به گزارش سینماسینما، تعدادی از زنان حاضر در جشنواره فیلم کن که در میان آنها چهرههای سرشناسی از کیت بلانشت و کریستن استوارت تا جین فوندا هم دیده میشدند، در اقدامی بیسابقه در یک راهپیمایی اعتراضی به نابرابری جنسیتی در صنعت سینما روی فرش قرمز جشنواره فیلم کن حضور یافتند.

در این راهپیمایی اعتراضی تعدادی از بازیگران سرشناس، فیلمسازان و کارشناسان زن صنعت سینما حضور داشتند و کنار یکدیگر از پلههای کاخ جشنواره بالا رفتند.
این هشتاد و دو زن نشاندهنده تعداد زنان فیلمسازی بودند که در تاریخ هفتاد ساله جشنواره فیلم کن برای رقابت در جشنواره انتخاب شدهاند که در قیاس با مردان رقمی ناچیز و نشانگر نابرابری عمیق جنسیتی در صنعت سینما است.
در مقایسه با ۸۲ فیلمساز زن، در تاریخ جشنواره کن تا کنون بیش از ۱۸۶۰ فیلمساز مرد برای رقابت به کن سفر کردهاند.
سازماندهندگان این رویداد اعتراضی اعلام کردند با این کار قصد داشتند نشان دهند که هنوز هم پیشرفت و ترقی در کار حرفهای برای زنان بسیار دشوار است.
سلما هایک بازیگر سرشناس، پتی جنکینز کارگردان «زن شگفتانگیز» و آنیس واردا فیلمساز سرشناس فرانسوی از دیگر چهرههای حاضر در این رویداد بودند.
در پایان این حرکت کیت بلانشت در بالای پلههای کاخ جشنواره بیانیهای به انگلیسی خواند و همان بیانیه را آنیس واردا به فرانسوی تکرار کرد.
در بخشهایی از این بیانیه آمده است: «زنان در جهان اقلیت نیستند در حالی که جریان غالب در صنعت سینِما خلاف این واقعیت عمل میکند. ما روی این پلهها کنار هم ایستادهایم تا نمادی برای تغییر وضعیت زنان و پیشرفت آنها باشیم. پلههای پیشرفت در صنعت سینما باید برای همگان در دسترس باشد.»
در این دوره از جشنواره فیلم کن از میان ۲۱ اثر پذیرفته شده در بخش رقابت اصلی فقط ۳ اثر ساخته فیلمسازان زن است.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کارگردانان زن در هالیوود با دست خالی میجنگند
- برای فعالیتهای هنری و اجتماعی؛ کیت بلانشت، یک جایزه تاریخی مهم میگیرد
- رسولاف در لیست فیلمسازان «دور از وطنِ» جشنوارهٔ روتردام
- کریستن استوارت: تأثیر ترامپ بر صنعت فیلم وحشتناک است
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- در نقش یک جن سلطنتی؛ دستمزد کیت بلانشت برای «ارباب حلقهها» ساندویچ رایگان بود
- کیت بلانشت رئیس هیات داوران کمرا ایمیج ۲۰۲۴ شد
- اعتصاب گریبان لوکارنو را گرفت/ مذاکره با کیت بلانشت ادامه دارد
- پس از ۲۳۰ روز فیلمبرداری؛ آلفونسو کوارون «سلب مسئولیت» را تمام کرد
- آکادمی اسکار درباره نامزدی مشکوک تصمیم گرفت
- واکنش آکادمی اسکار به یک نامزدی مشکوک
- برندگان انجمن ملی منتقدان آمریکا؛ یک پیروزی نادر/ تاد فیلد با «تار» هت تریک کرد
- منتقدان لسآنجلس فیلم برگزیده سال را انتخاب کردند
- نامزدهای جوایز گاتهام معرفی شدند/ رقابت کیت بلانشت و برندن فریزر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





