رگ خواب
تکلیفم را با فیلم “رگ خواب” نعمت الله نمی دانم.
آیا تنها مجازیم تصور کنیم یک فیلم درباره یک زن بی دست و پا، خودافشاگر، تحقیرشده، خودویرانگر و تاحدودی کودن میبینیم و قرار است درکنار تعقیب کردن سرگذشت او، به عنوان یک کیس خاص تحلیلش کنیم؟
یا مجازیم ماجرا را تعمیم دهیم و فرض کنیم داریم یک فیلم -به قول برخی- زنانه می بینیم که به شکلی میشود به وضعیت عمومی زنان -یا لااقل بخشی از زنان- در مواجهه با مردان و در جدال با شرایط اجتماعی تعمیمش داد.
اگر فرض اول را بپذیریم، طبعا فیلمنامه موظف است از این زن خاص بیشتر اطلاعات بدهد تا بشناسیمش و بفهمیمش. رفتارها و واکنش هایش را، حرف هایش را، خودآزاری مفرطش را. که نمیدهد.
اگر هم بنا را بر فرض دوم بگذاریم که به گمانم فیلم به شدت ضدزن است و دارد یک برخورد جنسیتی سطح پایین میکند.
گفتم که تکلیفم را با این فیلم و با این زن نمی دانم. فیلمی طولانی که در اواسطش از نفس میافتد و کسالت بار می شود.
طبعا بازی درخشان لیلا حاتمی که یک تنه فیلم را نگه می دارد، تنها نکتهای است که به خاطر میسپرم.
۲ ستاره از ۵
آذر
نخستین ساخته محمدحمزهای، از فیلمنامه ضربه خورده است. مقدمه قصه طولانی است و خرده داستانهایش گمراه کنندهاند. قضیه موتورسواری چندان در بافت قصه تنیده نشده، کارگران نتوانسته ریتم یکدستی را بر فیلم حاکم کند، دلیل مشکل عمو با آذر درست روشن نیست، شرطهای عمو که ریشه در مشکلات قدیمی دارد فهم نمیشود، میخ اتفاق مهم اول درست کوبیده نمیشود و اتفاق مهم دوم بسیار دیر میافتد. به هرروی فیلمنامه درست مهندسی نشدهاست.
درمجموع فیلم رمق کافی ندارد. اما اجرا و کارگردانی تاحدودی امیدوار کننده است. همین که محمد حمزهای بالاخره فیلم اولش را ساخت و این سد را شکست جای خوشحالی دارد.
۲ ستاره از ۵
گشت۲
سعید سهیلی سعی کرده در ادامه فیلم قبلی اش، اثری بسازد با لحظات کمدی مفرح که بتواند خنده بگیرد و تا حدودی موفق می شود. او در این راه به انواع و اقسام شوخیها که برخی از آنها زمینه کوچه بازاری و حتی جنسی دارند هم متوسل میشود . “گشت۲” از پرفروشهای سال آینده است و مخاطب هدفش را راضی خواهد کرد.
۱.۵ ستاره از ۵
کمدی انسانی
فیلم تازه محمدهادی کریمی داستانی را با روند تاریخی روایت می کند که هم مایههای کمرنگ عاشقانه دارد، هم مایههای سیاسی و هم ورزشی.
فیلم مثل فیلمهای دیگر کریمی ریتم آرامی دارد ولی از فیلم های دیگرش خوش ساختتر و پختهتر است، دیالوگهای گل درشت کم دارد و تلاش میکند داستان بگوید. اما داستان بابت اصرار کریمی بر حفظ چند تم مختلف، چندپاره شده و طبعا فرصت تمرکز بر هیچکدام هم نیست. نتیجه این شده که فیلم به رغم ریتم کندش، شتابزده است و رویدادها به سرعت از راه می رسند و بی آنکه اثرشان را بگذارند و رویشان مکث شود، میگذرند.
همین، به یکپارچگی و انسجام فیلم هم لطمه زده است. به هرروی در کارنامه هادی کریمی که میخواهد ساختار و لحن ویژه خود را پیدا کند و داستانهای خودش را بگوید، این فیلم گامی به پیش است.
۲ ستاره از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه