
سینماسینما، کیوان کثیریان:
سینمای ایران در نزدیک به ۴ دهه حیات خود پس از انقلاب فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته و تجربهها و آزمون و خطاهای پرشماری را از سر گذرانده است. اما آیا با وجود افتخارات زیادی که سینماگران بهدست آوردهاند آیا تراز مدیریت سینما همسنگ سطح اعتبار سینمایمان در دنیاست؟
کاری به اوضاع و احوال عمومی مملکت نداریم که موضوع بحث این ستون نیست، ولی به نظر میرسد سینما در یک وضعیت انسداد و البته بلاتکلیفی قرار دارد.
در این ۴ دهه فیلمسازان و هنرمندان بسیاری پا به عرصه گذاشته اند و مدیرانی هم آمدهاند و رفتهاند. آنها که سینمای نوین ایران را در ابتدای دهه ۶۰ پایه گذاشتند طبیعتا برنامهای داشته اند و هدفگذاریهایی کردهاند. حالا که یکی از همان نخستین مدیران سینمایی پس از انقلاب زمام سینما را در دست دارد، شاید زمان آن رسیده باشد که با یک ارزیابی جدی نسبت به وضعیت فعلی سینما، به میزان انطباق آن با اهداف اولیه پرداخته شود. شاید لازم باشد بررسی دقیق و عملیاتی نسبت به کارکردها و میزان کارآمدی نهادهای درون سینما انجام شود. شاید نیاز فوری سینما، بازنگری تصمیمها و تصمیمسازها و میزان فایده آنها برای سینما باشد.
باید بطور جدی بررسی شود که در شرایط تکنولوژیک جهان امروز، آیا چیزی به نام پروانه ساخت و شورایش موضوعیت عقلانی دارد؟ آیا وضعیت مدیریت و برنامهریزی اکران سینماهای موجود، عادلانه و اصولی است؟ آیا اصولا بنیاد سینمایی فارابی با ماموریتهای ۴۰ سال پیش باید ادامه کار دهد یا نیاز به بازتعریف دارد؟ آیا خانه سینما که ماهیتا صنفی و مردمنهاد تعریف شده واجد نقش واقعی و مستقل صنفی خود هست و آیا به واقع در تصمیم سازیها تاثیرگذار است؟ آیا جشنواره فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی سال، نیاز به بازتعریف ندارد؟ آیا توانسته نقش موثر خود را حفظ کند یا دارد از ماهیت اصلی تهی میشود و نیاز به تحول جدی دارد؟ آیا سرمایههای بخش خصوصی با روند سالمی به سینما وارد میشود؟ بودجههای دولتی چطور؟ آیا چارچوبی برای جلوگیری از پولشویی در سینما تعریف شده است؟ آیا پدیده تهیه کنندگی صوری بهعنوان یک معضل رایج مورد بررسی قرار گرفته است؟ آیا سازوکار ارتباط سینما با سایر نهادها از جمله نهادهای صاحب سینما پس از این همه سال نباید تعریف درستی داشته باشد؟ آیا سازوکار نظارت و ممیزی سینما پس از ۴۰ سال باید همچنان سلیقهای و نامشخص و غیرمدون باشد؟ یکی را در این سینما پیدا کنید که بتواند معیارهای ممیزی فیلم در ایران را با شماره بشمرد یا روی کاغذ بیاورد.
تعیین تکلیف چند فیلم که معلوم نیست از کجا عیب و ایرادهایی رویشان گذاشته شده باید این همه در هم بپیچد و مشمول مرور زمان شود؟ آیا مدیریت کلان یک سینمای ریشهدار و باسابقه نمیتواند مشکل چند فیلم را حل کند؟ آن هم مدیری که از ابتدای مدیریتش سمت مدیرکل نظارت و ارزشیابی را داشته است. همه اینها به کنار، آیا نتیجه نظارتها و ممیزیها و کنترلهای سفت و سخت دولتی باید بشود بعضی از فیلمهای مبتذل روی پرده؟ این بود آرمانهای ۴۰ سال پیش معماران سینما؟ فیلمهایی با این سطح نازل کیفیت که بیشتر مخل اخلاق عمومی ومضر به حال هنر و فرهنگ و خانواده هستند و محتوای نازلشان در نام فیلم هم متجلی است، روی پرده جولان میدهند ولی فیلمهای عیاری باید توقیف بمانند، فیلمهای درمیشیان و امیریوسفی و کاهانی باید در بلاتکلیفی بپوسند و پیر شوند.
این چند مورد و موارد بسیار دیگر از جمله مشکلات عدیده سینمای امروز ایران اند که لاینحل و بلاتکلیف ماندهاند. همین گرفتاریها موجب شده تعدادی از فیلمسازان به فیلمسازی در خارج ایران رو بیاورند. پس این استخوانهای لای زخم کی قرار است بیرون کشیده شوند؟ کدام مدیر قرار است با یک ارزیابی اصولی، مشکلات فراوان سینما را از ریشه مرتفع کند؟ سینمای ما پس از گذشت ۴ دهه نباید هنوز مشکلاتی از این دست داشته باشد. تراز سینمای ما در دنیا بالاتر از آن است که هنوز دچار چنین انسدادها و بنبستهایی باشد. به نظر میرسد رفع مسائل سینما نیاز به اقدامات شجاعانه و مدیریت جسورانه دارد. بدون ملاحظات مرسوم و بدون محافظه کاریهای غیر لازم. مدیریت سینما برای بقای سینما ناگزیر از کنار گذاشتن ملاحظات و مصلحت اندیشیهای غیرضروری و دست زدن به این اقدامات جسورانه است و بیشک بدنه سینما از چنین حرکتی استقبال خواهد کرد و همراه خواهد بود. این انسداد هرچه زودتر باید رفع شود و گزیری از این نیست وگرنه سینما از این سراشیبی تند جان سالم به در نخواهد برد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





