ایتالیاایتالیا
فیلمی که حالش خوب است و یکی پشت دوربینش نشسته که به نظر می آید می داند چه می خواهد و دارد چه می کند را باید قدر دانست. وسط امواج منفی سهمگین این روزها و این سالها، حال خوب یک فیلم در سینمای ما کیمیاست. “ایتالیاایتالیا”، فیلم خوبی است. یک قصه ساده با موقعیت های بامزه و یک قالب نوآورانه کافی است که با یک فیلم دیدنی طرف باشید.
سال گذشته هم نوشتم که سارا بهرامی پدیده بازیگری امروز ماست. حتی اگر در تئاتر هم ندیده باشیدش، همین دو فیلم سال گذشته و “ایتالیاایتالیا” برای قانع شدنتان کافی است. تسلط بر حس و ارائه توامان و به اندازه حس های متفاوت، چهره انعطاف پذیر و سمپاتیک و درک بالای موقعیت از جمله نکات عمده بازی بهرامی است.
کاوه صباغ زاده در اولین فیلمش نمره قبولی می گیرد و منتظر دومین کارش میمانم.
۳ ستاره از ۵
خانه(اِو)
یک فیلم با گویش آذری و زیرنویس فارسی بدون هیچ بازیگر شناخته شده، تنها در صورتی میتواند برای تماشاگر کمحوصله جشنواره جذاب باشد که ایده بکر و موقعیت میخکوب کنندهای داشته باشد.
“خانه” سعی کرده با ایده مرکزیاش توجه را جلب کند، روابط و شخصیت ها را به موقع معرفی کند، موقعیت را به خوبی بسط دهد و با یک غافلگیری نهایی، فیلمنامه سه پردهایاش را جمع کند.
بازیگرانی که برای ما شناخته شده نیستند با بازی خوبشان، به باورپذیری اثر کمک کردهاند. فیلم پس از مدت کوتاهی قلابش را میاندازد و بدون زیادهگویی قصه را تعریف می کند.
“خانه” فیلم جمع و جور و قابل قبولی است که نشان می دهد میشود در شهرستان ها هم اثر باکیفیت و آبرومند تولید کرد.
۲.۵ ستاره از ۵
تابستان داغ
ابراهیم ایرج زاد را با فیلم های کوتاهش شناختم؛ چند تجربه فرمی ساده و نه چندان موفق اما با بازیگران شناخته شده. اولین فیلم بلندش اما از انتظارم فراتر بود. گرچه فیلمنامه در پرداخت روابط و پیشینه های ضروری کم دارد و فیلم از ایده خوبش عقب می ماند و برخی موقعیت ها را هدر می دهد، ولی در خلق موقعیت اصلی تکان دهنده اش موفق است. یک سوم ابتدایی فیلم کمی کم انرژی و کمی کشدار است ولی به تدریج همدلی بیشتری جلب می کند.
توجه به تم قربانی شدن کودکان در زمانه ای که پدران و مادران دچار مشکلات فردی و اجتماعی رو به تزاید شده اند از نکات مثبت مضمون فیلم است.
گو اینکه امکان تاثیرپذیری از یکی دوفیلمساز معاصر هم احساس می شود ولی این لطمه ای به کلیت مستقل فیلم نزده است.
۲.۵ از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
آخرین ها
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- ماجرای پرواز پرچالش از انگلستان به استرالیا/ اثر جدید کارگردان برگزیده کن مقابل دوربین رفت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود