تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۱۴:۵۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 175168

سینماسینما، محسن جعفری راد
۱- محمد کارت نمونه بارز فیلمسازی است که سلسله مراتب را طی کرده تا به اینجا رسیده که برای قسمت اول سریال اولش بتوان امتیازات مثبت نوشت.
کارت،  ابتدا در مستندسازی موفق بود و بعد در فیلم کوتاه داستانی و سپس فیلم بلند شنای پروانه را ساخت که جزو بهترین فیلم‌های اول چند سال اخیر است و حالا توقع از اولین سریال او بالاست که با اولین قسمتش به نظر می‌رسد می‌توان خوش بین بود.
۲- طبعا برای لو ندادن داستان به نکات کلی بسنده می‌کنیم. کارت در ادامه‌ی شنای پروانه، باز هم سراغ جنوب شهر رفته ولی این بار با فیلمنامه‌ای پر از جزئیات. شخصیت‌پردازی‌های ملموس با بازی‌های به اندازه بخصوص علی شادمان که یک تنه می‌تواند بار داستان را به دوش بکشد. فضاسازی‌های درست و کمتر دیده شده از جنوب شهر، شغل‌هایی که در جنوب شهر رایج هستند را در فیلمنامه به درستی ترسیم کرده و روایتی که هم ریتم بسیار تندی دارد و هم در شخصیت‌پردازی، آدم‌های همدلی برانگیز خلق کرده است.
۳- اما در اجرا، کارت بهتر از فیلم  شنای پروانه کار  کرده و تناسب بیشتری بین فرم بصری و بازی‌ها و تدوین دیده می‌شود که نشان می‌دهد همه چیز، مهندسی شده جلو می‌رود. از نورپردازی‌های دراماتیک و استفاده بجا و درست از نور طبیعی در شب و روز، لانگ شات‌های مناسب، نماهای نزدیک در خدمت پیشبرد درام و از همه مهمتر استفاده هویتمند از لوکیشن، چه زمین مبارزه باشد در ساختمان‌های تنگ و تاریک پایین شهر و چه  خیابان‌های بالای شهر و اتقاتی که به خوبی به داستان قوام می‌بخشد.
۴- اما مهمترین نقطه قوت سریال یاغی این است که برعکس اغلب سریال‌های نمایش خانگی، از همین حالا گام محکمی برداشته و با شخصیت‌ها و روند داستان، همذات پنداری می‌کنیم. به جای اینکه از قسمت پنجم یا دهم! تازه معلوم شود داستان درباره چیست! و این همان هوای تازه است. کارت با توجه به کمال‌گرایی‌اش برای مخاطب جزئیاتی ارائه می‌کند و گره‌هایی شکل می‌گیرد تا مخاطب مشتاق ادامه داستان باشد. دقیقا برعکس سریال‌هایی مثل دل، گیسو و … که ظاهر خوش رنگ و لعابی داشتند ولی خبری از فردیت قوام یافته در شخصیت‌ها و موقعیت‌های جذاب که داستان را جلو ببرد نبود که کارت دقیقا بر عکس با هر سکانس،  لایه‌ای به لایه‌های درامش اضافه می‌کند.
۵- امیدوارم قسمت‌های بعدی هم به قوام قسمت اول باشد. چه سریال‌ها که شروع خوبی داشتند و در ادامه به تدریج از تاثیرگذاری آنها کاسته شد اما به نظر می‌رسد محمد کارت، کارگردان جاه‌طلبی باشد و باید منتظر قسمت‌های جذاب‌تر باشیم. اگر این گونه شد که طبعا جزو بهترین سریال‌های سال خواهد شد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها