شبکههای اجتماعی باوجود همه امتیازات و محاسنشان طبیعتا آسیبهایی هم داشتهاند. شاید بیشترین آسیب را رسانههای رسمی و قانونی از تحولات سریع فضای مجازی تحمل کردهاند و عملا از رونق افتادهاند. از یکسو دیگر هیچ خبر و رویدادی نیست که پنهان بماند. همه از همهچیز در کوتاهترین زمان باخبر میشوند و این به تسریع روند اطلاعرسانی و تسهیل فرایند آگاهسازی عمومی میانجامد.
اما از طرف دیگر، اینکه اخبار بدون کنترل صحت، از سوی هر شخصی به اشتراک گذاشته میشوند، بهطورقطع بر تعداد اخبار کذب میافزاید و مخاطبان این شبکهها را گمراه میکند. فضای مجازی پر است از اطلاعات و اخباری که بیآنکه کسی به تبعات انتشارشان فکر کند، پخشوپلا میشوند و گاه از سوی برخی مخاطبان مورد استناد هم قرار میگیرند.
قدیمترها مردم عادت کرده بودند، هرآنچه را از تلویزیون یا روزنامهها میشنوند و میخوانند، صحیح و قرین واقعیت بدانند. کسی که میخواست ادعایش را به کسی اثبات کند، میگفت تلویزیون گفته یا توی روزنامه نوشته بود؛ ولی حالا چه؟ اگر قرار باشد کسی بگوید فلان اطلاعات را از تلگرام یا سایر فضاهای مجازی خوانده، خود شما صحتش را دربست میپذیرید؟ بهگمانم مهمترین لطمه فضای مجازی به رسانهها، کمکردن حساسیتهای مفید اهل رسانه و فروریختن اعتماد بالای عمومی و اعتبار رسانهها بود. البته طبیعتا مقصودم چرخش اطلاعات صحیح غیررسمی و روشنگر نیست که فضای رسانهای رسمی از انتشار آنها یا امتناع میکند یا اجازه انتشارش را ندارد. اینها اتفاقا از مزایای انکارناپذیر فضای مجازی است. رسانههای رسمی معطوف به قدرت مثل صداوسیما در سالیان اخیر آنقدر در انتشار اخبار، گزینشی عمل کردند و گاه آنقدر دست رسانههای خصوصی یا اندکی خصوصی را بستند که مردم را نسبت به صحت یا کمال اخبار رسانه مشکوک و گاه ناامید کردند و به رسانههای دیگر نظیر ماهوارهها روی آوردند.
با شیوع فضاهای مجازی این نیز به سایر منابع خبری افزوده شد و عملا منابع داخلی از سکه افتادند. ولی این چیز زیادی را در اصل ماجرا عوض نمیکند. خبرهای مداوم و کذب مرگ بازیگران و چهرهها که دستبهدست میچرخد، انواع اخبار مغلوط و ناقص، شایعات بیاساس و جنجالی، کمهزینهشدن تهمت و دروغ و افترا و عقدهگشاییهای شخصی، ورود به حریم شخصی افراد، رواج بیاخلاقی و… از جمله مواردی است که به جزء لاینفک فضای مجازی بدل شده است. اینکه عکسها و ویدئوهای کذب و نامربوط که به وقایع و اخبار دیگر ربط داده میشوند، عکسها و تصاویر قدیمی به وقایع تازه، بهعنوان سند الصاق میشوند و… نیز از دیگر موارد جعلیات در فضای مجازیاند.
این نکته که هر فرد غیرمتخصص احساس میکند یک رسانه است و فراگیربودنش را هم تعداد فالوئرها و ممبرها و لایکها تعیین میکند، یک آسیب جدی است. کار رسانه مثل هر شغل و حرفه دیگری اصول و قواعد خودش را دارد. صحت، دقت و تخصص در کنار سرعت قرار میگیرند تا یک رسانه بتواند نزد مخاطبانش اعتباری کسب کند، ولی کمهزینهبودن همهچیز در فضای مجازی به هرکسی این امکان را میدهد که گمان کند بینیاز از تمام اینها میتواند خودش یک رسانه پرنفوذ داشته باشد. فقط کافیست به لطایفالحیل آمار ممبر و فالوئر را افزایش دهد.
غمانگیزتر آنکه گاه رسانههای رسمی کشور از برخی اخبار کذب و بیاساس که مثلا در یک کانال تلگرامی مجهولالهویه با زیر یکصد عضو منتشر شده استفاده میکنند و شأن خود را تا این اندازه تقلیل میدهند. طبعا اعتبار منبع خبر نیز در کار رسانه تعیینکننده و حیاتی است و متأسفانه این حساسیتها نیز به طرز قابلملاحظهای کاهش جدی یافته است. فضای مجازی یک فرصت بسیار مهم است، به شرطی که تهدیدهای خردکنندهاش را جدی بگیریم.
روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد