به نظر میرسد سینمای ایران دارد روزهای عجیبی را تجربه میکند. وزیر محترم ارشاد بدون توجه به مجوز شوراهای منصوب خودش، دستور بازبینی همه فیلمهای دارای مجوز را داده و عملا تصمیمات شورای صنفی نمایش را بیاعتبار کرده است.
ورودکردن مستقیم وزیر به حوزه ممیزی و توقیف، البته اتفاق بیسابقهای نیست. بهیادماندنیترینش ماجرای صفار هرندی و فیلم سنتوری است.
بهراستی مشخص نیست، تبری که ریشه سینما را نشانه گرفته و در دستان دلواپسان و واپسگرایان میدیدیم، دست وزیر فرهنگ دولت تدبیر و امید چه میکند!
وزیر محترم شاید برای تصمیمات و اقدامات اخیرشان توجیهاتی ارائه کنند ولی یقینا هیچ دلیل قابلقبولی در اینباره وجود ندارد.
توصیه میکنم آقای جنتی با مرور اهداف فرهنگی دولت یازدهم که ایشان باید مجری آن باشند، زاویه خود را با مسیر اصلی که مطابق رأی مردم، ملزم به پیمودن آن هستند، کم کنند.
به ایشان توصیه میکنم کار ممیزی و پروانه نمایش را به مسئولان مربوطش بسپارند و خود به دفاع از کلیت و موجودیت هنر و سینمای ایران بپردازند.
آقای جنتی مسلما بهتر از ما میدانند که عدهای با همان تبرها که در دست گرفتهاند، درخت تناور سینمای ایران را – اصل سینما را- زخمی و فرسوده کردهاند. آنها اساسا نابودی سینما را میخواهند و از هیچ تلاشی در این مسیر فروگذار نمیکنند. آقای وزیر میان اینان چه میکنند، الله اعلم.
از سوی دیگر مشکل قضائی که اخیرا برای فیلمها رخ داده است لطمه جدیدی بر پیکر اقتصاد سینما وارد میکند که تازه داشت با استقبال مردم جانی تازه میگرفت.
در شرایطی که تلویزیون خودمان از حداقل مخاطب برخوردار است و حتی حداقل تسهیلات را هم برای پخش تیزر و تبلیغ فیلمها در نظر نمیگیرد و تازه تیزر کلی از فیلمها را به دلخواه پخش نمیکند، چه باید کرد؟ چه اشکالی دارد، تبلیغ فیلم هایی که دولت جمهوری اسلامی تایید کرده، از هرجای دیگری پخش شود؟ آن هم به قیمت ارزانتر از تلویزیون خودمان و گسترده تر و موثرتر. نمیشود که فیلمساز فیلمش را اکران کند اما تلویزیون تیزرش را پخش نکند و هیچ ابزار تبلیغی دیگری هم در اختیارش قرار ندهند و توقع فروش نیز داشته باشند.
آقای وزیر بهجای این میتوانند با سران تازه تلویزیون وارد مذاکره شوند و تبلیغات تلویزیونی فیلمها را تسهیل کنند و امتیازات بیشتری بگیرند. میتوانند قدرتمندتر پای سینما بایستند. میتوانند فضا را برای دخالتهای نامربوط و سیاسیکاریهای مخرب ببندند. میتوانند به سینماگران اعتماد کنند و بستر آرامی برای رشد و بالندگی سینما و هنر فراهم آورند. به گمانم اینها به شرح وظایف جناب وزیر نزدیکترند تا سانسورکردن و توقیف فیلمها. اصلا نمیدانم آیا وزرا شرح وظایف مدون و مشخصی دارند یا نه. اگر دارند نمیدانم آیا در این شرح وظایف صیانت و حفاظت از موجودیت و اساس فرهنگ و هنر و سینما تصریح شده یا نه. اگر شده، نمیدانم آیا وزیر محترم از وجود چنین وظیفهای برای خود باخبر هستند یا نه و اگر هستند آیا خود را ملزم به انجام آن میدانند یا نه. درهرحال اگر در این مملکت سینما میخواهیم- که به گمانم خیلیها نمیخواهند- باید ابتدا تبر و قیچی را کنار بگذاریم و سادهتر با سینما برخورد کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





