و فعالان معروف صنعت سینما را به خود جذب کند میتواند هر سال گردشگران جهانی بسیاری را نیز به خود جذب کند. برای دستیابی به این هدف باید از جشنواره بینالمللی کن الگوبرداری شود چراکه این جشنواره حدود ۷۰ سال است که بهطور سالانه برگزار میشود و بسیار موفق عمل کرده، اما جشنواره فیلم فجر نسبت به آن بسیار جوانتر بوده و باید هرسال کیفیت خود را بهبود بخشد.
به طور طبیعی صنعت سینمایی و جشنوارههای بینالمللی سینما در جهان همواره توجه جهانیان را به خود جلب میکند و میتواند ابزار قدرتمندی در جذب گردشگران بهشمار رود و ما میتوانیم از سینما برای رونق گردشگری کشورمان نیز استفاده کنیم. ایران برای گردشگران دنیا کشوری جذاب و ناشناخته بوده و جاذبههای طبیعی، تاریخی و باستانی بسیار مشهوری نیز دارد و سینما و جشنوارههای بینالمللی سینمایی میتواند به توسعه گردشگری کمک کرده و موجب شود گردشگران با جاذبههای گردشگری به طور مستقیم آشنا شوند. یکی از دیگر راههایی که میتوان از سینما به عنوان ابزاری کارآمد برای تبلیغات و معرفی جاذبههای گردشگری کشور در سطح جهانی استفاده کرد دعوت از فیلمسازان مطرح دنیا برای فیلمبرداری و فیلمسازی در ایران است. بسیاری از کشورهای جهان از این روش برای توسعه و تبلیغات گردشگری استفاده میکنند و تاکنون نیز روش موفقی بوده است. در ایران نیز طی سالهای گذشته برنامههای بازدید و سفر از اماکن مختلف گردشگری مانند کویر برای مهمانان خارجی تدارک دیده شده تا شاید ایده فیلمبرداری و ساخت فیلم در این مکانها در ذهن آنها جرقه بزند، چراکه ایران با وجود جاذبههای متنوع طبیعی مانند کویر، کوه، دریا و جنگل و دارا بودن اقلیمهای متنوع آب و هوایی میتواند مکان بسیار مناسبی برای ساخت فیلم باشد. فیملسازان جهانی همواره از ایده ساخت فیلم در کشورهای مختلف استقبال کردهاند بهعنوان نمونه بسیاری از فیلمهای هالیوودی در مکانهای متفاوتی ساخته شدهاند؛ برخی از آنها در اتیوپی فیلمبرداری شده و برخی از فیلمهای حادثهای هالیوودی در اهرام ثلاثه مصر ساخته شدند که در معرفی و گردشگری شدن این مکانها بسیار موثر بودهاند. با این همه متاسفانه در ایران موانع سیاسی و اجتماعی بسیاری وجود دارد که فعالیت فیلمسازان بینالمللی را با چالشها و مشکلات بسیاری روبهرو کرده و با وجود مشکلات فرهنگی، قانونی و عرفی بسیار در این زمینه ممکن است حتی مجوز ساخت یک فیلم بینالمللی در ایران برای یک فیلمساز خارجی صادر نشود. با این وجود ساخت فیلم از سوی فیلمسازان خارجی و مطرح بینالمللی در ایران سابقه داشته و بهعنوان نمونه پیش از انقلاب فیلم کاروانها در ایران ساخته شد و بخشی از فیلم شبهای عربی پازولینی نیز در اصفهان فیلمبرداری شد.
روزنامه گسترش تجارت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما