تاریخ انتشار:۱۴۰۳/۰۷/۱۸ - ۰۹:۱۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 201226

سینماسینما، پاریس

در پنجاهمین دور‌ مراسم «سزار» که برای فرانسویان معادل اسکار است، از کوستا گاوراس فیلمساز سرشناس، تجلیل خواهد شد و سزار افتخاری برای مجموعه آثارش به وی خواهند داد. این مراسم روز ‌جمعه ۲۸ فوریه ۲۰۲۵ در سالن بزرگ المپیا در پاریس برگزار خواهد شد.

پیش از این اعلام شده بود که جولیا رابرتز، هنرپیشه امریکایی نیز  یک سزار افتخاری دریافت خواهد کرد. در این دور از مراسم سزار، هنرپیشه نامدار فرانسوی کاترین دونوو، ریاست مراسم را به عهده خواهد داشت.

از هم‌اکنون دست‌اندرکاران سینمای فرانسه خود را برای بدست آوردن جایزهایی در این مراسم در حال آماده‌سازی هستند. فیلم‌هایی چون «کنت مونت کریستو»، «امیلیا پرز»، از شانس بالایی برای بردن جوایز زیاد برخواردار خواهند بود. بیش از صد فیلم فرانسوی در سال ۲۰۲۴ تا به امروز به‌نمایش درآمده و هنوز سه ماه به پایان سال هم مانده است.

جوایز سزار جدا از ارج  گذاشتن به فیلم‌های فرانسوی اکران شده در طول سال، به یک فیلم خارجی که در سینماهای فرانسه اکران شده باشد نیز جایزه‌ای می‌دهد. در سال‌های گذشته اغلب فیلم‌های امریکایی یا اروپایی توانسته بودند این جایزه را بدست آورند، جدا از این، تا کنون از سینمای ایران تنها  اصغر فرهادی برای « جدایی نادر از سیمین» این جایزه را در سال ۲۰۱۲ بدست آورده بود. فیلم جدید محمد رسول‌اف «دانه انجیر معابد» که به تازگی به پرده سینماهای فرانسه آمده و توانسه در سه هفته اول حدود ۳۲۰ هزار تماشاگر داشته باشد و موفقیت بزرگی برای کارگردان محسوب می‌شود، جدا از فروش خوب در رسانه‌ای فرانسه هم به آن توجه شده، و می‌تواند شانس بالایی در بین کاندیداهای سزار بهترین فیلم خارجی داشته باشد.

لینک کوتاه

 

آخرین ها