۱٫ “نیمه شب اتفاق افتاد” دومین ساخته تینا پاکروان به مراتب از نخستین فیلمش کیفیت بهتری دارد. یک فیلم سالم و قصه گو که راحت و روان پیش می رود و فیلمنامه اش -گرچه پیرنگش تازه نیست- حفره قابل ذکری ندارد. فیلم نه زیاده گویی دارد و نه می خواهد قلمبه گویی کند. از این بابت می شود با فیلم احساس راحتی کرد و این دستاورد کمی نیست. اتفاقا سینمای ما در بخش تجاری اش به فیلم های خوش ساخت و قصه گو همچون این فیلم نیاز دارد.
رویا نونهالی باز هم خوب بازی کرده و حامدبهداد یکی از کنترل شده ترین نقش آفرینی هایش را تجربه کرده است. ۳ ستاره از ۵
۲٫ “هفت ماهگی”، کار تازه هاتف علیمردانی که سال گذشته فیلم خوب “کوچه بی نام” را ساخته بود، یک فیلم معمولی است. داستان اصلی دیر شروع می شود و اتفاق اصلی هم دیر می افتد. غافلگیری انتهای داستان البته به نجات فیلم منجر نمی شود و نشان می دهد پربازیگر بودن یک فیلم لزوما به کیفیت بالا نمی انجامد. بازی حامد بهداد از متوسط کارهایش بهتر است و یکی از عجیب ترین و البته ضعیف ترین بازی های بازیگر خوبی مثل پگاه آهنگرانی، در این فیلم رقم خورده که طبعا بیشتر به انتخاب نادرست بازیگر باز می گردد. ۲ ستاره از ۵
۳٫ “دلبری” فیلمی است که هنوز تبدیل به یک اثر سینمایی نشده است. فیلم به اتود آماتوری هنرجویان سینمای جوان بیشتر شبیه است. تلاش ستودنی هنگامه قاضیانی و بازی خوبش هم فیلم را نجات نمی دهد. طبعا اینکه موضوع فیلمی به جنگ و دفاع مقدس مربوط باشد، برای حضورش در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر کافی نیست. ۱ ستاره از ۵
۴٫ “لانتوری” آخرین فیلم رضا درمیشیان، جدا از اینکه موضوع جسورانه ای را دستمایه قرار داده، ساختار متفاوتی را نیز انتخاب کرده است. استفاده از ساختار روایی سینمای مستند و مصاحبه های ساختگی لابه لای بخش داستانی، به فیلم ساختمان مستندگونه می بخشد.
تمهید عکس های پی درپی با صدای دکلانشور دوربین عکاسی(که میزان استفاده از آن افراطی به نظر می رسد) و زوایای نامتعارف دوربین و افزون بر این ها مضمون خشن و بی رحم و نمایش عریان و بی پروای این خشونت، “لانتوری” را به یک فیلم سرگیجه آور بدل کرده که تماشایش دشوار است.
فیلم بیش از اندازه برای معرفی آدم ها و گروه لانتوری وقت می گذارد و خیلی دیر سراغ داستان اصلی می رود و به همین دلیل دوپاره به نظر می رسد.
فیلم، عامدانه تماشاگر را آزار می دهد و به مرز انزجار می رساند. هدفی که فیلمساز از این آزار وانزجار دنبال می کند اما چیست؟ ایجاد حس تنفر از شرایط اجتماعی در مخاطب؟ ترغیب به بخشش و گذشت؟ نقد و آسیب شناسی اجتماعی؟ نقد قوانین مربوط به قصاص؟
فیلم گرچه در نمایش پلشتی ها بی باک است اما درنهایت به مرز تحلیل نمی رسد بنابراین به گمانم به ساحت هیچیک از موضوعات بالا به طور کامل وارد نمی شود و وجه ژورنالیستی آن می چربد. همین وجه، اجازه نمی دهد از فیلم توقع عمیق بودن داشته باشیم. درمیشیان در “لانتوری” دست به تجربیات جدیدی در فرم و شکل زده که توسعه یافته تجربیات دوفیلم قبلی اوست و در کارگردانی مسلط تر نشان می دهد و یک گام به پختگی نزدیک تر شده ولی با وجود این ها، فیلمی ساخته که تاریخ مصرف طولانی برایش متصور نیست. ۲٫۵ ستاره از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- نگاهی به نقدهای «تاسیان»/ نمایش یک دوران آرام، لزوما رویا فروشی نیست
- «تاسیان» و پایانی بیقهرمان
- «تاسیان» و نظریه مرگ مولف
- واکنش تند حامد بهداد و اکتای براهنی/ ادعای داریوش ارجمند تکذیب شد؛ قرار نبود در «پیرپسر» بازی کنی
- تاسیان میشود بیتو
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- واکنش تینا پاکروان به توقیف «تاسیان»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





