پس از انتقادهای گروههایی از هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری به برنامههای وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، خانه تئاتر هم بیانیه پر از نقدی در این زمینه صادر کرد.
به گزارش سینماسینما این بیانیه اینگونه آغاز شده:
«به نام آن که جان را فکرت آموخت
خانهی تئاتر «برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم» و مصاحبهی آقای محمدمهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی در روز سهشنبه ۱۴۰۰/۵/۲۶ را با دقت مطالعه کرده و مراتب تأسف خود را از این همه جفا که به خانوادهی فرهنگ و هنر بهطور «عام» و خانوادهی تئاتر بهطور «خاص» میرود را اعلام میدارد.»
در ادامه خطاب به «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم نوشته شده: هنرِ ما تئاتر است. هنرِ پیوند، دوستی، مهربانی، عدالت، عشق، صلح، اندیشه، پرسش و دیالوگ. اما کار شما ظاهراً ارشاد است. ما با «احتمالات» سر و کار داریم، شما با «بایدها» و «نبایدها».
این بیانیه همچنین با اشاره به دشواریهای اجرای تئاتر در طول دولتهای نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم، نسبت به ادبیات و واژگان به کار رفته از سوی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به هنرمندان تئاتر انتقاد کرده و تئاتر را «عرصهی پروازِ سیمرغانی همچون بهرام بیضایی، اکبر رادی، غلامحسین ساعدی، علی نصیریان، بیژن مفید، اسماعیل خلج، محمود استادمحمد، خسرو حکیمرابط، بهزاد فراهانی، بهمن فرسی، عباس نعلبندیان، قطبالدین صادقی، آرمان امید، علیرضا نادری، محمد چرمشیر، محمد امیریاراحمدی، حسین کیانی، نادر برهانیمرند، محمد رحمانیان، رضا صابری و… در درامنویسی و صدها چهرهی ماندگار در کارگردانی و بازیگری و طراحی و تدریس و نقد» خوانده است.
این بیانیه در ادامه ضمن انتقاد نسبت به بخشهایی از برنامه پیشنهادی اسماعیلی نوشته است: «بدانید که هنرِ نمایش فقط آنچه که در تئاترهای تهران اجرا میشود، نیست. در تمامِ استانها و شهرهای ایران روزانه صدها نمایش بر صحنه میرود؛ چگونه با دیدن ۷۰ نمایش با زاویه دید غلط برای کلِ تئاترِ ایران حکم صادر میکنید؟»
در ادامه این بیانیه نسبت به موضعگیری وزیر پیشنهادی ارشاد به تئاتر آزاد نقد شده و آمده است: «تئاترهای آزاد یا کمدیهای شبانه ریشه در آثار و نمایشهای سنتی و آیینی ما دارند (تختحوضی، بقالبازى، میر نوروزی، کوسه برنشینی، کچلکبازی و) که از قضا پر از انتقادهای سیاسی، اجتماعی و شوخیاند. و چون ریشه در فرهنگِ عامه دارند از نظر فرهیختگانی چون مشاورانِ شما مبتذل جلوه میکنند.»
این بیانیه همچنین سخنان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را درباره «گران بودن بلیت تئاتر»، «حمایت»، «آموزش» و… نقد کرده و نوشته است:
«خانوادهی بزرگ تئاتر از شما و مسؤلان طلبکارند نه بدهکار؛ و برای حصولِ طلبِ خویش یکقدم پا پس نخواهند کشید. دوسال بیکاری، بیدرآمدی، بیماری، بیدارویی، بیتوجهی، تنهایی و سکوتِ دولت و کشور را تاب آوردیم؛ اما از آنجا که مُرده را اعدام نمیکنند، ما هم چیزی برای از دست دادن نداریم، از ممنوعالکاری هم نمیترسیم؛ پس بدانید که گفتار و کردار شما را رصد میکنیم. ما نمیدانیم کدام بدخواهانِ نژند این گزارشهای کذب را به شما دادهاند، اما برای رسیدن به خواستههای مدنی و مشروعِ خود، راه گفتگو را باز میدانیم. پس در تنظیم برنامههای خود با ذینفعان و اهل فرهنگ و هنر مشورت کنید.»
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مدیرعامل خانه تئاتر انتخاب شد
- نشست خبری وزیر ارشاد برگزار شد؛ مشکل شرعی، مانع «قاتل و وحشی»/ دور تازه بازگشت هنرمندان وطندوست
- واکنشها به حمله اسراییل به کشور
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نامه شورایعالی تهیهکنندگان سینما به وزیر جدید ارشاد
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- بزرگداشت بهرام شاهمحمدلو برگزار شد
- وزیر ارشاد: معین میتواند به ایران بازگردد
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





