کیوان کثیریان
۱. فصل اول سریال شهرزاد دارد تمام میشود و از همین حالا مردم انتظار دیدن ادامه آن را میکشند. این یعنی موفقیت یک کار تصویری استاندارد که سعی کرده در همه ابعاد کار، کم نگذارد و یک اثر تصویری فکرشده و جذاب روانه بازار کند. بهگمانم مهمترین ویژگی «شهرزاد» جدا از تمام امتیازاتش، احترام به مخاطب بود؛ ویژگیای که حضورش را در جایجای اثر میشد حس کرد و این احترام خوشبختانه توسط مخاطبان هم دیده شد. جدا از ویژگیهای درونی سریال، حتی نظم در توزیع هم جدی گرفته شد. «شهرزاد» هر دوشنبه بیتأخیر و بیاستثنا در دسترس بود و حتی یکبار این نظم بههم نخورد. شهرزاد با یک قصه عاشقانه بهاندازه و بهقاعده و ترکیب بسیار خوبی از بازیگران جوان و باتجربه و سایر عوامل پشت دوربین و کارگردانی مسلط و هوشمندانه به کیفیتی رسید که توانست نظر غالب منتقدان و مردم را به خود جلب کند. موفقیت «شهرزاد» از سویی نشان میدهد تلویزیون رسمی ما چقدر سرمایهها و ظرفیتهای خود برای جلب مخاطب را از دست داده و آنها را به فعالیت در سایر حوزهها رانده و خودش هم تا چه اندازه از مردم و سلائقشان دور افتاده است و از سوی دیگر اثبات میکند که مردم کار خوب و باکیفیت را میشناسند و بابتش پول میدهند. حالا که بیرون از ایران بازار سریالسازی داغ است، شهرزاد هم میتواند نمونه موفقی از سریالهای طولانی و دنبالهدار در ایران باشد که تا سالها خانوادهها را سرگرم میکند. البته به شرط آنکه هم بتواند همین تیم تولید اعم از بازیگران و عوامل را حفظ کند و هم قصه، جذابیتش را از دست ندهد.
۲. اخیرا جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد و در بخشی از آن، تعدادی فیلم خارجی به نمایش درآمد. استقبال علاقهمندان جدی سینما از این فیلمها در مواردی تأملبرانگیز بود. این رویداد نشان داد نمایش فیلم خارجی، مشتری خودش را دارد و اکراننشدن فیلمهای خارجی عملا محرومکردن علاقهمندان این بخش از سینما از تمایل و ذائقهشان به حساب میآید. آنها که از اکران فیلم خارجی واهمه دارند، بهنوعی بازار سینما در کشور را خوب نشناختهاند. طبیعی است که مخالفان اکران فیلم خارجی در ایران گمان میکنند با این کار به سینمای داخلی و تولیدات ملی خدمت میکنند درحالیکه این، نادیدهگرفتن علاقه برخی از مردم به تماشای فیلم خوب خارجی روی پرده سینما و تضییع حق آنهاست و ضمنا با اصل رقابت در بازار مغایرت دارد. تازه این رقابت میتواند موجب رونق کسبوکار سینماداران و تشویق برای ساخت سالنهای جدید نیز بشود، بازار قاچاق فیلمهای خارجی را محدود کند و حتی به ارتقای کیفیت فیلمهای ایرانی بینجامد. همین حالا اکران محدود فیلمهای خارجی در سینماتکها و استقبال از آنها نشان میدهد ظرفیت خوبی در این زمینه و مخاطبان قابلتوجهی برای فیلم خارجی وجود دارد؛ مخاطبانی که حق دارند فیلم خارجی ببینند و اکران فیلم خارجی، جدا از حق طبیعی آنان، احترام به سلیقه آنهاست. قطع کامل اکران فیلم خارجی بیشک غیرحرفهای و غیرکارشناسی است و البته مدیریت هوشمندانهای هم میطلبد. اما برخی از روی ترس و نبود اعتمادبهنفس با این اتفاق مخالفند و برخی اساسا نمیخواهند منافع شخصی اندکشان در همین سینمای جمعوجور به خطر بیفتد حتی اگر به قیمت دورشدن هرچهبیشتر سینمای ایران از چیزی به نام «صنعت سینما» باشد. دیر یا زود و لاجرم این اتفاق، خواهد افتاد. از آن گزیر و گریزی نیست.
روزنامه شرق. ۱۹ اردیبهشت ۹۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





