
ویلاییها
یک فیلم بزرگ نیازی ندارد کار دهم یا سی ام یک فیلمساز باشد. لااقل در سالهای اخیر دیگر اثبات شده که اینطور نیست. شاید هم از “همشهری کین” به این طرف!
فیلم بزرگ یک سری آدم باهوش میخواهد و یک نگاه باذکاوت که گوشه نادیده ای را ببیند و بلد باشد چطور و از چه زاویه ای ببیند. بلد باشد فصل تازه ای در ذهن ها باز کند و بلد باشد در حس برانگیزی، اندازه نگه دارد.
منیر قیدی گویا همه این ها را بلد است. این همه شناخت از موضوع و آدم هایی که داری درباره شان حرف می زنی و این همه نزدیک شدن به آنها و این همه دوری از ادا و اصول، کمترین پیآمدش ساختن یک فیلم خوب است.
“ویلاییها” این ادعا را اثبات میکند که جنگ ما هنوز کلی داستان نگفته دارد که در انتظارند.
و حالا دیگر سعید ملکان در سینمای ما یعنی استاندارد و یعنی کیفیت و یعنی کشف و یعنی فرصت. فرصتی مغتنم برای فیلمسازان مستعد و منتظر.
چقدر این ثریا قاسمی بازیگر بی نظیری است. چقدر لحظه را می شناسد. حضورش چقدر گرم است. نگاهش چقدر قوّت دارد. بازیگر اصیلی است دیگر.
“ویلایی ها” فیلم بزرگی است که بزرگی اش را از بزرگی پروداکشن به دست نیاورده. یک فیلم بزرگ که پایانش را دوست ندارم.
۴ ستاره از ۵

حرکت خلاف مسیر معمول، همیشه سخت و پرخطر است، به ویژه در شیوه روایت. ممکن است مخاطب به محض از دستدادن یا فهمنکردن منطق روایت، عنان کار را از کف بدهد و ارتباطش با فیلم قطع شود.
رامبد جوان در “نگار” شیوه روایی پرریسکی را انتخاب کرده و بااین تجربه متفاوت، خطر کرده است، اما به گمان من به سلامت از این مسیر عبور کرده.
فیلم داستان ساده و کوتاهی دارد اما انتخاب فیلمساز، روایت پیچیده و غیرمعمول است. تاجایی که این شکل بیانی لکنت نداشته باشد باید آن را همینطور که هست پذیرفت.
نقطه گذاریهای فیلم در رفت و برگشت میان واقعیت و رویا درست و دست یافتنی است و طوری کدگذاری شده که این مرز گم نمیشود. از سوی دیگر فیلمساز همهجا حواسش به خط اصلی داستان هست. البته که کمی حواسجمعی و صبر و دقت هم برای لذت بردن از این فیلم، کفایت می کند.
فانتزی به مقدار کافی، کمی تعلیق و معما، چاشنی اکشن به میزان لازم و یکی دو بند انگشت غافلگیری. دستپخت رامبد جوان معجون دلپذیری است.
۳.۵ ستاره از ۵

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟