تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۱/۲۲ - ۱۰:۵۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 14573
 دو سینماگر ایرانی و پنج سینماگر خارجی آثار بخش سینمای سعادت جشنواره جهانی فیلم فجر را داوری می‌کنند.

به گزارش سینماسینما، مجید مجیدی و ناصر تقوایی دو فیلمساز برجسته ایرانی در کنار زینب آتاکان، خوزه لوئیس گوئرین، ایوو فلت، ژوانگ ‌‌ژوانگ تیان و امانوئل پرووس سینماگرانی از نقاط مختلف جهان آثار حاضر در بخش سینمای سعادت سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر را داوری خواهند کرد.

مجید مجیدی

مجید مجیدی متولد ۱۳۳۸ تهران است. او فعالیت هنری را با بازی در نمایش‌های مذهبی آغاز کرد و سپس به حوزه اندیشه و هنر اسلامی پیوست و به بازی در نمایش، نویسندگی و کارگردانی فیلم کوتاه پرداخت. نویسندگی و کارگردانی فیلم کوتاه «انفجار» نخستین تجربه اوست،‌ که با دوربین ۱۶ م.م فیلمبرداری شد و فیلم «بدوک» اولین فیلم بلند در مقام کارگردان است. مجیدی یکی از پرافتخارترین سینماگران ایرانی در عرصه بین‌المللی است و فیلم «بچه‌های آسمان» ساخته او در فهرست پنج فیلم نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان بود. «باران»، «رنگ خدا»، «بید مجنون»، «پدر» و «محمد رسول الله (ص)» و … از ساخته‌های این کارگردان هستند.

ناصر تقوایی

ناصر تقوایی متولد ۱۳۲۰ درآبادان، نویسنده و سینماگر است. او پیش از ورود به سینما، در عرصه داستان‌نویسی فعال بود. مجموعه داستان «تابستان همان سال» نوید ظهور نویسنده‌ای توانا را می‌داد، اما تقوایی سینما را به ادبیات ترجیح داد، هر چند در بسیاری از آثارش به اقتباس از آثار ادبی پرداخت و می‌توان گفت رابطه‌اش را با ادبیات حفظ کرد. تقوایی فیلمسازی را با مستندسازی آغاز کرد و در اواخر دهه ۴۰ شمسی با فیلم «آرامش در حضور دیگران» وارد سینمای حرفه‌ای شد. او به همراه مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی جزو پیشقراولان موج سینمای ایران محسوب می‌شود. «صادق کرده»، «نفرین»، «ناخدا خورشید»، «ای ایران» و «کاغذ بی‌خط» دیگر ساخته‌های این کارگردان هستند.

زینب آتاکان (ZEYNEP ATAKAN)

آتاکان متولد ۱۹۶۶ در استانبول است و فارغ‌التحصیل از دانشکده هنرهای تجسمی، سینما و تلویزیون دانشگاه مارمارا. او پس از اتمام دوره تحصیلی، از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۹ به عنوان دستیار کارگردان و تهیه‌کننده تبلیغات تلویزیونی فعالیت کرد و توانست کمپانی تبلیغاتی‌ مستقل‌اش را در سال ۱۹۹۴ تاسیس کند. او در سال ۱۹۹۹ به صنعت فیلمسازی پا گذاشت و در سال ۲۰۰۷ موفق شد کمپانی «زینو فیلم» را راه‌اندازی کند.

در سال ۲۰۱۰ جایزه بهترین تهیه‌کننده را از آکادمی فیلم اروپا برد و YAPIMLAB را تاسیس کرد. آتاکان از سال ۲۰۱۱ ریاست SE-YAP، انجمن تهیه‌کنندگان ترکیه، را به عهده دارد و از سال ۲۰۱۴ هم معاون EWA، شبکه سمعی و بصری زنان اروپا است. او جایزه دستاورد هنری بیلگه اولگاچ را در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان از آن خود کرد. آخرین فیلمی که آتاکان تهیه کرده، «خواب زمستانی» ساخته نوری بیلگه جیلان توانست جایزه نخل طلا را از جشنواره کن دریافت کند.

از کارنامه کاری آتاکان: «لولا» ۱۹۹۹، «در ناکجاآباد» ۲۰۰۲، «اقلیم‌ها» ۲۰۰۶، «سه میمون» ۲۰۰۸، «روزی روزگاری آناتولی» ۲۰۱۱، «خواب زمستانی» ۲۰۱۴٫

خوزه لوئیس گوئرین

متولد سال ۱۹۶۰ در بارسلونا، گوئرین یکی از تاثیرگذارترین و خلاق‌ترین فیلمسازان مستند اروپاست و در سینمای بسیار پویا و همچنان دست کم گرفته شده ی کاتالان جایگاه ویژه و معتبری دارد. یک کارگردان اصیل و هوشمند و پروفسور دانشگاه پومپئو فابرا. گوئرین نوعی دینامیک جدید و ذهنیتی تجربی را وارد سینمای کاتالان و اسپانیا کرده است.

او به همراه همکارش، خواکیم یورا، رشته مستندسازی را در دانشگاه پومپئو فابرا به یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین مراکز آموزش و کار در زمینه سینمای تجربی غیرداستانی کرده است و الهام بخش نسل جدیدی از فیلمسازان جوان در سراسر جهان است.

گوئرین اولین فیلمش را، «انگیزه‌های برتا» در سال ۱۹۸۳ ساخت. او با فیلم «در حال ساخت» (۲۰۰۱) فیلمسازی را ادامه، داد و توانست جایزه گویا اوارد بهترین مستند را دریافت کند. «در شهر سیلویا» (۲۰۰۷) در جشنواره ونیز پذیرفته شد و در سال ۲۰۱۰ مستند دیگری به کارگردانی او به نام «مهمان» در جشنواره ونیز به نمایش درآد. در سال ۲۰۱۱ همراه با یوناس مکاس فیلمی را کارگردانی کرد به نام «خبرنگار» و در همان سال دو فیلم دیگر را هم جلوی دوربین برد، «خاطرات یک روز صبح» و «دو نامه از آنا». در سال ۲۰۱۵ او «سفیر سن لویی» و «آکادمی الهه‌های شعر و موسیقی» را هم به اتمام رسانده است.

ایوو فلت

ایوو فلت متولد سال ۱۹۶۸ در تالین استونی، تهیه کننده و صداگذار سینماست. او یکی از موسسین کمپانی فیلمسازی آل‌فیلم در سال ۱۹۹۵ است و تا به حال برای بیش از ۵۰ فیلم سینمایی و مستند صداگذاری کرده است. او از سال ۲۰۰۵ به سراغ تهیه‌کنندگی رفت و در حال حاضر یکی از تهیه‌کنندگان و مدیرعامل کمپانی آل‌فیلم است. در دو سال گذشته با فیلم «نارنگی‌ها» ساخته زازا اوروشادزه یک بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد و همچنین شانس دو بار نامزدی در مراسم گلدن گلوب را برای فیلم های «نارنگی‌ها» و «شمشیرباز» ساخته کلاوس هارو به دست آورد.

برخی از آثاری که به تهیه‌کنندگی فلت ساخته شده‌اند عبارتند از: «جورج» (۲۰۰۷ پیتر سیم)، «فیلم تومیک» (۲۰۰۸ مارکو رت)؛ سفر به والهالا (۲۰۰۸ تونیس لپیک)، «تسلیم در سکوت» (۲۰۱۰ لینا تریسکینا)؛ اولگ (۲۰۱۰ ژان تومیک)؛ اشتباهات سوخته (مارتی هلده ۲۰۱۰)؛ رت کینگ (۲۰۱۰ پتری کوتویکا)؛ «نارنگی‌ها» (۲۰۱۳، زازا اوروشادزه)؛ «منظره‌ای با چندماه» (۲۰۱۴ ژان تومیک)؛ خبرهای سوخته ادی فرز (۲۰۱۵، مارکو رت)؛ «صدای سکوت» (۲۰۱۵،‌ مادلی لین)؛ و «شمشیرباز» (۲۰۱۵، کلاوس هارو).

ایوو فلت در حال حاضر مشغول تهیه فیلم دیگری از زازا اوروشادزه است به نام «راهب»، فیلمی از مارکو رت به نام «خاطرات یک کشیش شهری»؛ «پرتغال» به کارگردانی لوری لاگله و «شاعر و آسمان» ساخته توماس هاوزر.

ژوانگ ‌‌ژوانگ تیان (TIAN ZHUANGZHUANG)

ژوانگ‌ ژوانگ تیان، متولد ۱۹۵۲ در چین فیلمساز و تهیه‌کننده است. او که در خانواده‌ای اهل سینما به دنیا آمده است، فعالیت حرفه‌ای هنر‌ی‌اش را با عکاسی آماتور و دستیاری فیلمبردار در آکادمی فیلم بیجینگ آغاز کرد و در سال ۱۹۸۲ از این آکادمی فارغ‌التحصیل شد. او همراه با هم‌کلاسی‌هایش چن کایگه و ژانگ ییمو آغازگران جنبش نسل پنجم سینمای چین هستند.

تیان، پس از فارغ‌التحصیلی در استودیو فیلم مشغول به کار شد و اواسط دهه ۱۹۸۰ بود که با چند فیلم تجربی- در زمین شکار (۱۹۸۵) و دزد اسب (۱۹۸۶)- در سطح بین‌المللی شناخته شد. اما بعدها او بیشتر به سمت تهیه‌کنندگی و حمایت و راهنمایی نسل جدید و جوان کارگردانان چین رفت. مارتین اسکورسیزی، فیلم «دزد اسب» ساخته تیان را فیلم محبوب‌اش از دهه ۱۹۹۰ می‌داند. «فصل بهار در شهری کوچک» (۲۰۰۲) بازگشت او به دنیای کارگردانی پس از ۹ سال غیبت است. تیان از سال ۲۰۰۳ استاد و رئیس آکادمی فیلم بیجینگ است.

اسامی بعضی از ساخته‌های این فیلمساز عبارتند از: «در زمین شکار» (۱۹۸۵)، «دزد اسب» (۱۹۸۶)، «فصل بهار در شهری کوچک» (۲۰۰۲)،‌ «دلامو» (۲۰۰۴).

امانوئل پرووس

امانوئل پرووس متولد ۱۹۶۹ در کامبرای فعالیت‌اش را در ارتش فرانسه به عنوان فیلمبردار و عکاس آغاز کرد. او بیش از ده فیلم کوتاه کارگرانی کرد و جوایز بسیاری را از جشنواره‌های مختلف دریافت کرد. او پس از مدت‌ها کار در استودیوی مولتی‌مدیای گامون و تهیه مجموعه‌های متعدد انیمیشن تلویزیونی، آوالانچی پروداکشن را در سال ۱۹۹۹ برای ساخت فیلم سینمایی بلند تاسیس کرد. او انیمیشن «کورنل و برنی» و همینطور فیلم سینمایی «سریع برو» را هم به عنوان نویسنده فیلمنامه در کارنامه خود دارد.

فیلموگرافی به عنوان تهیه کننده: گروه نابینا (محمد مفتکر)؛ آرتور ۳ و جنگ دو جهان (لوک بسون)؛ آرتور ۲ انتقام مالتازار (لوک بسون)؛ سریع برو (اولیویه ون هوفستاد)، خون‌آشام‌ها (لورن کورا)؛ آرتور و نامرئی‌‌ها (لوک بسون)؛ هیچ کس کامل نیست (رافائل سیبیلا)؛ خروج (اولیویه مگاتن).

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا ششم اردیبهشت ماه ۹۵ به دبیری رضا میرکریمی در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها