پویا سعیدی که به زودی نمایش «نکبت» را روی صحنه میبرد، گفت: با وجود اینکه سختگیریها در شورای نظارت و ارزشیابی بیشتر شده، خوشبختانه توانستیم اصل کار را حفظ کنیم و۱ آن را از مهلکه دور نگه داریم و امیدوارم نویسنده کار از ما راضی باشد.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان تئاتر با ارائه توضیحاتی درباره نمایش تازهاش افزود: نمایشنامه «نکبت» نوشته استِفن بِلبِر است که سال ۲۰۰۰ نوشته شده و در برادوی اجرای موفقی داشته است. ماجرای این نمایش درباره تجاوز است و نگاهی به جنبش میتو در غرب دارد. هرچند که این نمایشنامه پیش از این جنبش نوشته شده و از این نظر برایم بسیار جالب بود.
سعیدی که پیش از این نمایشنامههای خودش را کارگردانی میکرده، با اشاره به حساسیتی که برای اجرای آثار خارجی دارد، توضیح داد: همیشه این حساسیت را دارم که در اجرای نمایشنامههای خارجی، زبان ترجمه غالب نباشد. در همین نمایشنامه یکسری مظاهر و ایدهها بود که برای تماشاگرِ ایرانیِ امروز غریب مینمود . به همین دلیل آنها را تغییر دادم.
او که خود این نمایشنامه را بازنویسی کرده، اضافه کرد: هرچند ترجمه اولیهای از این نمایشنامه موجود بود ولی ما بهتر دیدیم تا دوباره آن را ترجمه کنیم. در بازنویسی متن تمام داستان را حفظ کردهام اما پرداخت دیالوگها، مباحث بین شخصیتها و … را از نو نوشتهام تا برای تماشاگر ما ملموس باشد.
سعیدی با ارائه توضیحاتی درباره شیوه اجرایی این نمایش ادامه داد: حال و هوای اجرای ما بسیار رئالیستی و نزدیک به سینماست که این نزدیکی در تمام ابعاد کار از جمله بازیها هم وجود دارد.
او که پس از ۵ سال دوری از تئاتر دوباره به صحنه بازگشته است، درباره تغییرات سازو کار اجرای نمایش در این مدت توضیح داد: مسائل ممیزی و سیستم ارائه مجوز، ساختار پیچیدهتری پیدا کرده و مراحل آن بیشتر شده است. ما در نسبیت مطلق به سر میبریم به این معنا که در شرایط فعلی، وقتی شروع به کار میکنیم، نمیدانیم کارمان به اجرا میرسد یا نه. در حالیکه در گذشته با همه مشکلات، وضعیت مطمئنتری داشتیم.
سعیدی در پاسخ به اینکه حساسیتهای احتمالی چقدر سبب ممیزی نمایشش شده است، گفت: خوشبختانه توانستیم اصل کار را حفظ کنیم و آن را از مهلکه دور نگه داریم. امیدوارم نویسنده اثر هم از ما راضی باشد.
پویا سعیدی برای تماشاگران تئاتر با اجرای نمایش «لانچر ۵» شناخته میشود؛ نمایشی به نویسندگی و کارگردانی مشترک او و مسعود صرامی که چندین نوبت روی صحنه رفت و یکی از موفقترین آثار نمایشی چند سال گذشته بود.
نمایش تازه او، «نکبت» با بازی ستاره پسیانی، مجتبی پیرزاده و کاظم سیاحی از ۲۵ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۰ و سی و به مدت ۱۰۰ دقیقه در تالار دکتر ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک کریمی/ همانهایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنتشکن بودند
- شکایت سردبیر یک مجله از کارگردان فیلم افتتاحیه جشنواره کن
- ۱۴۰ سال زندان در انتظار تهیهکننده هالیوودی
- بیانیه انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران در واکنش به سخنان یک تهیهکننده
- اختصاصی سینماسینما/ الک بالدوین سهشنبه با وودی آلن مصاحبه میکند
- هنرمندان باید بیاثر شوند/ توهین به سلبریتیها برای دیده شدن بیشتر
- ۲۳ سال زندان برای آزارگر جنسی هالیوود
- ناشر کتاب وودی آلن از چاپ خاطرات این کارگردان انصراف داد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





