سینماسینما، کیوان کثیریان:
اولین کار مستند ساتیار امامی، که او را به عنوان عکاس باسابقه مطبوعات میشناسیم درباره یک عکس است. یک سوژه جذاب و بکر که با پرداختی بهموقع و بهقاعده، موفق میشود مسیر درستی را برگزیند، تا انتها این مسیر را طی کند و همه چیز را تا حد امکان درباره آن عکس برملا کند.
عکس مشهور کودک بیماری که از حادثه تروریستی مجلس جان به در برد، بهانهای شده تا کارگردان، هم روی سرگذشت کودک تمرکز کند، هم به حادثه مجلس بپردازد و هم بر تاثیر رسانه -و بطور مشخص عکاسی خبری- تاکید کند.
مسیر اول که عماد- کودک بیمار- و خانواده اش محوریت را در اختیار دارند به مسیر دوم میرسد که کارگردان تلاش میکند جزئیات حادثه مجلس را از زوایای مختلف گزارش کند و در این راه تصاویر فیلمبرداری شده توسط عکاسان حاضر در صحنه حادثه به شدت به کمک ساتیار امامی آمده است. تنوع تصاویر در لحظات اولیه حادثه کاملا دست او را در تقطیع نماها باز گذاشته است. تلفیق تصاویر دوربینهای داخلی مجلس با تصاویر دست اول بیرون مجلس و البته استفاده از عکسها، ترکیبی جامع پدید آورده که در کنار روایتگری عکاسان حاضر در محل و مسئولان و افراد دیگر، شمای کاملی از فضا و مکان و چگونگی واقعه به دست دهد. در بخش بعدی اصل ماجرا – حضور کودک در آن واقعه و عکسی که از او گرفته شد- گزارش داده میشود. عکسی که در همراهی افکار عمومی جهان با ایران در این حادثه تروریستی تاثیر بسزایی داشت و جان کودک را هم نجات داد.
توضیح کامل درباره ماجرا و البته شرح چگونگی گرفته شدن عکس اقناع کننده است و ضمنا فیلمساز مروری نیز بر روزنامهها و رسانههای ایران و جهان که این عکس را در صفحه اول خود منعکس کرده بودند، داشته است.
پس از آن در بخش آخر، فیلمساز سراغ اثبات تاثیر مثبت حضور رسانه در محل اتفاقات مهم میرود و تلاش میکند این حضور را به همراه تحلیل کارشناسان رسانه مثبت و مفید نشان دهد. تمرکز بر تاثیر این عکس در دیده شدن عماد و نهایتا توجه مسئولان به او و نجات جان کودک این هدف را تقویت میکند. طبیعتا یکی از اهداف فیلمساز نیل به همین نتیجه گیری بوده تا شاید به هموار شدن مسیر ناهموار حضور عکاسان و خبرنگاران در صحنههای بحرانی و پرخطر کمک کند.
گرچه حرف مهم دکتر شکرخواه در فیلم هم کاملا قابل تامل است که: “عمادها در این جامعه فراوانند ولی متاسفانه کسی آنها را نمیبیند.”
فیلم تلاش کرده در عین تمرکز بر سوژه اصلی به “جامعیت” در پرداخت موضوع نزدیک شود و تا حدود زیادی موفق شده است. هر ۴ بخش اصلی فیلم به اندازه، سهمشان را در فیلم گرفتهاند و به تناسب کنار یکدیگر پیش رفتهاند. نقاط اتصال هر بخش به بخش دیگر ظریف از آب درآمده و به موقع اتفاق میافتد. این از مزایای”شرح یک عکس” است.
فقط دونکته باقی میماند؛ کاش امکانش وجود داشت که با مامورین نجات دهنده کودک، بیشتر صحبت میشد و دوم اینکه فیلمساز از یکی دو فصل کوتاه که ارتباط دورتری با موضوع اصلی دارند صرفنظر میکرد.
“شرح یک عکس” به عنوان کار اول ساتیار امامی فیلمی متقاعد کننده، جمع و جور و البته امیدوار کننده است.
این یادداشت در سایت یازدهمین جشنواره سینماحقیقت منتشر شده است

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
آخرین ها
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست