سینماسینما، کیوان کثیریان
شماره ۱۷ سهیلا
هم این فیلم و هم فیلم اول محمود غفاری -این یک رویاست- نشان میدهد که او علاقهمند است به دنیای زنان نزدیک شود. این فیلم هم درباره دغدغههای یک زن است. دغدغه مورد توجه بودن و ارتباط با غیرهمجنس. فیلم تلاش می کند به دنیای سهیلا نزدیک شود و بحرانهای عاطفی، اجتماعی و حتی جنسی زنان را تحلیل کند. به گمانم تلاش قابل احترامی است. فیلم تاحدودی یک زن را با تمام حساسیتها، تنهاییها و دغدغه هایش برایمان قابل درک میکند و در مقاطع متنوع درونیاتش را افشا میکند اما در مقاطعی اغراق شده به نظر میرسد. بازی درخشان زهرا داودنژاد در فیلم چشمگیر است و توانسته همدلی برانگیز باشد. مهرداد صدیقیان در این فیلم باورکردنی ظاهر شده و حضور خوشایندی دارد.
اما پاشنه آشیل فیلم فیلمنامه چندلحنی و غیرمنسجم است که ساختار تکه تکه و منزل به منزل آن به یک کلیت یکدست نمی انجامد.
۲.۵ ستاره از ۵
بیست و یک روز بعد
فیلم اول یک فیلمساز جوان که فضای آن آدم را یاد فیلم های مدل کانونی می اندازد و یا فیلم های اولیه مجید مجیدی. فیلم سروشکلداری که سعی می کند در دل فقر و فلاکت، امید و تلاش و جوانمردی و رفاقت بیرون بکشد. فیلمی که تلاش می کند قهرمانش را در فضاهای بازدارنده متفاوتی نشان دهد و همت او را در مبارزه با مشکلات تصویر کند. پسرک بارها به در بسته می خورد و بارها ناکامی را تجربه می کند ولی پایمردی می کند تا موفقیت انتهایی جا بیفتد و به تن تماشاگر بچسبد. اما به گمانم فیلمنامه نویس در چیدمان این مشکلات و بن بست ها و کمیت و کیفیت آن افراط می کند.
ایده نگهداشتن قطار، کارکرد دراماتیک هم پیدا می کند اما کمی گل درشت است. از یک منظر، انگار پسرک می خواهد به شکلی سمبلیک، هجوم غول مشکلات و سختی ها را یکتنه و قهرمانانه متوقف کند. ایده فیلمسازی و نویسندگی پسر هم خوب است ولی به خورد قصه نرفته و کارکرد مهمی ندارد.
سکانس پول جمع کردن از بچه ها برای تماشای ایست قطار بسیار مشابه فیلم “مسافر” کیارستمی درآمده است. بازی پسرک و ساره بیات هم هر دو خوب است. “بیست و یک روز بعد” فیلمی است که می شود به کارگردانش امیدوار بود.
۲.۵ ستاره از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





