سینماسینما: انتشار ویدئوی اعتراضی داریوش مهرجویی واکنشهای حمایتی زیادی را در بین اهالی سینما به ویژه کارگردانان، بازیگران و منتقدان برانگیخت.
این ویدئو که در اعتراض به اقدام سازمان سینمایی در حذف «لامینور» از اکران نوروزی منتشر شد، به سرعت و در تکراری آگاهانه در شبکههای مجازی به دفعات بازنشر شد و موجی را ایجاد کرد که باعث شد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی امروز اعلام موضع کند مبنی بر اینکه «لامینور» توقیف نشده است؛ هرچند کاربران فضای مجازی با یادآوری خاطره توقیف «سنتوری» پاسخ حبیب ایلبیگی را روشن و کافی ندانستند. کانون کارگردانان و انجمن تهیهکننده/ کارگردانان سینمای ایران هم بیانیههایی را در حمایت از مهرجویی صادر کردند.
در زیر برخی از واکنشهای سینماگران به این ویدئو که در صفحات مجازی آنها منتشر شده است را مرور میکنیم.
رضا میرکریمی: من هم اعتراض دارم. اگر نمی توانید با بزرگان سینما مهربان باشید، لااقل به قانون سخت گیرانهای که خودتان نوشتهاید احترام بگذارید.»
رامبد جوان: «ما سالها و شاید دههها به آقای داریوش مهرجویی نگاه کردیم. از فیلمهایش و خودش یاد گرفتیم.
او بزرگ سینمای ماست. این حال او، یعنی اندوه عمومی سینماگران ایرانی. این حال او یعنی تزریق ناامیدی به اهل هنر و تمام کسانی که دلی در سینه دارند و بابت ناراحتی کارگردان بینظیر سینمای ما، غصه میخورند. چه کنیم با زخمهای شما، استاد مهرجویی؟ غمگینیم برایتان.»
حسن فتحی: شاید تلختر و سنگینتر از گریههای مادر هر خانواده، مویههای جگرسوز پدر ی باشد که حاصل دسترنجش را خطاکارانی به باد میدهند.
سخنان تلخ و غمانگیز پدر فرهیخته و فهیم سینمای ایران و یکی از پایهگذران سینمای موج نو، استاد داریوش مهرجویی، دل هر ایرانی شیفته فرهنگ و هنر این سرزمین را به درد میآورد.
چه میکنید آقایان با سرمایههای گرانباری که مایه مباهات و افتخار ملت ما هستند!
فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ آقایان سازمان سینمایی؟!»
رویا تیموریان: «حواستان نیست یا نمیدانید که این مرد بزرگ آقای مهرجویی بزرگ سینمای ماست. اگر نمیدانید هم نمیتوان از شما خرده گرفت چون شما سینما نمیشناسید.
شما در جای غلط دارید تصمیمات غلطتر میگیرید. نه تنها شما که پیش از شما هم خوب خاطرمان هست با سنتوری چه کردید و حالا باز با لامینور و لامینورها، مهرجویی و مهرجوییها.
این بار هم بنده تمام قد خواهم ایستاد برای جناب مهرجویی که شما نمیشناسید وگرنه به خودتان اجازه نمیدادید با او این چنین کنید.»
آتیلا پسیانی: «زنده زنده دفن کردن عشق!
چطور به خودمون اجازه میدیم با بیش از نیم قرن کار و تجربه چنین کسی این رفتار رو داشته باشیم؟»
فاطمه گودرزی: کارگردان بزرگ سینما بسیار معترض هستند چون در مورد ایشون بیعدالتی صورت گرفته شاید یکی از دلایل این بهم ریختگی در ارگانهای مختلف تغییر اشخاص پشت میزیست که بسرعت اتفاق میفتد و آدمهای ناکارآمد پشت این میزهای تصمیمگیری مینشینند. جناب آقای مهرجویی ۵۰ سال در این سینما کار کردهاند وحرفهایترین سینماگر هستند و با تمامی مسائل وزارت ارشاد سینمایی آشنا هستند پس چه اتفاقی میفتد که فیلمشان از اکران نوروزی حذف میشود؟ استاد فلسفه و سینماگری که سالهاست مورد تمجید همه مردم و کاربلدهای سینما قرار گرفتهاند حال استاد را دریابید قبل از آنکه اتفاقهای بد وبدتری بیفتد.»
پدرام شریفی: «گالیله خشمگین میشود، تن نمیدهد، به عبث میکوشد تا مباحثهای جدلی با مفتریان خویش به راه بیندازد، ولی نسبت به موضوع پیچیدهای که پیش آمده و سرنوشت او را رقم زده است، بیاطلاع میماند. وی هرگز داوران خویش را پیش از ۲۲ ژوئن نخواهد دید، دادگاهی عادلانه و راستین نخواهد داشت و هرگز این فرصت را پیدا نخواهد کرد تا هوش و دانش شگفتانگیز خویش را -که بیش از سی سال بسیاری از اصحاب کلیسا را افسون کرده و حتی رام ساخته است- نشان دهد.»
پردیس احمدیه: «جناب اقای محمد رضا فرجی
مدیر کل محترم دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم
پُر واضح است که حتی ذرهای غم به وجودتان راه نمیدهید و با لبخندی بر لب به ریش همه کسانی که پشت درهای بسته اکران ماندهاند نگاه میکنید.
اما اینبار راه را اشتباه رفتهاید آقا!
اگر تارمویی از سر بزرگ این سینما، داریوش خان مهرجویی کم بشود، وای به حالتان. اگر چه که باز صدایی در دلم میگوید شما خم به ابرو هم نخواهید آورد.
به هر تقدیر مینویسم برای شما و هر مسئول دیگری، اِبایی از گفتن حقیقت ندارم که چه میکنید با کهنهکارهای این حرفه و تازهنفسها.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- «کارناوال» در یک چهارم نهایی
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- آغاز اکران جهانی «مست عشق» از پاییز
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- بازیگران سریال «از یاد رفته» معرفی شدند
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- «کارناوال» رامبد جوان به زودی در شبکه نمایش خانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





