معاون سیما از بی پولی تلویزیون برای ساخت سریال با درجه کیفی الف خبر داد و گفت به بهبود رابطه دولت با ما و کمک مالی امیدواریم.
به گزارش «سینماسینما» چندی است کارگردانهای نام آشنا سینما و تلویزیون که بهترین سریالهای صدا و سیما را به نام خود ثبت کردهاند، بدون هیچ مقاومتی بار سفر بستند و به شبکه نمایش خانگی پناه بردند. از جمله این کارگردانها میتوان به داوود میرباقری و حسن فتحی کارگردانهای سریال «مختارنامه» و «شب دهم» اشاره کرد. سریالهایی که همچنان در دهه محرم آنتن شبکههای مختلف صدا و سیما را پر میکنند.
یکی از دلایل بیتوجهی این کارگردانها، بیپولی صدا و سیما و بالا بودن هزینه ساخت سریالها با درجه کیفی «الف» است. علی اصغر پورمحمدی معاون سیما در گفتوگو با ایسنا عنوان کرد صدا و سیما هیچ بودجهای برای ساخت سریالهای الف ندارد و علت خالی بودن آنتن تلویزیون از سریال جدید ویژه محرم، کاهش سریالهای الف ویژه و همچنین سیاستها و رویکردهای جدید تلویزیون است.
به گفته او تلویزیون در حال حاضر هیچ بودجهای برای ساخت سریالهای الف ویژه ندارد و و برای گرفتن بودجه به دنبال مشارکت با بخشهای خصوصی است. البته به نظر میرسد این تنها یکی از مشکلات صدا و سیما برای همکاری با کارگردانهای معتبر است. با تغییر جایگاه شبکه خانگی و تولیدات آن و جای گرفتن این آثار در سبد فرهنگی مردم، تمایل هنرمندان برای حضور در تلویزیون کم رنگتر شده است. ممیزیها در شبکه نمایش خانگی قابل مقایسه با صدا و سیما نیست و فیلمنامههای آماده به ساخت کمتر خط خطی میشوند.
با این همه کارگردانهایی چون فرج الله سلحشور با سریال «حضرت موسی» در صف انتظار تلویزیون ایستادهاند تا بعد از تامین هزینهها سریالهای خود را کلید بزنند.
در میان صحبتهای پورمحمدی اما نکته قابل توجی دیده میشود: «امیدواریم رابطه دولت با ما خوب شود و دولت ما را در ساخت سریالهای الف ویژه کمک کند.» این حرف او نشان میدهد دولت یازدهم به دلیل رویکرد صدا و سیما در مذاکرات هستهای و سیاست خارجی، دل خوشی ندارد و کمکی هم برای برون رفت تلویزیون از بحران مالی نمیکند. این در حالی است که در دولت نهم و دهم، صدا و سیما نهایت همکاری را با تلویزیون داشت اما از همان زمان کمبود بودجه تهیه کنندگان تلویزیون را مجاب به گرفتن اسپانسرها بخش خصوصی در برنامههای تولیدی و سریالهای تلویزیونی کرد.
پورمحمدی به سریال در کمد مانده کمال تبریزی هم کرده است: «این مجموعه اکنون در حال انجام کارهایش است تا انشاالله به زودی فاز سوم آن کلید بخورد. اگر ما بتوانیم با همین مختصر بودجهای که داریم اصلاحاتش را انجام بدهیم حتما آن را پخش میکنیم، اما «سرزمین کهن» قطعا امسال پخش نخواهد شد.»
با پایان برنامه «خندوانه»، تلویزیون با بحران کمبود مخاطب روبرو شده است. «کیمیا» تنها سریالی است که صدا و سیما روی آن برای جذب مخاطب حساب ویژهای باز کرده بود که آن هم انتظارات مخاطب و مدیران صدا و سیما را برآورده نکرد. در ادامه با آرزوی بهبود رابطه دولت با تلویزیون! باید دید ریزش مخاطبان، مدیران صدا و سیما را مجاب میکند سریالهایی چون «سرزمین کهن» را بیهیچ سناریوی تازهای، از انبارها درآورند و باز هم مخاطبان را نمکگیر کنند یا خیر.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
- درهای بسته!
- «ماه ماه»؛ ابتکار ماه رمضانی شبکه سلامت
- رابطه سینما و تلویزیون چگونه باشد راضی کننده است؟
- بر شاخهای که نشستهاید؛ به دست خود اره میسایید
- پایههای ناامن سریال «خانه امن»
- کرونا پای برنامههای تلویزیونی را به جوایز اسپریت باز کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





