راجر ایبرت، روزنامهنگار، منتقد سینما و فیلمنامهنویس برجسته آمریکایی، چهرهای بود که نقدهایش میتوانست مسیر هر فیلمی را تغییر دهد. او در سال ۱۹۷۵ بهعنوان نخستین منتقد فیلم، جایزه معتبر پولیتزر را دریافت کرد و تا زمان درگذشتش در سال ۲۰۱۳، به یکی از معتبرترین صداهای سینمای جهان بدل شد.
پس از مرگ او، همسرش به همراه گروهی از نویسندگان و ویراستاران برجسته ــ از جمله برایان تالریکو و مت زولر سیتز ــ میراثش را در وبسایتی به نام RogerEbert.com زنده نگه داشتهاند. این پایگاه همچنان نقدهایی منتشر میکند که به همان اندازه عمیق، دقیق و تأثیرگذارند و معیارهای ایبرت برای گفتوگو درباره سینما را ادامه میدهند.
تازهترین نمونه، نقد درخشان این گروه بر فیلم «یک تصادف ساده» ساخته جعفر پناهی است؛ فیلمها به ندرت موفق میشود بالاترین امتیاز ممکن، یعنی چهار ستاره کامل، را از منتقدان این وبسایت دریافت کند. «یک تصادف ساده» به این موفقیت دست یافته است.
یک تصادف ساده
ژانر: درام
۱۰۳ دقیقه ‧ PG-13 ‧ ۲۰۲۵
منتقد: رابرت دنیلز
با وجود عنوانش، هیچ فیلمی بهاندازهی «یک تصادف ساده» ساختهی جعفر پناهی ـ برندهی نخل طلای کن ـ تحت کنترل و هدایت کامل نیست. از همان نمای آغازین، که مردی (ابراهیم عزیزی) به همراه همسر باردارش شبانه در جاده خاکی رانندگی میکند، بهطور کامل در دستان این فیلمساز ایرانی قرار میگیریم. کودکشان در صندلی عقب، همزمان با پخش ترانههای پاپ از رادیو بالا و پایین میپرد. این صحنهی دلنشین خانوادگی ناگهان با زیر گرفتن سگی توسط پدر قطع میشود. دختر از مرگ سگ غمگین است، اما مادر بیتفاوت به نظر میرسد. او تقصیر را به گردن خدا و نبود چراغهای خیابان میاندازد؛ چیزی که حیوانات را قربانی رایج این جاده کرده است. او میگوید: «این فقط یک تصادف بود.» همانند موجوداتی که در این مسیر زندگیشان نابود میشود، زندگی این خانواده نیز به واسطهی این حادثه تغییر مسیر خواهد داد.
چند کیلومتر جلوتر، ماشین خانواده جلوی یک کارخانهی کوچک خراب میشود. یکی از کارکنان پیشنهاد تعمیر ماشین را میدهد، در حالیکه همکارش وحید (وحید مبصری) در اتاقی پشتی مشغول تلفن است. پیش از آنکه راننده را ببیند، صدای کشیده شدن پای مصنوعی را میشنود. لبخندش محو میشود و برای نگاه دقیقتر به گوشهای میرود. از زاویه دید او، تنها پاهای راننده را میبینیم که به دنبال جعبهابزار است. وقتی کمک میخواهد، وحید از اتاقی دیگر صدایش را تغییر میدهد. او باور دارد این مرد همان اقبال است، مأمور سابق اطلاعاتی که سالها پیش او را در زندان شکنجه کرده بود.
فیلم «یک تصادف ساده» اثری است دربارهی زندانها؛ زندانهایی که زمان و حافظه برای ما میسازند، و کلیدهای روانی نایابی که شاید راه رهایی باشند. پرسشی اساسی این است: چگونه میتوان انسان ماند وقتی انسانیتت از تو گرفته شده است؟ و چگونه میتوان از ابزارهای پوسیدهی همان دشمن برای مقابله با او استفاده نکرد؟ وقتی هیچ چیز جز آن ابزارها برایت باقی نمانده است؟
پناهی این پرسشها را به شخصیتهایش میسپارد ـ شخصیتهایی که بهسادگی میتوان همه را نسخههایی از خود او دانست. در نتیجه، این پرسشها بازتابی از گفتوگوی درونی خود او نیز هستند. پناهی نخستین بار در سال ۲۰۱۰ دستگیر شد؛ دو ماه زندان و تحمل شکنجه و تهدید علیه خانوادهاش را پشت سر گذاشت. پس از آزادی، او به حبس خانگی محکوم شد و از فیلمسازی منع شد؛ ممنوعیتی که تا امروز با سرسختی آن را زیر پا گذاشته است.
فیلم از جایی جان تازه میگیرد که وحید تصمیم به عمل میگیرد. او راننده را تا تعمیرگاه دنبال میکند، با ماشین به او ضربه میزند، او را میرباید و به بیابان میبرد؛ جایی که چالهای میکند تا زنده به گورش کند. وقتی مرد اصرار میکند که نمیتواند «پایچوبی» باشد چون جای زخمهایش تازهاند، شک به ذهن وحید راه مییابد. آیا واقعاً مرد درست را گیر آورده است؟ در حالیکه این تردید ذهن وحید را آزار میدهد، پناهی چندان جایی برای تردید باقی نمیگذارد: در صحنهی آغازین، دختر اشاره میکند که هیچکس اجازه ندارد به خانهشان بیاید و باید از همسایهها پرهیز کنند. همچنین، در بخش ابتدایی فیلم، پناهی چهرهی راننده را در نوری سرخ غرق میکند؛ تمهیدی که بعدها دوباره تکرار میشود و یادآور فیلم «مارنی» هیچکاک است؛ فیلمی که همانند این اثر، میانجی است میان حافظه و تروما.
با این حال، معمای هویت مرد برای پناهی اهمیت چندانی ندارد. او بیشتر به احساسات و زخمهایی توجه دارد که این بازگشت بر قربانیان بر جای میگذارد. وحید، بهجای کشتن مردی که شاید بیگناه باشد، به دنبال تأیید میرود. دوستی او را به عکاسی به نام شیوا (مریم افشاری) معرفی میکند؛ زنی که او هم زندانی سیاسی بوده است.
وقتی وحید، شیوا را مییابد، او مشغول گرفتن عکس عروسی از علی (مجید پناهی) و گُلی (حدیث پاکبتن) است؛ گُلی نیز زندانی سابق است. همه سوار ون وحید میشوند تا به سراغ زندانی دیگری بروند: حمید (محمدعلی الیاسمهر) پرخاشگر. چون همه در زمان بازداشت چشمبند داشتند، شناختشان از «پایچوبی» حسی است: وحید از صدا، شیوا از بو، و حمید با لمس جای زخم پای او. این تأکید بر حسها نشان میدهد که واکنش آنها به اندازهی منطق، از غریزه و خشم نیز سرچشمه میگیرد.
با این همه، «یک تصادف ساده» فیلمی انتقامجویانه نیست. برعکس، بهطور شگفتانگیزی طنز هم دارد. این جمع رنگارنگ ـ کارگری ساده، عروس و داماد، عکاس و مردی عادی ـ در فضایی تنگ گرد هم میآیند و تفاوتهایشان به شیوهای طنزآمیز بروز پیدا میکند. ماشین خراب میشود، کودکی به دنیا میآید، رشوه داده میشود و اختلافها به افشاگریهای طنازانه میانجامد. هرچند بخشی از این طنز از فیلمنامه میآید، اما حرکتهای نرم دوربین در تدوین امیر اطمینان نیز به همان اندازه شوخطبعانهاند.
در نتیجه، حس مکان در این فیلم دوگانه است: هم میتواند طنز بیافریند، هم تنش. زیرا زندانهای متعددی در فیلم حضور دارند: جعبه ابزار بزرگ ون که مرد را در آن پنهان میکنند و یادآور «طناب» هیچکاک است؛ خود ون؛ و بیابان بیکرانی که مقصدشان است. اوج این نگاه در صحنهی مونولوگ حمید در بیابان است: نمایی بلند و پیوسته که با حرکتهای آرام دوربین بین سه ترکیب مختلف جابهجا میشود، جایی که او تکتک افراد را به خاطر سکوت، پاککردن گذشته یا انفعالشان نکوهش میکند. هر کدام نمادی است از راهکارهایی که افراد تحت یک رژیم سرکوبگر در پیش میگیرند؛ نه فقط برای بقا، بلکه برای انسان ماندن.
پس پرسش اصلی فیلم این است: آیا این زنان و مردان به همان شیوههای شکنجهآمیز شکنجهگران خود متوسل میشوند؟ و آیا این ابزار واقعاً به رهایی از تروما کمک میکند؟ بازیگران، با صداقت تمام، کشمکش اخلاقی شخصیتهایشان را به نمایش میگذارند؛ تا جایی که مخاطب از میزان ظرافت اجرایشان غافل میماند. با فیلمبرداری امین جعفری، تغییرات لحنی نرم فیلمنامه، و بازی گروهی دقیق، از همان دقیقهی اول تا پایان این تریلر پرتنش مسحور میشویم؛ فیلمی آرام اما کوبنده. در این اثر هیچ نمایی هدر نمیرود و هیچ لحظهای بیثمر نیست؛ زیرا میداند سینما همان زندگی است: قدرت بازیافتن گذشته، محافظت از حال و تصور آینده را در خود دارد. «یک تصادف ساده» همهی اینها را همزمان انجام میدهد؛ برای شخصیتهایش و برای خالقش.
این نقد از جشنواره فیلم تلوراید نوشته شده است. فیلم از ۱۵ اکتبر ۲۰۲۵ اکران خواهد شد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- یادداشتی بر «یک تصادف ساده»/ جماعت! من دیگه حوصله ندارم
- سه جایزه برای دو فیلمساز ایرانی؛ برندگان جوایز آسیا پاسیفیک ۲۰۲۵ اعلام شد
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- آثار پناهی، مکری و روستایی در بخش غیررقابتی/ «رها» و «چشم بادومی» در مسابقه فیلمهای اول و یونیسف جشنواره هند
- فروش بالای فیلم پناهی؛ «یک تصادف ساده» در آستانه رکوردشکنی در فرانسه
- فهرست اولیه BIFA اعلام شد؛ فیلمهای جعفر پناهی و سپیده فارسی در جوایز فیلم مستقل بریتانیا
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت






