دبیر نخستین جشنواره ملی تئاتر ستاره ناهید با تشریح رویکرد این رویداد گفت: تمرکز ما در این جشنواره بر نمایشنامههایی است که برگرفته از ادبیات فارسی و زندگی مفاخر باشند و گروههای برگزیده، آثار خود را با حمایت جشنواره، در شهر خود اجرا میکنند.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی جشنواره ملی تئاتر «ستاره ناهید»، حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره، درباره نخستین دوره آن که با عنوان جایزه استاد معین توسط انجمن آثار و مفاخر ایران برگزار میشود، گفت: این جشنواره نمایشنامه و نمایشنامهنویسی را با رویکرد پرداخت به ادبیات فارسی مورد توجه قرار میدهد. از گذشته تا امروز در پیوند ادبیات نمایشی و ادبیات داستانی چه معاصر و چه کهن پیوستگی محکمی را شاهد نیستیم. هر از چندگاهی ممکن است یک نمایشنامهنویس با نگاهی به یکی از آثار ارزشمند ادبی دوران گذشته نمایشنامهای نوشته باشد اما جریانی که در آن نمایشنامهنویسان با رویکرد ادبیات غنی کشور به تحریر نمایشنامه بپردازند نداشتیم.
وی ادامه داد: برای توجه به این امر، پیوند بین ادبیات داستانی (اعم از منظومهها و نثرها) و ادبیات نمایشی و نیز توجه به زندگینوشت مفاخر بزرگ ایران، نخستین جشنواره ملی تئاتر «ستاره ناهید» برگزار میشود و سعی دارد نمایشنامههایی را بپذیرد که به این موضوع بپردازند.
مسافرآستانه عنوان کرد: این فستیوال نمایشی در چهار بخش طراحی شده است؛ بخش تحقیق و پژوهش که برای رویکرد جشنواره بسیار مهم، لازم و ضروری است. بخش نمایشنامهنویسی که مسابقه مستقلی است. نمایش صحنهای و نمایش خیابانی نیز دیگر بخشهای جشنواره هستند. پیوند و اشتراک این بخشها، اقتباس و نگاهی به ادبیات ایران و زندگی مفاخر است.
دبیر نخستین جشنواره ملی تئاتر «ستاره ناهید» درباره تمایز این رویداد اظهار کرد: آثار پذیرفته شده با اهدای کمک هزینه به گروهها در شهرهای خودشان اجرا و داوری میشوند. تعدادی از این آثار نیز دعوت میشوند تا علاوه بر اجرای عمومی در شهر خودشان، در بخشهای خیابانی و صحنهای، در شهرهای مختلف استان گیلان اجرا شوند. جایزه دکتر معین به منظور توجه به شخصیت علمی و ادبی این استاد بزرگ، طراحی شده که مقطع نهایی برگزاری آن در گیلان باشد.
مسافرآستانه اضافه کرد: مراسم اختتامیه جشنواره قرار است در نیمه دوم شهریور برگزار شود.
علاقهمندان به شرکت در بخش پژوهش میتوانند جهت ثبت نام و ارسال چکیده مقالات خود تا تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ اقدام کنند.
همچنین هنرمندان برای ثبت نام و ارائه اثر در بخشهای نمایشنامه و نمایشهای خیابانی و صحنهای تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۴ فرصت دارند.
علاقهمندان میتوانند برای اطلاع بیشتر، چگونگی ثبت نام و ارسال اثر به فراخوان نخستین جشنواره ملی تئاتر «ستاره ناهید» مراجعه کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نشست شورای سیاستگذاری جشنواره «ستاره ناهید» برگزار شد
- حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره تئاتر «ستاره ناهید» شد
- معرفی آثار راه یافته به یک بخش و هیئت انتخاب دو بخش از جشنواره تئاتر فجر
- معرفی شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- توضیحات دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره ادعای داوری نشدن یک اثر
- افتتاح نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره تئاتر فجر/ ارائه اسناد ۴۰ دوره جشنواره
- برگزاری نشست شورای سیاستگذاری چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- حسین مسافرآستانه: فراخوان «تئاتر فجر ۴۰» در بهار منتشر میشود
- مراسم اختتامیه سیونهمین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد/ معرفی برگزیدگان
- فیلمبرداری فیلم تلویزیونی «کارتنخواب» به پایان رسید
- دبیر سیونهمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر معرفی شد/ اعلام اسامی شورای سیاستگذاری
- گروههای تئاتری حاضر به اجرای نمایشهای خود نیستند/ تعطیلی تماشاخانه ایرانشهر ادامه دارد
- حسین مسافرآستانه از «سینمایش» انصراف داد
- توضیحات مسافرآستانه درباره گروه جدید «سینمایش» / «سینمایش» رقیب «هنر و تجربه»؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





