وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امسال در جشنوارهی فیلم فجر با تفاوت محسوسی مواجه خواهیم بود،دربارهی ویژگی جشنوارهی امسال گفت:بیشتر فیلمها در این دولت ساخته شدهاند و مانند فیلمهای دورههای گذشته که در دولتهای قبلی ساخته شده بودند و با مشکلاتی مواجه بودند و نیازمند اصلاحات بودند و یا اصلا قابل نمایش نبودند، نیستند.
به گزارش سینماسینما، علی جنتی که ۷ بهمن ماه در نشست جلسهی امضای تفاهمنامه همکاری بین “رایتل” و سازمان سینمایی” برای برگزاری جشنوارهی فیلم فجر سخن میگفت،همچنین مطرح کرد: در آستانهی جشنوارهی فیلم فجر همه از روسای سه قوه تا مردم عادی از ما تقاضای بلیت دارند و این موضوع نشان میدهد که سینمای ما برای همه جذابیت دارد.
او با بیان اینکه سینمای ایران اهمیت خاصی در داخل و خارج کشور دارد و یکی از نقاط درخشان فرهنگ ایران است اظهار کرد: سینما وسیلهای است که فرهنگ و هنر ما را به دنیا معرفی میکند و در داخل کشور نیز غیر از جنبه سرگرمی از جنبه آموزشی و فرهنگ سازی نیز موثر و جذاب است.
جنتی اتهام سیاهنمایی به سینمای ایران را چندان درست ندانست و تاکید کرد: مسائل اجتماعی به خوبی در فیلمها پرداخته شده است، ضمن اینکه جامعه را به راه حلهایی برای کاهش آسیبهای اجتماعی نیز راهنمایی میکند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه تحولات زیادی در حوزه فیلم در این دولت اتفاق افتاده است، به راه اندازی سیستم VOD اشاره کرد و گفت: در این دولت با همکاری و همفکری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این سیستم در آیندهای نزدیک راه اندازی خواهد شد تا امکان دسترسی وسیع به فیلمهای مورد علاقه مردم فراهم شود، بیش از سه هزار فیلم داستانی در تاریخ سینمای ایران ساخته شده است که میتواند روی شبکه VOD قرار بگیرد و مخاطبان با قیمتی نازل به آن دسترسی یابند.
جنتی با بیان اینکه رویکردهای مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی نیز در این کار تحقق پیدا میکند و به مباحث عدالت محوری، دانشمحور بودن، درون زا بودن و برون گرا بودن و مردمی بودن طرح راه اندازی VOD اشاره کرد و گفت: راهاندازی این سیستم کاری دانش محور است که تولیدات فرهنگی ما را به جهان صادر میکند و عموم مردم نیز میتوانند از آن استفاده کنند.
وزیر ارشاد در ادامه با بیان اینکه در دو سال و نیم گذشته شعار ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقتصاد فرهنگ و هنر بوده است که در آینده نتایج آن نمود پیدا خواهد کرد، اظهار کرد: بحث اقتصاد خلاق نیز که پیش از این اصلا مطرح نبود، در وزارتخانه به طور جدی پیگیری میشود و میتواند در جامعه فرهنگی ارزش افزوده ایجاد کند، ما نیز باید با آینده نگری به این سمت برویم زیرا اقتصاد خلاق میتواند سهم خوبی در تولید ناخالص داخلی داشته باشد.
جنتی با اشاره به اینکه تاکید دولت بر واگذاری تصدیگری به بخشهای خصوصی است، اظهار کرد: بخش عمده نمایشگاه کتاب را به اتحادیه ناشران واگذار کردهایم که در آینده نیز احتمالا سهم آنها در این امر بیشتر خواهد و در برگزاری جشنوارهها نیز به این سمت حرکت کردهایم. در همین راستا سال گذشته با همکاری وزارت رفاه شروع به این کار کردیم که برای هر دو طرف مفید بود و امیدواریم در سالهای آینده نیز این همکاری ادامه پیدا کند، دولت در سال گذشته تنگناهای مالی بسیاری داشته است و مشارکت دستگاههای دیگر به خصوص در حوزه فرهنگ بسیار مفید خواهد بود.
رویکرد وزیر کار نسبت به فرهنگ
علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم در این نشست حاضر بود، درباره رویکرد این وزارتخانه نسبت به فرهنگ اظهار داشت: نگاه ما به فرهنگ ایرانی اسلامی و تولید داخلی مبتنی بر اجماع عمومی است و همه در دولت اتفاق نظر داریم که کار ما افزایش تولید داخلی فرهنگی است. در دنیایی که اساسا برای دیدن و شنیدن مرزی وجود ندارد و افراد همزمان به چندین فرهنگ متنوع دسترسی دارند، ما هیچ راهی جز تولید داخلی کالاهای فرهنگی نداریم، آرزوی ما نیز توجه بیشتر به تولید داخلی است و معتقدیم کالای فرهنگی نیز مثل سایر کالاهای داخلی وقتی مصرفش به کفایت برسد راهش را به جهان باز خواهد کرد.
وی با بیان اینکه “افزایش تولید فرهنگی نوعی مقاومت است و نباید نگران افزایش تولید بود،” اظهار کرد: تولیدات فرهنگی ما برایند متن همین جامعه است و در جهت آرمانهای ملت ایران حرکت میکند. براین اساس تصمیم گرفتیم در دولت در حوزه سرمایه گذاری در امور فرهنگی یک هم افزایی ایجاد کنیم زیرا در حوزه سرمایهگذاری نیز در کشور با مشکل فرهنگی مواجه هستیم. سرمایه گذاران اصیل ما خانهنشین شدند و سرمایه گذاران لمپن روی کار آمدند که امروز محاکمههای آن را از تلویزیون میبینیم.
وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه “ما برای رشد و بهرهوری روی حوزه فرهنگ حساب کردهایم و به تعاون به عنوان یک مفهوم برای زندگی بهتر ایرانیان نگاه میکنیم و نه صرفا به عنوان یک مفهوم اقتصادی،” ادامه داد: دراین حوزه نیز در وزارتخانه احساس وظیفه میکنیم. ما به فرهنگ تعاون و همیاری نیاز داریم زیرا نابرابری و فقر واقعیت جامعه ماست بنابراین ما به یک جنبش عظیم نیاز داریم.
ربیعی در پایان با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی نیز به عنوان زیر مجموعه این وزارتخانه برای خود سه رسالت اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی قائل است، گفت: حمایت شرکت رایتل (به عنوان شرکتی که صد درصد سهامش متعلق به سازمان تامین اجتماعی است،) از جشنواره فیلم فجر اقدامی است که سال گذشته و امسال صورت گرفته و امیدواریم هر ساله این همکاری ادامه پیدا کند، زیرا هم برای این شرکت، ارزش افزوده به همراه دارد هم به اقتصاد فرهنگ کمک خواهد کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
- لالهزار با ساخت ساختمان جدید خانه سینما دوباره جان میگیرد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟