سینماسینما، محمد حقیقت – پاریس
«بیگانه» نوشته آلبر کامو توسط فرانسوا اوزون، به فیلم در می آید. این رمان بسیار مشهور فرانسوی که در سال ۱۹۴۲ برای نخستین انتشار یافته، خیلی سریع محبوبیت جهانی پیدا کرد و تا به امروز به ۶۸ زبان از جمله به فارسی، تر جمه و منتشر شده است. «بیگانه» سومین مقام ترجمه و چاپ یک کتاب فرانسوی بعد از «شازده کوچولو» و « هزار فرسنگ زیر دریاها» را در جهان بدست آورده است.
از همان سالهای اولیه انتشار، برخی از سینما گران برای اقتباس از آن از جمله ژان رنوار و دیگران، افسون شده بودند، اما سر انجام لوچینو ویسکونتی نخستین اقتباس سینمایی را از این اثر در سال ۱۹۶۷ با بازی مارچلو ماسترویانی انجام داد. فیلمسازان دیگری نیز برای این کار وسوسه شدند از جمله سهراب شهید ثالث بدنبال ساخت آن در سال ۱۹۸۳ بود و قرار شد که با جان ماریا ولونته بازیگر مشهور ایتالیایی نیز وارد مذاکره شود، که به نتیجه نرسید و بعد از آن، شهید ثالث در قرار ملاقاتی با ژان پییر لئو بازیگر فیلمهای گدار و تروفو ، نیز در پاریس در همان سال ۱۹۸۳ ملاقاتی در استودیو ۱۳ به مالکیت کلود للوش، انجام داد و وی را به بازی در این اقتباس سینمایی تشویق کرد اما با مشکل فراهم نشدن بودجه کار ها پیش نرفت و پروژه به سر انجام نرسید.
در فرانسه اعلام شده که فیلمساز شناخته شده فرانسوی فرانسوا اوزون ۵۷ ساله در تدارکات ساخت فیلم «بیگانه» است تا آن را در ماه آوریل امسال در مراکش جلوی دوربین ببرد. از بازیگران این فیلم فعلا نام بنجامن ووازن که قبلا هم در فیلم «تابستان ۸۵» همین کارگردان بازی کرده بود، صحبت به میان آمده است. بسیاری از تهیه کنندگان حرفه ای، اقتباس سینمایی از این اثر آلبر کامو را بسیار دشوار توصیف کرده اند و حتی معتقدند، که ویسکونتی با وجود سه نام بزرگ کامو، ویسکونتی، ماسترویانی در اکران عمومی نیز مورد استقبال قرار نگرفته بود! رمان آلبر کامو که در ژانر ادبیات پوچی و ابسورد گنجانده شده، که از زمان انتشارش به بعد موقعیت درخشانی برای نویسنده به همراه آورده، مورد اقتباس های سینمایی و تاتری زیادی قرار گرفته است. علاقهمندان منتظر نتیجه کار فرانسوا اوزون خواهند بود. او در اغلب فیلم هایش بسیار موفق عمل کرده است.

بازیگر نقش اصلی «بیگانه»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- «بیگانه- رومولوس»؛ فیلمی که معادلات را در آینده بهم میزند
- «کالیگولا»؛ تنهایی هراس انگیزِ امپراتور!
- «جنایت بیدقت» به جشنواره «مینیاپولیس» میرود
- «نامو» صاحب ترازوی طلایی جشنواره فیلم جنایت و مکافات استانبول شد
- یک جایزه بینالمللی برای فیلم «نامو»/ جایزه بهترین بازیگر مرد بخش رقابت سینمای جوان جشنواره هنگ کنگ
- حقایقی درباره مهناز افشار به بهانه سالروز تولد او
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





