سینماسینما، سام بهشتی – چفت و بست داشتن در فُرم روایی قصه در تئاتر یک عنصر اصولی است که خیلی وقت ها در اولویت کارگردان ها نیست، اما مهمترین رکن یک اثر نمایشی محسوب می شود.
یکی از مشکلات اصلی در حوزه تئاتر بحران قصه است، روایتی که بتواند حداقل ذهن مخاطب را درگیر و او را همراه کند، مخاطب بتواند از ابتدا تا انتها با شخصیت ها همذات پنداری کند، اکثر نمایش های روی صحنه اورجینال نیست و نمایشنامه های معروف هر نویسنده مطرح بارها و بارها روی صحنه می رود و معضلات جامعه را مطرح نمی کند.

اصلی که بهش معتقدم و بارها نوشتم که هنرمند و کارگردان باید دغدغه اجتماعی داشته باشد و معضلات جامعه و مشکلات پیرامون را در هر مدیوم بیان کند، علی احمدی در نمایش تازه اش با عنوان زهرماری یک نمایشنامه کاملا اورجینال به قلم رضا بهاروند و احمد سلگی را روی صحنه برده است که از این قاعده و اصل مهم تبعیت می کند. هوشمندانه و بدون درجا زدن بیهوده قصه روایت می کند. شخصیت ها از دل جامعه امروز ما بیرون آمدند و دغدغه دارند.
احمدی با زهرماری ثابت می کند که کارگردانی هوشمند و کار بلد است. میزانسن هایش اصولی است و لحن روایت اش منسجم و در خدمت محتوا است. از دکور برای باورپذیر بودنش به خوبی استفاده می کند، انتخاب بازیگران اش درست است و تیم بازیگری اش درخشان اند، اما مهمترین اتفاق در زهرماری حضور هستی مهدوی در مقام تنها بازیگر زن این نمایش است، برای اولین بار روی صحنه تئاتر رفته است اما تکنیک های بازیگری اش را در لحظه لحظه های نمایش به رخ می کشد و برای رسیدن به شخصیت اش تلاش کرده و بازی اش بیرون نمی زند، فراز و فرود درام را می شناسد و دست و پا بیهوده نمی زند، معتدل و اصولی بازی می کند.
تینو صالحی هم حضورش درخشان است و در تمام فواصل نمایش، حضور به اندازه ای دارد، علی شادمان در حوزه تئاتر به یک برند تبدیل شده و صاحب سبک است، مهمترین ویژگی این نمایش که آن را متمایز و متفاوت می کند، این است که مبتذل و سخیف نیست، خنده می گیرد از مخاطب اما سرشار از لحظه های ناب است، زهرماری یک اتفاق درخشان در حوزه تئاتر ما است و استقبال مخاطب هوشمند امروز ما، بیانگر این نکته ها است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همه چیز درباره تغییر کاربری سینماها
- هستی مهدوی به «ملاقات با جادوگر» پیوست
- روایت هستی مهدویفر از سانحه رانندگی تلخی که برایش رخ داد/ عکس
- عکس یادگاری بازیگر «۵۰ کیلو آلبالو» با فرانچسکو توتی
- انتقاد تند روزنامه جوان از جشنواره فیلم شهر
- واکنش روزنامه کیهان به حرف های دبیر جشنواره فیلم شهر در نشست خبری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





