شبکههای اجتماعی باوجود همه امتیازات و محاسنشان طبیعتا آسیبهایی هم داشتهاند. شاید بیشترین آسیب را رسانههای رسمی و قانونی از تحولات سریع فضای مجازی تحمل کردهاند و عملا از رونق افتادهاند. از یکسو دیگر هیچ خبر و رویدادی نیست که پنهان بماند. همه از همهچیز در کوتاهترین زمان باخبر میشوند و این به تسریع روند اطلاعرسانی و تسهیل فرایند آگاهسازی عمومی میانجامد.
اما از طرف دیگر، اینکه اخبار بدون کنترل صحت، از سوی هر شخصی به اشتراک گذاشته میشوند، بهطورقطع بر تعداد اخبار کذب میافزاید و مخاطبان این شبکهها را گمراه میکند. فضای مجازی پر است از اطلاعات و اخباری که بیآنکه کسی به تبعات انتشارشان فکر کند، پخشوپلا میشوند و گاه از سوی برخی مخاطبان مورد استناد هم قرار میگیرند.
قدیمترها مردم عادت کرده بودند، هرآنچه را از تلویزیون یا روزنامهها میشنوند و میخوانند، صحیح و قرین واقعیت بدانند. کسی که میخواست ادعایش را به کسی اثبات کند، میگفت تلویزیون گفته یا توی روزنامه نوشته بود؛ ولی حالا چه؟ اگر قرار باشد کسی بگوید فلان اطلاعات را از تلگرام یا سایر فضاهای مجازی خوانده، خود شما صحتش را دربست میپذیرید؟ بهگمانم مهمترین لطمه فضای مجازی به رسانهها، کمکردن حساسیتهای مفید اهل رسانه و فروریختن اعتماد بالای عمومی و اعتبار رسانهها بود. البته طبیعتا مقصودم چرخش اطلاعات صحیح غیررسمی و روشنگر نیست که فضای رسانهای رسمی از انتشار آنها یا امتناع میکند یا اجازه انتشارش را ندارد. اینها اتفاقا از مزایای انکارناپذیر فضای مجازی است. رسانههای رسمی معطوف به قدرت مثل صداوسیما در سالیان اخیر آنقدر در انتشار اخبار، گزینشی عمل کردند و گاه آنقدر دست رسانههای خصوصی یا اندکی خصوصی را بستند که مردم را نسبت به صحت یا کمال اخبار رسانه مشکوک و گاه ناامید کردند و به رسانههای دیگر نظیر ماهوارهها روی آوردند.
با شیوع فضاهای مجازی این نیز به سایر منابع خبری افزوده شد و عملا منابع داخلی از سکه افتادند. ولی این چیز زیادی را در اصل ماجرا عوض نمیکند. خبرهای مداوم و کذب مرگ بازیگران و چهرهها که دستبهدست میچرخد، انواع اخبار مغلوط و ناقص، شایعات بیاساس و جنجالی، کمهزینهشدن تهمت و دروغ و افترا و عقدهگشاییهای شخصی، ورود به حریم شخصی افراد، رواج بیاخلاقی و… از جمله مواردی است که به جزء لاینفک فضای مجازی بدل شده است. اینکه عکسها و ویدئوهای کذب و نامربوط که به وقایع و اخبار دیگر ربط داده میشوند، عکسها و تصاویر قدیمی به وقایع تازه، بهعنوان سند الصاق میشوند و… نیز از دیگر موارد جعلیات در فضای مجازیاند.
این نکته که هر فرد غیرمتخصص احساس میکند یک رسانه است و فراگیربودنش را هم تعداد فالوئرها و ممبرها و لایکها تعیین میکند، یک آسیب جدی است. کار رسانه مثل هر شغل و حرفه دیگری اصول و قواعد خودش را دارد. صحت، دقت و تخصص در کنار سرعت قرار میگیرند تا یک رسانه بتواند نزد مخاطبانش اعتباری کسب کند، ولی کمهزینهبودن همهچیز در فضای مجازی به هرکسی این امکان را میدهد که گمان کند بینیاز از تمام اینها میتواند خودش یک رسانه پرنفوذ داشته باشد. فقط کافیست به لطایفالحیل آمار ممبر و فالوئر را افزایش دهد.
غمانگیزتر آنکه گاه رسانههای رسمی کشور از برخی اخبار کذب و بیاساس که مثلا در یک کانال تلگرامی مجهولالهویه با زیر یکصد عضو منتشر شده استفاده میکنند و شأن خود را تا این اندازه تقلیل میدهند. طبعا اعتبار منبع خبر نیز در کار رسانه تعیینکننده و حیاتی است و متأسفانه این حساسیتها نیز به طرز قابلملاحظهای کاهش جدی یافته است. فضای مجازی یک فرصت بسیار مهم است، به شرطی که تهدیدهای خردکنندهاش را جدی بگیریم.
روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





