کناره گیری مسعود دلخواه از حضور در شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر، یادآور این نکته است که شورای سیاستگذاری، موضوعی است که هر از گاهی با حاشیههایی همراه بوده است.
به گزارش سینماسینما، به فاصله اندکی بعد از اعلام اعضای شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر که از سوی محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حکم خود را دریافت کردهاند، مسعود دلخواه، یکی از اعضای این شورا، از حضور در آن کنارهگیری کرد.
او با نگارش نامهای، عنوان کرده به دلیل همکاری خود با جشنوارهای دیگر و از آنجاکه عضو شورای سیاستگذاری آن جشنواره است و نیز به خاطر سفر و مشغلههای دیگر، امکان حضور در شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر فجر را ندارد.
این موضوع در حالی است که مدتی است مسعود دلخواه به عنوان دبیر جشنواره تئاتر شهرزاد انتخاب شده و با این جشنواره همکاری دارد و انصراف او از حضور در شورای سیاستگذاری جشنواره فجر که بعد از اعلام اعضای شورا انجام شد، این ذهنیت را ایجاد کرد که او از اساس با بودن در شورای سیاستگذاری مشکلی نداشته ولی مشخص نیست چرا بعد از اعلام رسمی اعضای شورا، از این همکاری منصرف شده است.
دلخواه البته تمایلی ندارد که افزون بر این نامه، توضیح بیشتری درباره کنارهگیری خود اعلام کند.
واقعیت این است که شورای سیاستگذاری، ترکیبی است که در بسیاری از جشنوارهها وجود دارد. ترکیبی از چند هنرمند مورد اعتماد که سیاستهای کلی جشنواره را هدایت کنند. در وضعیتی که جشنوارههای ما اساسنامه ندارند، شورای سیاستگذاری میتواند دبیر جشنواره را در برگزاری بهتر این رویداد، یاری رساند اما نکته قابل تامل این است که اصولا شورای سیاستگذاری در طول سالهای گذشته و در جشنوارههای گوناگون چقدر کارایی داشته است.
معمولا یکی از انتقادهایی که بعد از اعلام اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره مطرح میشود، انتخاب کسانی است که برای حضور در این شورا دعوت شدهاند.
این موضوع البته بیشتر در جشنواره تئاتر فجر نمود دارد. عموما دبیر این جشنواره به سبب اهمیت این رویداد و با توجه به اینکه جشنواره فجر بیش از دیگر جشنوارهها در معرض دید است، سراغ گزینههایی میرود که کمترین حساسیت را ایجاد کنند. بنابراین دست دبیر برای انتخاب اعضای شورا چندان باز نیست. حال آنکه بعضی از این گزینهها، حتی با وجود پیشینه درخشان خود، کسانی هستند که در سالهای گذشته کمتر در فضای تئاتر حضور داشتهاند و با شرایط فعلی تئاتر کشور و مناسبات آن آشنایی لازم را ندارند. همین مساله سبب میشود که گاه نقدهایی در این زمینه به وجود بیاید.
به نظر میرسد یکی از راههایی که میتواند وجاهت بیشتری به شورای سیاستگذاری ببخشد، دعوت از هنرمندان جوان و فعال در کنار اعضای پیشکسوت است. جوانان به سبب بودن در فضای فعلی، بهتر میتوانند دبیر را در بعضی تصمیمگیریها یاری دهند و اعضای باسابقهتر نیز، تسلط بیشتری به سیاستهای کلان فرهنگی کشور دارند.
با این همه از آنجا که بخش بزرگی از جامعه تئاتری، شورای سیاستگذاری را امری تشریفاتی و نه چندان تاثیرگذار میدانند، معمولا در این زمینه کمتر اظهار نظری صورت میگیرد.
با همین نگاه است که بعضی از دبیران جوان که به نوآوری اعتقاد دارند، دلیلی نمیبینند که کسانی را به عنوان شواری سیاستگذاری انتخاب کنند. هادی حجاریفر، دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک هم از کسانی است که چنین باوری دارد و به همین دلیل علاقهای ندارد تا در این دوره از جشنواره، شورای سیاستگذاری تشکیل دهد.
اما حساسیت خانواده تئاتر بیشتر در زمینه انتخاب هیات انتخاب متون و نیز هیات انتخاب آثار جشنوارهها دیده میشود. همان کسانی که در دهههای گذشته به عنوان بازخوان و بازبین آثار از آنان یاد میشد و یکی از دشواریهای کار دبیر جشنواره، انتخاب گزینههایی است که هم مورد تایید جامعه هنری باشند و هم مدیران فرهنگی را راضی نگه دارند.
از آنجا که در ترکیب اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر، جای هنرمندان جوان و فعال خالی است، به نظر میرسد کوروش زارعی، دبیر این دوره از جشنواره باید در انتخاب اعضای هیاتهای انتخاب جشنواره، دقت نظر بیشتری داشته باشد.
این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که هنوز فراخوان این دوره از جشنواره منتشر نشده و این در حالی است که تنها شش ماه تا زمان برگزاری چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر باقی مانده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت
- اعلام نامزدهای دریافت جایزه در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه تئاتر ایران معرفی شدند
- عذرخواهی معاون هنری و قول وزیر در اختتامیه بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر
- بزرگداشت دو پیشکسوت در اختتامیه چهلودومین جشنواره تئاتر فجر
- شمشیری دو لبه در جشنواره تئاتر فجر
- معرفی نامزدهای بخش نمایش تلویزیونی تئاتر فجر
- با حکم مدیرکل هنرهای نمایشی؛ دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- رونمایی از فراخوان جشنواره تئاتر فجر/ کوروش زارعی: جشنواره امسال تولیدی است
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دنبال تحول جدی در تئاتر هستیم
- معرفی شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- معرفی هیات انتخاب دومین جشنواره تئاتر شهرزاد
- توضیحات دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره ادعای داوری نشدن یک اثر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





