سینماسینما، کیوان کثیریان:
اولین کار مستند ساتیار امامی، که او را به عنوان عکاس باسابقه مطبوعات میشناسیم درباره یک عکس است. یک سوژه جذاب و بکر که با پرداختی بهموقع و بهقاعده، موفق میشود مسیر درستی را برگزیند، تا انتها این مسیر را طی کند و همه چیز را تا حد امکان درباره آن عکس برملا کند.
عکس مشهور کودک بیماری که از حادثه تروریستی مجلس جان به در برد، بهانهای شده تا کارگردان، هم روی سرگذشت کودک تمرکز کند، هم به حادثه مجلس بپردازد و هم بر تاثیر رسانه -و بطور مشخص عکاسی خبری- تاکید کند.
مسیر اول که عماد- کودک بیمار- و خانواده اش محوریت را در اختیار دارند به مسیر دوم میرسد که کارگردان تلاش میکند جزئیات حادثه مجلس را از زوایای مختلف گزارش کند و در این راه تصاویر فیلمبرداری شده توسط عکاسان حاضر در صحنه حادثه به شدت به کمک ساتیار امامی آمده است. تنوع تصاویر در لحظات اولیه حادثه کاملا دست او را در تقطیع نماها باز گذاشته است. تلفیق تصاویر دوربینهای داخلی مجلس با تصاویر دست اول بیرون مجلس و البته استفاده از عکسها، ترکیبی جامع پدید آورده که در کنار روایتگری عکاسان حاضر در محل و مسئولان و افراد دیگر، شمای کاملی از فضا و مکان و چگونگی واقعه به دست دهد. در بخش بعدی اصل ماجرا – حضور کودک در آن واقعه و عکسی که از او گرفته شد- گزارش داده میشود. عکسی که در همراهی افکار عمومی جهان با ایران در این حادثه تروریستی تاثیر بسزایی داشت و جان کودک را هم نجات داد.
توضیح کامل درباره ماجرا و البته شرح چگونگی گرفته شدن عکس اقناع کننده است و ضمنا فیلمساز مروری نیز بر روزنامهها و رسانههای ایران و جهان که این عکس را در صفحه اول خود منعکس کرده بودند، داشته است.
پس از آن در بخش آخر، فیلمساز سراغ اثبات تاثیر مثبت حضور رسانه در محل اتفاقات مهم میرود و تلاش میکند این حضور را به همراه تحلیل کارشناسان رسانه مثبت و مفید نشان دهد. تمرکز بر تاثیر این عکس در دیده شدن عماد و نهایتا توجه مسئولان به او و نجات جان کودک این هدف را تقویت میکند. طبیعتا یکی از اهداف فیلمساز نیل به همین نتیجه گیری بوده تا شاید به هموار شدن مسیر ناهموار حضور عکاسان و خبرنگاران در صحنههای بحرانی و پرخطر کمک کند.
گرچه حرف مهم دکتر شکرخواه در فیلم هم کاملا قابل تامل است که: “عمادها در این جامعه فراوانند ولی متاسفانه کسی آنها را نمیبیند.”
فیلم تلاش کرده در عین تمرکز بر سوژه اصلی به “جامعیت” در پرداخت موضوع نزدیک شود و تا حدود زیادی موفق شده است. هر ۴ بخش اصلی فیلم به اندازه، سهمشان را در فیلم گرفتهاند و به تناسب کنار یکدیگر پیش رفتهاند. نقاط اتصال هر بخش به بخش دیگر ظریف از آب درآمده و به موقع اتفاق میافتد. این از مزایای”شرح یک عکس” است.
فقط دونکته باقی میماند؛ کاش امکانش وجود داشت که با مامورین نجات دهنده کودک، بیشتر صحبت میشد و دوم اینکه فیلمساز از یکی دو فصل کوتاه که ارتباط دورتری با موضوع اصلی دارند صرفنظر میکرد.
“شرح یک عکس” به عنوان کار اول ساتیار امامی فیلمی متقاعد کننده، جمع و جور و البته امیدوار کننده است.
این یادداشت در سایت یازدهمین جشنواره سینماحقیقت منتشر شده است
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
آخرین ها
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»