آتیلا پسیانی مهمترین مطالبه از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی را جلب اعتماد جامعه هنری میداند.
به گزارش سینماسینما، این هنرمند که در عرصههای هنری گوناگونی مانند تئاتر، سینما، تلویزیون فعال است، در گفتگویی از وضعیت دشوار اجرای تئاتر در دوران کرونا و پیگیریهای خانه سینما برای واکسیناسیون هنرمندان سخن میگوید، از تعطیلی رشته نمایش در هنرستان سوره دختران ابراز تاسف میکند و مهمترین مطالبات جامعه هنری از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی را اعتمادسازی میداند.
او در آغاز درباره مهمترین مطالبات هنرمندان از وزیر جدید میگوید: مهمترین خواسته جامعه هنری از وزیر جدید، جلب اعتماد است و این اعتماد با انجام اموری مانند برقراری حقوق ایام بیکاری، ارتقای وضعیت بهداشتی سالنهای تئاتر برای جلب اعتماد مردم، سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون هنرمندان و … رخ میدهد. اگر وزیر جدید این امور زیربنایی را انجام دهد، کل جامعه هنری پشت او خواهند ایستاد.
این هنرمند در ادامه، تعطیلی رشته نمایش در هنرستان سوره دختران را تصمیمی اشتباه میداند و میگوید: این تصمیم نادرست است مگر اینکه دلایلی کاملا منطقی داشته باشند. در هر حال متاسفانه این نگرانی وجود دارد که این ماجرا به دیگر مراکز آموزشی و دانشگاههای هنری هم تسری پیدا کند که اگر چنین شود، فضا برای فعالیت زنان در هنرهای نمایشی هر روز تنگتر خواهد شد و کم کم باید به فکر مردان زن پوش باشیم!
پسیانی که اجرای نمایشش «قهوه قجری» به دلیل شرایط کرونایی در اسفند سال ۹۸ متوقف شد، از وضعیت دشوار اجرای تئاتر در این دوران می گوید.
او توضیح میدهد: فعلا هیچ امیدی برای شروع دوباره تئاتر ندارم. با این ریتم واکسیناسیون بعید میدانم فعلا بتوانیم در شرایط معقولی تئاتر اجرا کنیم. البته که همه مشکلات ما فقط به واکسینه کردن مردم برنمیگردد. گیرم که کرونا را مهار کردیم، ترس مردم را برای حضور در سالنهای تئاتر چگونه مهار کنیم.
این کارگردان خاطرنشان میکند: تماشاگران تئاتر جزو قشر فکور جامعه هستند، کسانی که عموما به رعایت پروتکلهای بهداشتی پایبندند و چنین افرادی تا مدتها در سالنهای تئاتر حاضر نخواهند شد و باید برای جلب اعتماد دوباره آنان برای حضور در این سالنها تلاش کرد ولی با این شرایط، فعلا اجرای تئاتر منطقی به نظر نمیرسد.
پسیانی سپس از مشکلی دیگر هم سخن میگوید؛ اینکه تئاتر هنوز در سبد مصرف خانوار قرار نگرفته است.
او در این زمینه توضیح میدهد: تئاتر برای مردم ما به نان تبدیل نشده است و هنوز در سبد خرید خانوادهها قرار نگرفته. گیرم که کل تئاترها را برای ۵ سال ببندند، کسی متعرض نمیشود. فقط خود جامعه تئاتری اعتراض خواهد کرد. در خوشبینانهترین حالت تنها دو سه هزار نفر در میان مردم وجود دارند که نیازمند تماشای تئاتر هستند. این رقم در یک جامعه ۸۰ میلیونی فاجعه است.
پسیانی که مدتها از سوی خانه سینما پیگیر واکسینه کردن هنرمندان بوده است، در پایان این گفتگو درباره نتایج این پیگیریها توضیح میدهد: ماههاست که پیگیر این ماجرا هستیم. بعد از این همه وقت، تازه سه روز پیش دستور واکسیناسیون دادهاند بدون اینکه حتی یک سُرَنگ دیده باشیم! در تمام این مدت بسیاری از دوستان و همکارانمان را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادیم، بسیاری از آنان در این شرایط پرریسک، بدون ماسک مقابل دوربین میروند. بنابراین سخنان مدیران هنری مبنی بر اینکه واکسینه کردن گروههای نمایشی جوان که در حال اجرای نمایش یا در نوبت اجرا هستند، در اولویت است، ضمانت اجرایی ندارد و زمانی ضمانت اجرایی خواهیم داشت که واکسیناسیون سراسری به صورت جدی انجام شود.
آتیلا پسیانی به تازگی بازی در دو مجموعه «مردم معمولی» به کارگردانی رامبد جوان و «برف بیصدا میبارد» کار پوریا آذربایجانی را به پایان رسانده و قرار است برای بازی در یک سریال دیگر، مقابل دوربین مهران احمدی برود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نشست خبری وزیر ارشاد برگزار شد؛ مشکل شرعی، مانع «قاتل و وحشی»/ دور تازه بازگشت هنرمندان وطندوست
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- گردهمایی هنرمندان برای آتیلا پسیانی؛ صابر ابر: جای آتیلا اصلا خالی نیست!
- نامه شورایعالی تهیهکنندگان سینما به وزیر جدید ارشاد
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- وزیر ارشاد: معین میتواند به ایران بازگردد
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- وزارت ارشاد پیگیر روشن شدن ابعاد قتل داریوش مهرجویی/ بیانیه شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان سینما
- آتیلا پسیانی به خانه ابدی بدرقه شد
- رونمایی از آلبوم موسیقی «پاییز بعد از تو»؛ ترانه فیلم سینمایی گیجگاه به آتیلا پسیانی تقدیم شد
- تا شقایق هست زندگی باید کرد/ یادداشت اختصاصی داریوش فرهنگ به مناسبت درگذشت آتیلا پسیانی
- آتیلا پسیانی درگذشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





