رگ خواب
تکلیفم را با فیلم “رگ خواب” نعمت الله نمی دانم.
آیا تنها مجازیم تصور کنیم یک فیلم درباره یک زن بی دست و پا، خودافشاگر، تحقیرشده، خودویرانگر و تاحدودی کودن میبینیم و قرار است درکنار تعقیب کردن سرگذشت او، به عنوان یک کیس خاص تحلیلش کنیم؟
یا مجازیم ماجرا را تعمیم دهیم و فرض کنیم داریم یک فیلم -به قول برخی- زنانه می بینیم که به شکلی میشود به وضعیت عمومی زنان -یا لااقل بخشی از زنان- در مواجهه با مردان و در جدال با شرایط اجتماعی تعمیمش داد.
اگر فرض اول را بپذیریم، طبعا فیلمنامه موظف است از این زن خاص بیشتر اطلاعات بدهد تا بشناسیمش و بفهمیمش. رفتارها و واکنش هایش را، حرف هایش را، خودآزاری مفرطش را. که نمیدهد.
اگر هم بنا را بر فرض دوم بگذاریم که به گمانم فیلم به شدت ضدزن است و دارد یک برخورد جنسیتی سطح پایین میکند.
گفتم که تکلیفم را با این فیلم و با این زن نمی دانم. فیلمی طولانی که در اواسطش از نفس میافتد و کسالت بار می شود.
طبعا بازی درخشان لیلا حاتمی که یک تنه فیلم را نگه می دارد، تنها نکتهای است که به خاطر میسپرم.
۲ ستاره از ۵
آذر
نخستین ساخته محمدحمزهای، از فیلمنامه ضربه خورده است. مقدمه قصه طولانی است و خرده داستانهایش گمراه کنندهاند. قضیه موتورسواری چندان در بافت قصه تنیده نشده، کارگران نتوانسته ریتم یکدستی را بر فیلم حاکم کند، دلیل مشکل عمو با آذر درست روشن نیست، شرطهای عمو که ریشه در مشکلات قدیمی دارد فهم نمیشود، میخ اتفاق مهم اول درست کوبیده نمیشود و اتفاق مهم دوم بسیار دیر میافتد. به هرروی فیلمنامه درست مهندسی نشدهاست.
درمجموع فیلم رمق کافی ندارد. اما اجرا و کارگردانی تاحدودی امیدوار کننده است. همین که محمد حمزهای بالاخره فیلم اولش را ساخت و این سد را شکست جای خوشحالی دارد.
۲ ستاره از ۵
گشت۲
سعید سهیلی سعی کرده در ادامه فیلم قبلی اش، اثری بسازد با لحظات کمدی مفرح که بتواند خنده بگیرد و تا حدودی موفق می شود. او در این راه به انواع و اقسام شوخیها که برخی از آنها زمینه کوچه بازاری و حتی جنسی دارند هم متوسل میشود . “گشت۲” از پرفروشهای سال آینده است و مخاطب هدفش را راضی خواهد کرد.
۱.۵ ستاره از ۵
کمدی انسانی
فیلم تازه محمدهادی کریمی داستانی را با روند تاریخی روایت می کند که هم مایههای کمرنگ عاشقانه دارد، هم مایههای سیاسی و هم ورزشی.
فیلم مثل فیلمهای دیگر کریمی ریتم آرامی دارد ولی از فیلم های دیگرش خوش ساختتر و پختهتر است، دیالوگهای گل درشت کم دارد و تلاش میکند داستان بگوید. اما داستان بابت اصرار کریمی بر حفظ چند تم مختلف، چندپاره شده و طبعا فرصت تمرکز بر هیچکدام هم نیست. نتیجه این شده که فیلم به رغم ریتم کندش، شتابزده است و رویدادها به سرعت از راه می رسند و بی آنکه اثرشان را بگذارند و رویشان مکث شود، میگذرند.
همین، به یکپارچگی و انسجام فیلم هم لطمه زده است. به هرروی در کارنامه هادی کریمی که میخواهد ساختار و لحن ویژه خود را پیدا کند و داستانهای خودش را بگوید، این فیلم گامی به پیش است.
۲ ستاره از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی