پارسا پیروزفر که بعد از مدت ها درباره اتفاق پلاسکو واکنش نشان داده بود، این بار در آستانه انتخابات متنی در صفحه اینستاگرامش قرار داد.
به گزارش سینماسینما، این هنرمند نوشت:
آدم با آدم فرق دارد. حتى دو نفر آدم کاملاً شبیه به هم وجود ندارند. آدم هاى هیچ مجموعه اى شباهت کامل به هم ندارند. بنابراین محصول هر آدمى با دیگرى متفاوت است، ولو اینکه در مجموعه واحدى از جنسیت، نژاد، مذهب، ایدئولوژى، حزب و … باشند. تفکرى که همه را شبیه به هم مى بیند، کل مجموعه را بدون در نظر گرفتن تفاوت هاى فردى اعضاى مجموعه، صرفاً بر اساس پیش فرض هایى قضاوت مى کند. این تفکر اگر قدرتى در اختیار داشته باشد، به همه اعضاى آن مجموعه بطور یکسان لطف یا ظلم خواهد کرد. و اگر قدرت نداشته باشد چه بسا این نوع نگاه منجر به ظلم به خود و آدم هاى خارج از آن مجموعه گردد. مگر در هر اقلیمى، هر مذهبى، هر شغلى، هر خانواده اى طیف وسیعى از آدم هاى بد و متوسط و خوب و عالى وجود ندارد؟ سیاستمداران هم از این قاعده مستثنى نیستند. مگر همین همسایه دیروز، فردا صاحب فلان پست نمى شود، و هم کلاسى قدیمى، در آینده استاندار بهمان جا؟ همیشه و همه جا در مجموعه دولتمردان، طیف رنگارنگى از آدم هاى سفاک، رحیم، سفیه، خردمند، جبون یا دلیر نبوده اند؟ نبوده اند آنان که از یک خاندان و یک خانواده برخى مملکت به باد داده، و برخى آباد کرده اند؟ دولتمرد خردمندتر، هر قدر هم از تصور ما از دولتمرد آرمانى به دور، یا دست و پایش بسته باشد، شاید بتواند به آرامى شرایط بهترى براى جامعه فراهم کند؛ و یا لااقل مانند دیگرى ملتى را به تباهى و قهقرا نکشاند. تفکرى که همه را به یک چشم مى بیند اینجا هم خطرناک است؛ این بار براى خودمان، اطرافیانمان، و بیش از همه براى طبقاتى که متحمل بیشترین فشارها مى شوند. بله، تکان خوردن هم خودْ انتخابى است. مى توانیم از جا تکان نخوریم، چون با هیچ یک از انتخاب هاى موجود خود را کاملاً هم مسیر نمى دانیم. ولى در این بازى، انفعال هم خودْ تکانى است به نفع یکى! تکان نخوردن، بخشیدن میدان به کسانى است که شاید بهترین انتخاب موجود نباشند. دلسردیم و افسرده، پس تکان نمى خوریم. بارها تکان خوردیم و نتیجه اى ندیدیم. ولى شاید گاهى هم اوضاع کمى بهتر بوده و ندیده ایم. شاید چون دل و دماغ کنجکاوى و کشف تفاوت افراد را نداریم. ولى علاج این دلسردى و بى تفاوتى چیست؟ ادامه انفعال؟ باور به اینکه چیزى را نمى توانیم تغییر دهیم؟ بعید است علاج آن، تشویق خودمان و دیگران به رکود بیشتر باشد! فضیلتى در این رکود، و ارج و اجرى در این بى حرکتى نیست. بى طرفى به شمار طرفى که نمى خواهیمش خواهد افزود؛ و فردا دلسردى مان را عمیق تر، و فشارها را بیشتر خواهد کرد…
… تکان نخوردن، ما را همان جا که ایستاده ایم نگه نمى دارد، که عقب تر خواهد برد؛ ما و همه عزیزانمان را در گردابى آشنا فرو خواهد کشید. راهى جز دیدن تفاوت آدم ها و انتخاب نیست. براى سقوط نکردن در مغاکى که پیشتر تجربه کرده ایم فقط یک راه وجود دارد، یک و فقط یک راه … تکان خوردن و جلو رفتن ..
بیست و هفتم اردیبهشت نود و شش

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران مسترکلاس برگزار میکنند
- توضیح ساترا درباره حذف سکانسی از «در انتهای شب» چند روز پس از انتشار
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- گنگستری یا فیلمفارسی؟!/ نگاهی به سریال «یاغی»
- زامپانو وارد میشود/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- تقارن و توازن/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- فیلمنامهی جزئینگر، اجرای دقیق/ نگاهی به سریال «یاغی»
- اکران «تیتی» به تعویق افتاد
- تیزر «مست عشق»
- «تیتی» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فرانسوی شد
- پایان اختلافات طرفهای ایرانی و ترک «مست عشق»/ میانجیگری سرکنسولگری ایران در استانبول
- «مجبوریم» در جشنواره «مونز» بلژیک
- پاسخ تهیهکننده ترکیهای «مست عشق» به حسن فتحی/ چرا تمایل به تکمیل این فیلم نداشتید؟/ برای هر ادعا سند داریم
- «مست عشق» فتحی به یک شبکه ماهوارهای فارسیزبان فروخته شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری