۱٫ بالاخره یک ملودرام درست و درمان دیدم که حسابی حال آدم را جا می آورد. “خانه ای در خیابان چهل و یکم” اولین ساخته حمیدرضا قربانی تمام ویژگی های یک ملودرام جذاب را دارد. فیلم حکایت روابط ساده ای است که با یک حادثه، به شدت پیچیده می شود و تک تک آدم ها را بر سر دوراهی های دشوار قرار می دهد. تمام آدم ها محکوم به انتخابند میان گزینه هایی که دوسر باخت است. بعد از آن اتفاق محوری، دیگر هیچ چیز قابل برگشت نیست و تنها آدم ها با انتخاب هایشان محک می خورند. فصل درخشان و تاثیرگذار پایانی فیلم هم مخاطب را اقناع می کند. فیلمنامه دقیق، روان و منسجم است و قربانی، کارگردانی مسلط نشان می دهد. بازی ها عالیست، سارا بهرامی که در تئاتر بازیگر شناخته شده ایست، اینجا توان و قابلیت حسی خود را نشان داده و حتما دیده می شود. مهناز افشار در ادامه مسیر پختگی اش حرکت می کند و بازی علی مصفا، بازیگر نوجوان فیلم و سهیلا رضوی نیز چشمگیر است. دوست داشتم فیلم کمی به کاراکتر “مادر” نزدیک تر می شد که نشد و بر تنهایی و فراموش شدگی و موقعیت دشوار او بیش از دیگران تاکید می شد که نشد. شگفتا و دریغ که جای این فیلم در بخش مسابقه اصلی خالیست. ۴٫۵ ستاره از ۵
۲٫ “خشم و هیاهو” آخرین ساخته هومن سیدی به روشنی برداشتی مستقیم از ماجرای ناصر محمدخانی و شهلا جاهد است. سیدی دست روی قصه حساسی گذاشته که بسیاری از مردم، کلیات و جزییات آن را می دانند. همین نکته اما به پاشنه آشیل فیلم بدل می شود. اطلاعات فیلم از اصل واقعه -وعملا از اطلاعات مخاطب- عقب تر است و چیز تازه ای هم به آن نیز اضافه نمی کند، نه تحلیل تازه ای می دهد و نه از زاویه تازه ای وارد می شود. نمایش روایت های متفاوت راویان مختلف، خامدستانه است و در کلیت اثر جای نمی گیرد. تغییراتی هم که در فیلم نسبت به واقعه اصلی داده شده، نظیر ماجرای کما و از این قبیل، به سود فیلم تمام نشده و حتی گاه به ابهام و خلل در روند دراماتیک داستان انجامیده است. سیدی حالا به یک کارگردان تثبیت شده و با استعداد در میان فیلمسازان جوان بدل شده که می داند چه می کند و حرف هم برای گفتن دارد. هر چهار فیلمش در ساختار و مضمون فیلم های متفاوتی هستند. از این رو توقع از او فیلم به فیلم بالاتر می رود و این موقعیت دشواری است. ۲ ستاره از ۵
۳٫ “آااادت نمی کنیم” قصه دو زوج است و همان حکایت سوءتفاهم و خیانت و تبعات آن. فیلم، خوب اطلاعات را پخش می کند و ریتم مناسبی دارد. اما شخصیت ها جز کاراکتری که ساره بیات بازی می کند، عمق و هویت داستانی ندارند. طبعا مطابق الگوی معروف در فیلم های معمایی، معمولا وقتی فیلم بر مجرم نشان دادن کاراکتری اصرار دارد و همه شواهد را برای محکومیت او می چیند، باید به آن شک کرد. چون به احتمال زیاد قرار است بعدها -پس از انجام مراسم”تعلیق” و منحرف کردن ذهن مخاطب، ناگهان کاراکتر دیگری به عنوان مجرم رو شود و غافلگیری مورد نظر فیلمساز اتفاق بیفتد . همین موضوع می تواند به لو رفنن زود هنگام آن نکته غافلگیر کننده منجر شود. این فیلم نسبت به کار اول ابراهیم ابراهیمیان-ارسال آگهی تسلیت….” گام مهمی به جلوست. ۳ ستاره از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- «جنگ جهانی سوم» به هلند میرود
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست