سینماسینما، اردوان زینی سوق، کرالا – داریوش مهرجویی سرشناسترین مهمان این دوره جشنواره فیلم «کرالا» در هند است.
تقدیر از این کارگردان شهیر ایرانی با اعطای جایزه یک عمر دستاورد سینمایی، از جمله برنامههای جشنواره بینالمللی فیلم «کرالا»ست که البته این برنامه امروز با سورپرایزی دیگر همراه شد.
به گزارش سینما سینما، در حاشیه برگزاری بیستمین جشنواره فیلم کرالا (IFFK) در هند، امروز و در هفتاد و ششمین سالگرد تولد داریوش مهرجویی، مراسم تولد این نویسنده و کارگردان سرشناس سینمای ایران با حضور خود او و در محل برگزاری جشنواره برگزار شد.
۷۶ سال پیش، برابر با هفدهم آذر ۱۳۱۸ خورشیدی، داریوش مهرجویی، مترجم، نویسنده و کارگردان سرشناس سینمای ایران در تهران به دنیا آمد. مهرجویی پس از تجربه ناموفق «الماس ۳۳»، با فیلم «گاو» در سال ۱۳۴۸ نگاهها را متوجه خود کرد و موج نوی سینمای ایران را کلید زد. ساخته شدن فیلم «گاو» در آخرین سالهای دهه ۴۰ خورشیدی، سینمای ایران را که تا پیش از آن حضور کمرنگی در جشنوارههای جهانی داشت به عنوان سینمایی متفکر و قابل اعتنا به منتقدان جهانی معرفی کرد. مهرجویی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای مدتی از ایران مهاجرت کرد اما چند سال بعد بازگشت و آثار پر طرفداری چون «اجارهنشینها»، «هامون»، «لیلا» و… را مقابل دوربین برد.
براساس نتایج یک نظرسنجی در سال ۱۳۸۳، او با آفریدن ۷ شخصیت، بیشترین شخصیت سینمایی ماندگار را در سینمای ایران خلق کرده است. در همین نظرسنجی شخصیت «هامون» در فیلمی به همین نام از داریوش مهرجویی، به عنوان ماندگارترین شخصیت تاریخ سینمای ایران برگزیده شد. مهرجویی علاوه بر فعالیت در سینما به نوشتن رمان و ترجمه نیز مشغول است.
بیستمین جشنواره فیلم کرالا با حضور چهارده فیلم (از ۴ تا ۱۱ دسامبر ۲۰۱۵) این روزها در تریواندروم مرکز کرالای هند در حال برگزاری است. فیلم «ممیرو» به کارگردانی هادی محقق در این دوره از جشنواره با سیزده فیلم از دیگر کشورها رقابت میکند.
عکسها: هادی محقق
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- مراسم سالگرد قتل داریوش مهرجویی و همسرش برگزار شد؛ دادخواهی دوباره در سالگرد «شب هولناک سینمای ایران»
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- کانون کارگردانان سینما برگزار میکند؛ مراسم اولین سالگرد قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- برگزاری مجدد دادگاه متهمان قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- هارون یشایایی: مهرجویی خیلی اهل مدارا بود
- معرفی فیلمهای راه یافته به مرحله دوم جایزه ایسفا
- وکیل متهم ردیف اول: شاید هیچ وقت ابهاماتِ پرونده قتلِ مهرجویی و همسرش حل نشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جمال و رومئو، ژولیت و شاه
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- «آغوش باز» آنلاین اکران میشود
- جشنواره مجارستانی به «مرثیهای برای ایل» جایزه داد
- بستههای ویژه و عیدی همراه اول بهمناسبت نیمه شعبان
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- آیین پایانی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- به بهانه اعلام اسامی نامزدهای جشنواره فیلم فجر
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- از فیلمهای نصحیتگونه و سفارشی تا بازی میخکوبکننده یک بازیگر
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
- آخرین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران
- جوایز گویا اهدا شد؛ اسکار سینمای اسپانیا به ۲ فیلم رسید
- واکنش ستاره اسکندری به توقیف «قاتل و وحشی»/ سالهاست که اندیشه را پشت قرهای کمر پنهان کردهاید
- یک اثر قابل اعتنا، رژه یک فیلم روی اعصاب و کارگردانی که دیر رسید
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- «خاتی»؛ در حلقه داستان تکراری و نخنما
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- معرفی برگزیدگان جشنواره رتردام
- وقت اعتراض به توقیف و ممیزی نرسیده است؟!
- استانداردهای یک کمپانی حرفهای
- «رکسانا»؛ فیلمی که دردها را فریاد میزند